Belföld

2011.08.19. 07:41

Sok a trükk: feltuningolt kismotorok, nyolcvannal száguldó robogók

Megy ez nyolcvanat is, kerékre felemelem bármikor, a legtöbb autót meg legyorsulom a városban. De a nevemet ne írd le! - kéri a középiskolás srác, majd sisakot húz, felpattan a robogóra, és éles fűnyíróhang kíséretében kilő.

Horváth A. Attila

Ilyenkor, motorosszezonban gyakori jelenség az éles hangon visító , sorok között szlalomozó, autókat előzgető robogó. Bár az smk-kategóriás gépeket sokan egyszerű, olcsón fenntartható közlekedési eszközként használják, a fiatalok körében ennél többről van szó. A robogó ugyanis lehet divatcikk, státusszimbólum, és mint ilyen, fontos az egyediség, a feltűnő megjelenés, a rendkívüli menetteljesítmény. Ez utóbbi érdekében nemritkán szabályt szegni is hajlandó a tulajdonos.

150-es Vespa, bivalyerős, meglepően jól gyorsul, kismotorként használható, nem feltűnő, mert az utolsó csavarig egyezik 50-es öccsével . Vagy: Kymco, 125-ös, kistestű robogó, B-s jogsival gond nélkül elmegy, nem feltűnő - efféle hirdetésekkel tele van az internet, az egyik oldalon még 125/50 kimagyarázása című topicot is nyitottak. A jelek szerint a nyolcadliteres gépeket ritkán rendszámoztatja a tulajdonos, inkább 50-esként használja, okmányok nélkül. Ez a gyakorlat fórumunkon is szóba került nemrég, robinhood nicknevű olvasónk felvetette, hogy nem a hengerűrtartalom, hanem a teljesítmény alapján kellene meghatározni a segédmotoros kategóriát.

- A kezdő jogosítványosok életét így tudnánk hatékonyabban védeni... Rengeteg fiatal gyereket eltemet ez az amúgy is szerencsétlen sorsú ország - írta hozzászólásában.

A helyzet jogi rendezésére történtek kísérletek a közelmúltban: 2008 tavaszán a gazdasági minisztérium bejelentette, hogy a következő év januárjától csak rendszámmal lehet új robogót vásárolni, a már forgalomban lévőket pedig 2011-ig kell hatósági jelzéssel ellátni. Az egyik érv az volt, hogy így a hatóság ellenőrizhetné a műszaki tartalmat is, hiszen vizsgáztatni kellene a gépet. 2009 áprilisában azonban a tárca lefújta az akciót, a tulajdonosok költségeire hivatkozva. Nemrég az egyik internetes szaklap más megoldást keresett: aláírásgyűjtést indított annak érdekében, hogy B kategóriás jogosítvánnyal is vezethessünk 125 cm3-es motort. Ez a kezdeményezés is elbukott.

- A járművezető-képzéssel és -vizsgáztatással foglalkozók körében régóta témát ad ez a probléma. Valóban a rendszámozás jelentene megoldást, hiszen ekkor a közlekedési hatóság műszaki szakemberei megállapíthatnák a kategóriát is. Ha a teljesítmény nagyobb, akár A1-es kategóriába is sorolhatnák a kismotort - mondta el lapunknak Szijártó József közlekedés-biztonsági szakember. Hozzátette: az utakon most nem lehet kiszűrni az átalakított járműveket, és a rendőr is csak a gyorshajtókkal szemben tud eljárni.

- Jelenleg származási igazolás, kötelező felelősségbiztosítás és vezetői engedély kell ahhoz, hogy a segédmotoros kerékpár a forgalomban részt vehessen. Az 50-es robogót egyébként gyárilag visszafojtják, de elég egy picit hozzányúlni, például a kipufogódobot megnyitni, és máris magasabb lesz a fordulatszám, tehát gyorsul a motor.

A statisztikák szert az elmúlt 10 évben nem változott jelentősen a segédmotorral elszenvedett, illetve okozott balesetek száma. Nem meglepő, hogy ebben a járműkategóriában is a gyorshajtás és az ittasság a két leggyakoribb baleseti tényező. A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivőjétől, Salamon Róbert rendőr alezredestől megtudtuk: míg tavaly összesen 11, idén eddig 12 segédmotor-kerékpárossal szemben indult büntetőeljárás közúti baleset okozása miatt.

- Sebességtúllépéssel segédmotor-kerékpárt ritkán mérünk be, tapasztalataink szerint a megengedett sebességhatárokat betartják, illetve a megállítás nélküli mérésnél nem lépik túl az objektív felelősség határára beállított értéket. Motorkerékpárok esetében havonta egy-kétszer dokumentálunk gyorshajtót. Motorosoknál az idén mért legnagyobb sebességtúllépés 50 km/óra helyett 118 km/óra volt, ezért 200 ezer forint bírságot szabtak ki az üzemben tartónak - kaptunk választ.

