Belföld

2007.10.12. 02:29

Felújításra váró utakon - Olvasói észrevétel

Zalaegerszeg - Keskenyek és nagy forgalmúak, különösen, amióta az autópálya- és vasútvonal- építések szállításai elkezdődtek a megyeszékhely térségében. Ez jellemző a 74-es út északi szakaszára és a sümegi útra.

MTI

Tehát az erre járóknak legtöbb gondot a nagyméretű kőszállító teherautók okozzák. Finoman szólva is lendületesen haladnak, a burkolat mind több helyen adja meg magát, ezért az amúgy sem túl széles út kezd még szűkebbé válni.

Errefelé már a közeli jövőben kisebb felújítások várhatók, tekintettel a kezdődő vasúti nyomvonal-áthelyezéssel járó pluszterhelésre.

Mint Schlemmer Tamás, a Magyar Közút megyei műszaki osztályának vezetője elmondta, 17 kilométer felújítása szerepel a regionális operatív programban. Ez egyebek mellett Szalapától nyugatra eső kilométereket jelenti, magában foglalva Türjét is a közúti felüljáróig. Az után a batyki átkelési szakasz újul meg, majd pedig a pakodi vasúi átjárótól Zalaszentiván határáig kap új burkolatot az út. E munka előkészítése elindult, a tervek márciusra készülnek el. Mire az építés kezdődhet, a jövő év második felében, a vasút-rekonstrukcióhoz szükséges nagy szállítások is befejeződnek.

A sümegi útnál kedvezőtlenebb a helyzet a 74-es út Egerszegtől a megyehatárig terjedő etapján, ahol 16, illetve 20 balesetet regisztráltak tavaly és idén, ráadásul 2007-ben két gyalogos lelte itt halálát.

- Ez a megye legrosszabb állapotban lévő és nagy forgalmú főútja - minősítette Schlemmer Tamás. - Nem érdemes felújítani, szélesítést, megerősítést igényel, azonban ez meghaladja a társaságunk lehetőségeit. Ennek ellenére jövő évre tervezzük a megvalósítást, első ütemben Egervár és a megyehatár között. Ez félmilliárd forintba kerül, de ehhez központi döntés szükséges, ám túl sok kereszt van már az út mellett, hogy sokáig lehetne halogatni - fogalmazott az osztályvezető. - A megyeszékhely és Egervár közötti szakasznak pedig a vonalvezetése is rossz, ám ez már olyan mértékű beavatkozást igényelne, ami mostanában nem várható - fűzte hozzá.

A 75-ös út is mind gyakrabban ad munkát a rendőröknek, mentőknek. A baki tető és a gétyei elágazó között tavaly 16 baleset történt, idén eggyel több. Mindkét évben egy-egy halálos áldozatot szedve, 12, illetve 14 könnyű sérülttel. Különösen a körforgalomtól Pölöske felé az első kilométerek teszik próbára az autósok figyelmét, illetve türelmét. Vonalvezetése miatt itt megfontolt tempót érdemes diktálni télen, nyáron. Előzni csak rövid szakaszokon lehet, ám a tapasztalatok szerint egy lassúbb jármű előbb-utóbb meggondolatlanságra sarkallja a legtöbb autóst. A szakemberek itt forgalomlassító megoldásokat terveznek, s célszerűnek látszik a padka megerősítése is. De a teljes előzési tilalom csak a szabályszegések számát szaporítaná.

Nem jobb a helyzet Baktól Zágorhida felé sem. A jelentős teherforgalom hátrányos következményei - néha szó szerint - a faluban csapódnak le. Ezzel kapcsolatban Schlemmer Tamástól megtudjuk, Bakon a 75-ös úton a falu nyugati végétől 700 méteres szakasz felújítását kezdik el. Szerepelnek a tervekben további munkák még Zalatárnokig, illetve keleti irányban a Zalaapátitól a gétyei elágazóig, mert az elmúlt egy évben az is nagyon leromlott.

A 75-ös sohollári etapjáról Büki Zoltán, a közútkezelő forgalomtechnikai osztályvezetője ezt mondta: - Korábban nem tartottuk szükségesnek a beavatkozást, de több baleset történt itt, ezért a kanyarok ívére figyelmeztető táblákat helyezünk ki, és a burkolaton is jelezzük a veszélyes helyeket.

A 75-ös úton Bak nyugati végén hasonló segítséget kapnak majd a közlekedők, tett rá ígéretet. Neonzöld hátterű figyelmeztető táblák, burkolatprizmák szerepelnek az elképzelésekben. Ilyen jelzésekkel találkozhatunk hamarosan a 74-es út csatári, botfai, valamint a 74-es és a 76-os elkerülő szakasz kereszteződésében is. Zalaszentgyörgy térségében pedig a kanyaríveket jelölik ki külön táblákkal is.

Fórumunk Lenti és térsége közúti helyzetével folytatódik.

Keszthelyről kaptunk több észrevételt Barabás Antaltól. Ezek egyike szerint ésszerűbbnek tartaná, ha a Szalasztó utcában a forgalom irányát megfordítanák és a Tapolcai útról lehetne a Georgikon út felé menni. Szerinte ez is csökkentené a nyári tumultust a Bem utcai kereszteződésben. Körforgalmat látna indokoltnak a Rákóczi (Vásár) téri csomópontban és hasonlót javasol a közlekedési lámpák helyett a Shell-benzinkúthoz.

Úgy véli, ha forgalmat akarnak csillapítani a belvárosban, akkor nem szabad megengedni a mélygarázs építését sem.

Tapasztalata szerint a Vaszary utcai egyenrangú kereszteződéseiben pedig a legtöbb autós nem alkalmazza a jobbkéz-szabályt, ami balesetveszélyes, ezért egyértelművé kellene tenni az elsőbbségi viszonyokat.

Ezek is érdekelhetik