Kultúra

2010.05.14. 05:29

Hogyan lehet visszaszerezni a szakképzés elvesztett presztízsét?

A szakképzés számos problémával küszködik. Ezeket vette górcső alá dr. Medvegy Tilda, az Oktatási Hivatal Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatóság igazgatója a minap.

Sinkovics Eta

 

- Az egyik legnagyobb probléma ezen a területen az, hogy a szakképzés nem felel meg a munkaerő-piaci feltételeknek. Mégpedig azért, mert a kimeneti és a bemeneti oldal nincs összhangban - hangsúlyozta elöljáróban.

A szakképzés mai jellemzői között elsőként említette a szakmák társadalmi megbecsültségének csökkenését, leértékelődését. Nem tesz jót a képzésnek, hogy az oktatott tananyagok tartalma sok esetben elavult, az ismeretek nem hasznosíthatók rögtön a gyakorlatban. De szólt arról is, hogy a beiskolázásnál általában a maradékelv érvényesül, azaz a gyengébb tanulmányi eredményű gyerekek kerülnek a képzésbe, emiatt nincs a szakmatanulásnak presztízse.

- Jó lenne, ha ismét nagyobb megbecsülést élveznének a mesterek. Győrben az úgynevezett vastuskós ház elé fahasábot helyeztek el, ami tele van vasszögekkel. Azok hagyták ott a szögeket, akik elindultak Európába szakmát tanulni... - hozta példaként. - A jelenlegi rendszernek a gyakorlati oktatás a leggyengébb láncszeme, kevés az erre fordított órák száma - nyomatékosította a regionális igazgató. Németországi gyakorlati képzéssel összehasonlítva, ott általában négyszer több időt szánnak erre, mint a hazai oktatásban.

 

- Eddig a szakiskolai képzésben részt vevő diákok a 9-10. évfolyamon közismereti tárgyakat tanultak. Most viszont már előbbrelépésnek számít, hogy rögtön szakmára történhet a beiskolázás és nem szakmacsoportra. Reméljük, mind több intézmény átáll erre a struktúrára, ezáltal is megnő a gyakorlati terepen eltölthető idő - tette hozzá.

S még számos más problémával küzd a szakképzés, úgymint a hátrányos helyzetű diákok jelentős száma, a bukások magas aránya, vagy az egyébként az egész oktatási rendszerre kiható, évről évre csökkenő gyereklétszám. Az előadó meglátása szerint a szakképzés megítélésének javításában ugyancsak szükség lenne az oktatók társadalmi, anyagi megbecsülésének visszaállítására is.

Medvegy Tilda többször utalt a felsőoktatásban tapasztalt felesleges diplomagyártásra. S ugyanígy a divatos szakmákra (kozmetikus, fodrász stb.), valamint a kevésbé kelendő foglalkozásokra (hegesztő, szabó stb.), utóbbiakra viszont a munkaerőpiac vevő lenne. A kettő kiegyensúlyozására törekszik a képzési bizottság a hiányszakmák régióbeli feltérképezésével, s ennek alapján az általuk nyújtott támogatási lehetőségekkel, például pályáztatásokkal. Idén a decentralizált keretből 405 millió forint szétosztására kaptak lehetőséget. Hiányszakmának számít többek közt a szerszámkészítő, szerkezetlakatos, ács-állványozó, gépi forgácsoló, szakács, s a régió e körbe helyezte s támogatja az agrárgazdasági gépszerelő szakmát is. A regionális igazgató úgy látja, a diákok támogatására elindult ösztöndíjrendszer segíti a kevésbé keresett szakmák betöltését, de további motiváló erő lehetne például a szakmunkás életpálya modell kialakítása. Persze rámutatott arra az ellentmondásra is, hogy például a végzett szakácsok többsége külföldön keres munkát, így az ő szakmájuk a gazdaságban hiányként jelenik meg.

Medvegy Tilda a szakképzési rendszer megújítását, hatékonyságának növelését, az arányok és irányok koordinálását tartja a legfontosabb feladatnak. Ebben jelentős szerepet vállalnak a TISZK-ek, melyek létrehozását a regionális oktatási bizottság is segítette. Az országban egyébként 84 integrált központ működik, a régióban pedig nyolc.