- Milyen gyakran derül ki segédmotorként üzemeltetett járműről, hogy nagyobb a hengerűrtartalma 50 cm3-nél?

- A hengerűrtartalmat a rendőr a helyszínen nem tudja ellenőrizni, a motor származási papírjaiban foglaltakra kell támaszkodnia. A motorblokk mérete egyébként nem egyenesen arányos a henger űrtartalmával. Ha mégis felmerül a jelentős eltérés gyanúja, a járművet a közlekedési felügyelet megkeresésével be lehet rendelni vizsgálatra, s az eredmény alapján szabálysértési eljárás kezdeményezhető a vezetővel szemben.

Mivel a segédmotor-kerékpár a járműnyilvántartásban nem szerepel, tulajdonjogát a rendőrök nem tudják ellenőrizni. Mégis azt javasolják, hogy az adásvételi szerződést (vagy egyéb okiratot) tartsa magánál a vezető, hiszen ez tartalmazza a jármű adatait, és igazolja a tulajdonjogot.

Információk szerint egyelőre nincs napirenden a kismotorok rendszámozása.

Lapozzon!

OLDALTÖRÉS: Akár dupla sebességgel


Akár dupla sebességgel


Akár dupla sebességgel


Akár dupla sebességgel

Nem a robogósokat kellene büntetni a műszaki átalakítás miatt, ehelyett a hatóság követhetné a trendeket. Ahhoz viszont szükség volna hatósági jelzésre, hogy a veszélyesen közlekedő „vagányokat” ki lehessen szűrni.

A tuningjárművekkel is foglalkozó Márton Tibor mondta ezt lapunknak, megjegyezve, hogy a hazai hatóságok nincsenek felkészülve a gyáritól eltérő műszaki tartalom minősítésére, így gyakorlatilag semmilyen tuningalkatrésszel nem szabad a forgalomban közlekedni. A szomszédos Ausztriában más a helyzet: a tuningautók és motorok tulajdonosai kötegnyi TÜV-engedélyt hordanak maguknál, van tehát lehetőségük arra, hogy hivatalos minősítést szerezzenek.

- Itthon a tuningalkatrészeket csak zárt pályás versenyen szabad használni, a valóság persze más. A gyárilag 4–10 lóerő közötti 50-es robogók sebessége tuninggal akár az eredeti duplájára növelhető. Nem véletlen azonban a gyári korlátozás: 50-est már 15 éves kortól lehet vezetni, és sokan vannak, akik B-s jogosítvánnyal, tehát motoros képzettség nélkül ülnek rá. A teljesítmény és a tapadás is okozhat meglepetést; a kis kerék kis futófelületet jelent.

A robogótuning lépcsői a következők: fojtáskivétel, direktszűrő, kipufogórendszer csere, nagyobb hengerfej, új hátsó rugóstag és első lengéscsillapító, akár radikális súlycsökkentés, és (általában utolsó műveletként) fékcsere. Az erőnövelő átalakítások nagyrészt láthatatlanok, a hengerfejcserét szétszerelés nélkül nem lehet észrevenni. Egyedül a tuningolt gép hangja és sebessége árulkodó: ha egy 50-nel haladó autó mellett rakétaként zúg el a rendszám nélküli robogó, akkor biztos, hogy alaposan „felhúzták”.

 
Lapozzon!

OLDALTÖRÉS: Szerintem

Szerintem (jegyzet)

Szerintem (jegyzet)

Szerintem (jegyzet)

A robogósok nyilván nem örülnének, ha kötelező volna forgalomba helyezni a gépet, hiszen költséges mutatványról van szó. Ellenőrizni kellene a származást, szükség lenne műszaki vizsgára, eredetvizsgálatra, forgalmi engedélyre, rendszámra. Ráadásul le kellene szokni – nem általánosítok, természetesen tisztelet a kivételnek – a járdán parkolásról, a piroson áthajtásról, a szabálytalan sávváltásról, a sebességtúllépésről és a fülrepesztő zajongásról is, hiszen a hatóság így azonosíthatná és felelősségre vonhatná az üzemben tartót. A külföldi okmányokkal árult motorok után regisztrációs adót is fizethetünk, aki tehát szabályosan akarja megülni 50-esnek látszó 125- ösét, százezres kiadással számolhat. Nem meglepő, hogy sokan inkább bele se kezdenek a procedúrába, a gépüket persze hajtják, ha már egyszer megvették. Akinek valóban 50 köbcentis a robogója, de erősebbet szeretne, ő is ezerféle tuningkellék közül választhat – a szépséghiba annyi, hogy ezek zömét legálisan nem használhatná. Baj persze a legtöbbször akkor történik, ha a vezető túlbecsüli saját képességeit, és ez a nagymotorokra hatványozottan érvényes; nem múlik el szezon áldozatok nélkül.

Lóerő rovatunk további hírei itt!

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!