Belföld

2009.09.25. 10:12

Vegetáló gépjárműpiac - Eseményszámba megy, ha valaki vesz egy autót

Zalaegerszeg - Nyáron az autópiac válsága tovább mélyült, elmaradtak a vásárlók. A napokban az autókereskedésekben érdeklődve tapasztaltuk, hogy az új autót vásárló személy olyan ritka, mint a fekete holló. Az elmúlt két nap alatt nem is sikerült ezt a jelenséget tetten érnünk.

Hajdu Péter

Átrendeződés a gépjármű-forgalmazóknál

A vásárlóerő elapadása, s az ennek nyomán kialakuló finanszírozási gondok a forgalmazók között is átrendeződést eredményez. Már ismert tény, hogy a nyár elején megkezdődött a volt Suzuki dealer Generál Kft. felszámolása, s a korábban régiószerte neves cég a szervizét is bezárta a közelmúltban.

A két korábbi suzukis versenytárs közül Zalaegerszegen az Autó-Szántó Kft. maradt talpon. Utóbbi cég egyúttal bővített, a Ford értékesítést is felvette palettájára, s most az Autó Mihóktól vásárolt Balatoni úti, korábbi Chevrolet-szalont építi át. Ma ez a ritka beruházások egyike. A városban még a Mercedes kereskedés autószalonjának felújítása és bővítése látszik.

Számokat nem említve, Végh Árpád, a Citron zalaegerszegi forgalmazójának vezetője elmondta, a zalai megyeszékhelyen annyira leszűkült a piac, hogy a francia márka forgalmazását beszüntették a Hock János utcai autószalonjukban, amely üresen áll. A kereskedést Szombathelyre összpontosították, Egerszegen a szerviz maradt.

 
A piac változásait követve módosul a gépjárműimportőrök prognózisa(felül). Lent a forgalomba helyezések előtti műszaki vizsgák zalai száma
Grafikon: Urbanics Pál

Új autót alig vesz valaki

Varga Tamás, az egerszegi fiatos Autó Varga munkatársa is hasonló helyzetről tájékoztatott, amikor arról érdeklődtünk, mikor várható, hogy valaki átvesz egy új személygépkocsit.

- Annyira lecsökkent az érdeklődés, hogy most nincs is új autónk. Ha vevő jön, megrendeljük a kocsit, de készleten nem tartunk. Utoljára egy hónapja adtunk el egy használt autót. A szerviz működik, abból kell megélni - mondta a piaci helyzetről.

Az Autófókusz Kft. egerszegi üzletében, mint Pilise István, a szalon vezetője elmondta, a tavalyi hasonló időszakhoz képest 30 százalékkal csökkent a Toyoták forgalma. Az olcsóbb modelleken belül is az alapfelszereltségű autókat keresik. Az őszi időszakban viszont a haszongépjárművek iránti igény fokozódik. Ottjártunkkor éppen egy kisteherautót vett át Golog Roland bucsutai fakitermelő vállalkozó. Mint elmondta, elsősorban a munkájához kell a terepjáró, amin az erdei munkásokat és a szerszámokat szállítja. A korábbi 15 éves terepjáró cseréjére került sor.

A forgalomcsökkenés tavalytól tart, de a jelenlegi pangásra senki sem számított. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének is módosult az új autók hazai értékesítéséről alkotott korábbi előrejelzése.

- Az év elején 120 ezer új autó eladását terveztük, március elején levittük ezt a mennyiséget 100 ezerre, majd a következő hónapban 85 ezerre - mondta dr. Győző Gábor, az egyesület ügyvezető elnöke, s közölte azt is, hogy hamarosan elkészül az újabb országos prognózisuk.

- Véleményem szerint a 85 ezer darabos éves értékesítés sem valószínű, jó esetben 70- 80 ezer között lesz az idei eladások száma. Ezen csak egy csoda javíthatna. A jövő évben viszont reményeink szerint, elsősorban a második félévben viszonylagos stabilizáció következik be, és talán 2011-től várható a piac élénkülése. De véleményem szerint szó sem lesz már olyan mértékű növekedésről, mint ami a 90-es évek második felében, és a 2000-es évek elején volt.