S még számos más problémával küzd a szakképzés, úgymint a hátrányos helyzetű diákok jelentős száma, a bukások magas aránya, vagy az egyébként az egész oktatási rendszerre kiható, évről évre csökkenő gyereklétszám. Az előadó meglátása szerint a szakképzés megítélésének javításában ugyancsak szükség lenne az oktatók társadalmi, anyagi megbecsülésének visszaállítására is.

Medvegy Tilda többször utalt a felsőoktatásban tapasztalt felesleges diplomagyártásra. S ugyanígy a divatos szakmákra (kozmetikus, fodrász stb.), valamint a kevésbé kelendő foglalkozásokra (hegesztő, szabó stb.), utóbbiakra viszont a munkaerőpiac vevő lenne. A kettő kiegyensúlyozására törekszik a képzési bizottság a hiányszakmák régióbeli feltérképezésével, s ennek alapján az általuk nyújtott támogatási lehetőségekkel, például pályáztatásokkal. Idén a decentralizált keretből 405 millió forint szétosztására kaptak lehetőséget. Hiányszakmának számít többek közt a szerszámkészítő, szerkezetlakatos, ács-állványozó, gépi forgácsoló, szakács, s a régió e körbe helyezte s támogatja az agrárgazdasági gépszerelő szakmát is. A regionális igazgató úgy látja, a diákok támogatására elindult ösztöndíjrendszer segíti a kevésbé keresett szakmák betöltését, de további motiváló erő lehetne például a szakmunkás életpálya modell kialakítása. Persze rámutatott arra az ellentmondásra is, hogy például a végzett szakácsok többsége külföldön keres munkát, így az ő szakmájuk a gazdaságban hiányként jelenik meg.

Medvegy Tilda a szakképzési rendszer megújítását, hatékonyságának növelését, az arányok és irányok koordinálását tartja a legfontosabb feladatnak. Ebben jelentős szerepet vállalnak a TISZK-ek, melyek létrehozását a regionális oktatási bizottság is segítette. Az országban egyébként 84 integrált központ működik, a régióban pedig nyolc.

S még számos más problémával küzd a szakképzés, úgymint a hátrányos helyzetű diákok jelentős száma, a bukások magas aránya, vagy az egyébként az egész oktatási rendszerre kiható, évről évre csökkenő gyereklétszám. Az előadó meglátása szerint a szakképzés megítélésének javításában ugyancsak szükség lenne az oktatók társadalmi, anyagi megbecsülésének visszaállítására is.

Medvegy Tilda többször utalt a felsőoktatásban tapasztalt felesleges diplomagyártásra. S ugyanígy a divatos szakmákra (kozmetikus, fodrász stb.), valamint a kevésbé kelendő foglalkozásokra (hegesztő, szabó stb.), utóbbiakra viszont a munkaerőpiac vevő lenne. A kettő kiegyensúlyozására törekszik a képzési bizottság a hiányszakmák régióbeli feltérképezésével, s ennek alapján az általuk nyújtott támogatási lehetőségekkel, például pályáztatásokkal. Idén a decentralizált keretből 405 millió forint szétosztására kaptak lehetőséget. Hiányszakmának számít többek közt a szerszámkészítő, szerkezetlakatos, ács-állványozó, gépi forgácsoló, szakács, s a régió e körbe helyezte s támogatja az agrárgazdasági gépszerelő szakmát is. A regionális igazgató úgy látja, a diákok támogatására elindult ösztöndíjrendszer segíti a kevésbé keresett szakmák betöltését, de további motiváló erő lehetne például a szakmunkás életpálya modell kialakítása. Persze rámutatott arra az ellentmondásra is, hogy például a végzett szakácsok többsége külföldön keres munkát, így az ő szakmájuk a gazdaságban hiányként jelenik meg.

Medvegy Tilda a szakképzési rendszer megújítását, hatékonyságának növelését, az arányok és irányok koordinálását tartja a legfontosabb feladatnak. Ebben jelentős szerepet vállalnak a TISZK-ek, melyek létrehozását a regionális oktatási bizottság is segítette. Az országban egyébként 84 integrált központ működik, a régióban pedig nyolc.

