2014.09.22. 13:45
A gyerek nem tehet róla
Zalaegerszeg - A társadalmi igény és a szakmai elhivatottság hozta létre fél évszázada a zalaegerszegi Béke Ligeti Általános Iskolát.
Az évforduló alkalmat adott arra, hogy a tanulásban akadályozott gyerekek – nem mindig könnyű, de a pedagógusokat számos megindító pillanattal megajándékozó – speciális nevelését és oktatását felvállaló intézmény életébe betekintsünk. Herold József igazgató és Haller Ágnes helyettes beszélt a tanítói hivatást választóktól az átlagosnál nagyobb elszántságot igénylő munkáról. Amellyel a lehetőségek szerint az iskolai végzettségen túl, megfelelő szakmát is adnak az értelmileg és/vagy tanulásban akadályozott diákjaiknak.
– A mi növendékeink nehezen tanulnak, tehát ehhez igazítjuk a tantervet, s a módszereket – mondja Haller Ágnes. – Az akadályozottság különböző mértékű, a legenyhébbtől a legsúlyosabbig. Az alapszint elérése is gondot jelent számos esetben.
– A tanulási képességeket vizsgáló szakértői bizottság komplex vizsgálata után kerülhetnek hozzánk a gyerekek – magyarázza Herold József. – Az okok között szerepelhet pszichés zavar, magatartási deviancia, hallás-látás probléma, írás-olvasási–számolási nehézség vagy akadályozottság. Mi már az óvodában jelen vagyunk, ha időben kiderülnek ezek a szimptómák. A feladataink egészen a középiskoláig elkísérik a zalaegerszegi járásban élő diákjainkat. Mindehhez összesen 54 fő a tanári létszámunk, ami nem túl sok.
Személyre szabott speciális figyelmet kapnak. Szünet a játszótéren – az alsósok lazítanak két tanóra között. Fotó: Pezzetta Umberto
– 1964-ben vált szükségessé az önálló intézmény. Több lett az efféle gonddal élő gyerek?
– A vizsgálatok módszertana finomodott, alaposabb lett, több problémát regisztráltak. Először még csak négy osztállyal kezdtünk, 1977-ben került a Béke ligeti új épületbe az iskola, akkor már 176 diákunk volt.
– Az akkori elhivatott tantestületnek, s a vezetőjének, dr. Szeliánszky Zoltánné, Mártának is köszönhető, hogy elfogadták a döntéshozók, szükséges a speciális nevelési igényt biztosító iskola.
Lekics Csaba szakoktató vezetésével takarítják az őszi avart a szakiskolai oktatásban részt vevő fiatalok. Fotó: Pezzetta Umberto
– Elgondolható, hogy a szülők nehezen barátkoznak meg a megváltoztathatatlannal, azzal, hogy az ő gyermekük más, mint a többi...
– A szülők természetesen először megijednek, a rémület és a tagadás az első reakció – igazolja Haller Ágnes, – Először úgy érzik, nincs baj, csak egy kicsit lassúbb a gyerek az átlagnál. De amikor végül velünk találkoznak, hamar látják, hogy jó körülmények között, kisebb létszámú osztályokban tanulnak, személyre szabott fejlesztéssel neveljük a különböző képességstruktúrával rendelkező gyerekeket.
– Itt nagyobb figyelem esik a tanulókra?
– Márcsak azért is, mert itt a maximális osztálylétszám 14 fő, így több lehetőség van az egyéni fejlesztésre. A sikerélmény is közelebb kerül a tanulókhoz, míg az átlagos iskolában eredménytelenek maradnak.
A szülőkkel általában szorosabb a kapcsolat, szintúgy a gyámmal vagy a családgondozóval.
– A halmozottan hátrányos helyzetű gyerek olykor sokféle gonddal élő családból érkezik, így nekünk duplán oda kell figyelnünk a háttérre, sokszor a családot is segítjük az eligazodásban – teszi hozzá Herold József.
Akinek egyébként a felesége is ugyanitt dolgozik, ekképp konkrét napi élménye van arról, hogy ez a munka 24 órás szolgálat.
Temérdek türelem. Haller Ágnes
– Az ember még otthon este is azon agyal, hogyan tudna segíteni azoknak a gyerekeknek, akik nem tehetnek a helyzetükről – avat a belső küzdelmekbe a direktor.
Az iskola mellett működő alapítvány partner a tanításon kívüli támogatásokhoz: előfordult, hogy műtéthez nyújtottak segítséget.
Az oktatás differenciáltan zajlik, a plusz órákon képességeket fejlesztenek. Az emlékezet javításáról, a figyelemtartásról, a szövegértésről, a logikus gondolkodás fejlesztéséről van szó. Ezek után jöhet az írás-olvasás-számolás. Ameddig mindeképp el kell jutni, hogy a szakmaszerzés és a társadalmi beilleszkedés reális esély legyen. Pszichopedagógusok adnak hátteret mindehhez.
– A társadalmi ugráshoz is hozzásegít az iskola?
– Főleg azzal, hogy, akinek lehet, szakmát ad a kezébe – mondja az igazgatóhelyettes. – Jelenleg parkgondozó és lakástextil készítő képzés folyik nálunk.
Ez azt jelenti, hogy a nyolc általános után szakiskolai képzésben maradnak itt a diákok, tehát nem ritka a 23-24 éves tanuló. Akad, aki évek múlva is visszajár, nem szakad el a tanároktól.
– Nem lehet könnyű határokat húzni, hiszen a tanárnak is csak egy élete van...
– Igyekszünk jól kezelni. A varázsszó a kifogyhatatlan türelem – szögezik le beszélgetőtársaim egyöntetűen. – Plusz töltéssel kell rendelkezzünk, elmondhatjuk, a tanári gárda összetartó és kitartó. Nem jellemző a fluktuáció, aki itt van, arról elmondható, hogy éppen idevaló tanár. Divat manapság a pedagógusi kiégésről beszélni, mi egymást „kezeljük", kibeszéljük a problémákat, közösen keresünk megoldást. Aki gyógypedagógusnak szegődik, nyilvánvalóan tisztában van vele, gyakorta nem akaszthatók a szögre a tanítványok gondjai.
24 órás hivatás. Herold József
És jó, ha magáévá teszi Musil gondolatait: „Önmagában véve senki sem szép, vagy rút, jó vagy gonosz, jelentős vagy tompa szellem, hiszen az ember értéke mindig attól függ, hisznek vagy kételkednek benne."
Aki ez évben részt vesz Béke Ligeti iskola jubileumi eseményein, meggyőződhet ennek gyakorlati igazságáról.