Az idei évre prognosztizálthoz képest 40 százalék körüli visszaeséshez dr. Győző Gábor hozzáfűzte, 1997-ben volt valamivel 80 ezer darab alatt az új gépkocsi eladások száma Magyarországon, de emelkedő tendencia, konjunktúra közben. Majd 2003-ban és 2004-ben is, mindkét évben 208 ezernél több új gépkocsit adtak el Magyarországon. Az volt a csúcsidőszak. Egyre másra bővültek a kereskedések, önrész befizetése nélküli részletre adták az autókat. 


Mi a drasztikus visszaesés oka?

Az idei drasztikus visszaesés a gazdasági válságnak köszönhető, de ez túl általános megfogalmazás, az importőrök egyesületének vezetője pontosabb okokat említ: - A vásárlóerő talán létezik, de a vevő jelöltek ma nem merik a meglevő anyagi lehetőségeiket autóvásárlásra fordítani. Attól tartanak, hogy az a pénz később a mindennapi anyagi kiadásaikra kell majd. A többség egy-két évig használja még a régi kocsiját, mintsem lecserélné. A másik ok az, hogy a finanszírozó cégek jó magyar szokás szerint átestek a ló túlsó oldalára. Míg egy éve még önerő nélkül, 120 hónapos hitelre adtak pénzt akár egy személyi igazolvány bemutatására, most már a túlbiztosítás is visszafogja a piacot. Reményeink szerint előbb utóbb kénytelenek lesznek a finanszírozó cégek ráfanyalodni a reális futamidejű és önerejű hitelekre, hiszen azért hozták létre őket.


Horváth zsolt, a közlekedési hatóság egerszegi munkatársa a vizsgabázison egy új kamiont ellenőriz forgalomba helyezéskor
Fotó: Katona Tibor

Mint dr. Győző Gábor elmondta, arról nincs információjuk, mennyi autókereskedés szűnt meg eddig, de hozzátette, becslésük szerint a jelenlegi túlburjánzó értékesítési hálózatból három számjeggyel kifejezhető értékesítési pont csökkenéssel kell számolni az országban. Elsősorban azok a kereskedők maradnak talpon, akiknek megbízható szervizhátterük van. Az értékesítésről pontos számokat nehéz megtudni, de a forgalomba helyezés előtti kötelező műszaki vizsgák száma megközelítő képet ad a Zala megyei autópiaci folyamatokról.

- Míg tavaly az első félévben 800-900 között mozgott az új személygépkocsik forgalomba helyezés előtti vizsgáztatása, addig idén, ugyancsak az első hat hónapban csak 300-400 esetről van szó, tehát mintegy 60 százalékos csökkenést tapasztaltunk - mondja Tóth András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Zalaegerszegi Műszaki Vizsgaállomásának vezetője.

Az új személygépkocsik forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgáztatását az esetek döntő részében maguk a vizsgajoggal rendelkező márkakereskedések végzik, a saját szervizükben.

Mint a szakember elmondta, a magánimportban érkezett, és forgalomba helyezett kocsikkal más a helyzet. Tavaly az első félévben behozott, és a megyében vizsgáztatott valamivel több, mint 600 gépjárműnél az idei első féléves forgalomba helyezések száma csak tíz százalékkal kevesebb. Ezen belül azonban átalakultak az arányok. A magánimport nagy része tehergépkocsi volt. Ebben annak volt jelentős szerepe, hogy az egerszegi központtal működő Gartner nemzetközi fuvarozó vállalat több százzal újította kamionparkját. 

A használt autók piaca is érzi a válságot

Nem olyan mértékben, mint az új személygépkocsik kereskedelme, de a használt autók piaca is érzi a válságot.

- Az értékesítésben 30 százalékos a visszaesés. A vevők a 3-6 éves, kis-közép kategóriájú, jól felszerelt autókat keresik. Azonban nem könnyű kielégíteni ezt az igényt. Miután leállt az új autó forgalom, nincs használt autó beszámítás, a leadott kocsik nem jelennek meg új kínálatként a használt autó piacon - világít rá Búz Ferenc, a zalaegerszegi Auto City nevű használtautó kereskedés vezetője az új és használt kocsik piaci kapcsolatára. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!