Medvegy Tilda többször utalt a felsőoktatásban tapasztalt felesleges diplomagyártásra. S ugyanígy a divatos szakmákra (kozmetikus, fodrász stb.), valamint a kevésbé kelendő foglalkozásokra (hegesztő, szabó stb.), utóbbiakra viszont a munkaerőpiac vevő lenne. A kettő kiegyensúlyozására törekszik a képzési bizottság a hiányszakmák régióbeli feltérképezésével, s ennek alapján az általuk nyújtott támogatási lehetőségekkel, például pályáztatásokkal. Idén a decentralizált keretből 405 millió forint szétosztására kaptak lehetőséget. Hiányszakmának számít többek közt a szerszámkészítő, szerkezetlakatos, ács-állványozó, gépi forgácsoló, szakács, s a régió e körbe helyezte s támogatja az agrárgazdasági gépszerelő szakmát is. A regionális igazgató úgy látja, a diákok támogatására elindult ösztöndíjrendszer segíti a kevésbé keresett szakmák betöltését, de további motiváló erő lehetne például a szakmunkás életpálya modell kialakítása. Persze rámutatott arra az ellentmondásra is, hogy például a végzett szakácsok többsége külföldön keres munkát, így az ő szakmájuk a gazdaságban hiányként jelenik meg.

Medvegy Tilda a szakképzési rendszer megújítását, hatékonyságának növelését, az arányok és irányok koordinálását tartja a legfontosabb feladatnak. Ebben jelentős szerepet vállalnak a TISZK-ek, melyek létrehozását a regionális oktatási bizottság is segítette. Az országban egyébként 84 integrált központ működik, a régióban pedig nyolc.

Medvegy Tilda többször utalt a felsőoktatásban tapasztalt felesleges diplomagyártásra. S ugyanígy a divatos szakmákra (kozmetikus, fodrász stb.), valamint a kevésbé kelendő foglalkozásokra (hegesztő, szabó stb.), utóbbiakra viszont a munkaerőpiac vevő lenne. A kettő kiegyensúlyozására törekszik a képzési bizottság a hiányszakmák régióbeli feltérképezésével, s ennek alapján az általuk nyújtott támogatási lehetőségekkel, például pályáztatásokkal. Idén a decentralizált keretből 405 millió forint szétosztására kaptak lehetőséget. Hiányszakmának számít többek közt a szerszámkészítő, szerkezetlakatos, ács-állványozó, gépi forgácsoló, szakács, s a régió e körbe helyezte s támogatja az agrárgazdasági gépszerelő szakmát is. A regionális igazgató úgy látja, a diákok támogatására elindult ösztöndíjrendszer segíti a kevésbé keresett szakmák betöltését, de további motiváló erő lehetne például a szakmunkás életpálya modell kialakítása. Persze rámutatott arra az ellentmondásra is, hogy például a végzett szakácsok többsége külföldön keres munkát, így az ő szakmájuk a gazdaságban hiányként jelenik meg.

Medvegy Tilda a szakképzési rendszer megújítását, hatékonyságának növelését, az arányok és irányok koordinálását tartja a legfontosabb feladatnak. Ebben jelentős szerepet vállalnak a TISZK-ek, melyek létrehozását a regionális oktatási bizottság is segítette. Az országban egyébként 84 integrált központ működik, a régióban pedig nyolc.

Medvegy Tilda a szakképzési rendszer megújítását, hatékonyságának növelését, az arányok és irányok koordinálását tartja a legfontosabb feladatnak. Ebben jelentős szerepet vállalnak a TISZK-ek, melyek létrehozását a regionális oktatási bizottság is segítette. Az országban egyébként 84 integrált központ működik, a régióban pedig nyolc.

Medvegy Tilda a szakképzési rendszer megújítását, hatékonyságának növelését, az arányok és irányok koordinálását tartja a legfontosabb feladatnak. Ebben jelentős szerepet vállalnak a TISZK-ek, melyek létrehozását a regionális oktatási bizottság is segítette. Az országban egyébként 84 integrált központ működik, a régióban pedig nyolc.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!