Gazdaság

2015.01.07. 16:02

EKAER az áfacsalás ellen

Az idei év egyik újdonsága az áfacsalások visszaszorítása érdekében bevezetett új fuvarozási ellenőrzés. Az év elejétől működik az EKAER, az Elektronikus Közúti Árufuvarozó Ellenőrző Rendszer.

Hajdu Péter

Igen nagy érdeklődés kísérte, mintegy ötszázan vettek részt szerdán a pénzügyi főiskola nagyelőadójában a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Zala Megyei Szervezete, illetve a NAV által szervezett adótörvény ismertetésen. Az adóhatóság győri főigazgatóságának munkatársai többek között az szja, az áfa, a társasági adó újdonságairól is szóltak, továbbá ismertetésre került a merőben új EKAER.

E közúti ellenőrzési rendszerrel kapcsolatos tudnivalókat dr. Lázár József tájékoztatási osztályvezető ismertette. Egy regisztrációs szám igényléséről van szó, amelynek alapján ellenőrizhető az áruk uniós országok közötti, illetve országon belüli mozgása, mennyisége, értéke. A törvényalkotók szándéka ezzel az adómegkerülés, elsősorban az áfa-csalások visszaszorítása.

Dr. Lázár József József leszögezte, január elsejétől azokat a közúti áruszállításokat, amiket be kell jelenteni az állami adóhatósághoz, kizárólag EKAER szám birtokában szabad elvégezni. A 15 napig érvényes EKAER számot, ami termékegységet azonosít és többféle terméket is tartalmazhat, nem a fuvarosnak, hanem a fuvaroztatónak kell igényelnie, és azt át kell adnia a fuvarozónak, hogy szállítás közben bármikor igazolni tudja a hatóság által kért adatokat.

Ha ez a kamion csak tranzitútvonalként megy át az országon, nem kell neki a szám. Fotó: Gyuricza Ferenc

A vállalkozások képviselői részletekbe menően megtudhatták, milyen esetekben kell a számot kérni. Ezt három alapvető szempont, az útirány, a jármű, valamint a mennyiségi és értékbeli feltételek szabják meg. Tehát az Európai Unió valamely tagországából Magyarországra, vagy fordítva, hazánkból uniós tagországba történő, valamint belföldi szállítások esetén szükséges, a nem végfelhasználó részére történő első adóköteles termékértékesítés esetén. Olyankor, ha a szállítmány csak tranzitútvonalként érinti az országot, akkor nem kell, és az unión kívüli harmadik országba történő szállításkor sem.

Az alapvető meghatározó rendszer másik, fontos figyelembe veendő eleme a fuvarozó jármű, aszerint, hogy útdíjköteles gépjárművel végzik a közúti fuvarozást, vagy nem útdíjkötelessel. Ezekhez a meghatározókhoz társul még a harmadik fő szempont, a termék típusa, mennyisége és értéke. EKAER-szám igénylése szempontjából például megkülönböztetnek kockázatos élelmiszereket, továbbá egyéb kockázatos termékeket. Ezeket egyébként a törvényhez kapcsoló jogszabály részletesen meghatározza. E szempontokat összevetve lehet meghatározni az EKAER-szám szükségességét. Csak érdekességképpen, hogy például egy harci jármű, egy tank szállításához nem kell EKAER-szám, mert adózás szempontjából nem kockázatos termék, azaz nincs áfa-tartalma. Tehát nem egyszerű a dolog, de majd megszokják, illetve megtanulják a rendszert használni a vállalkozások.

Dr. Lázár József minden részletet ismertetett a több száz érdeklődővel. Fotó: Hajdu Péter

Az előadó egyébként előre bocsátotta, most még nem a bírságolás a cél.

Dr. Lázár József arról beszélt végül, hogyan kell igényelni a számot (csak elektronikusan, az ügyfélkapun keresztül lehet), milyen adatokat kell megadni az EKAER-számos közúti szállításokhoz, mikor, meddig kell bejelenteni a termék megérkezését, és az adatok út közben milyen esetekben változtathatók.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!