Egyéb

2011.12.30. 09:28

A parkolássegéddel a koccanás ellen

Sokan csak legyintenek: kisautóba nem kell tolatóradar, sem kamera. Pedig a mai járgányokban egyre vastagabbak az A és C oszlopok, ezért orruk és hátsó részük is mind nehezebben érzékelhető.

Horváth-Balogh Attila

- Nyilván, a járművezetők többsége azt gondolja, hogy bárhová könnyen és pontosan betolat, ami gyakran igaz is - bocsátotta előre Muczer Zoltán, a nagykanizsai Metroman Electronic Kft. ügyvezetője, akit a mind népszerűbb eszközökről kérdeztünk. - De mi van akkor, ha a mögöttünk álló autó orra hosszú és lapos? Ilyenkor csődöt mondhat térérzékelésünk, s a műanyag lökhárítókban jelentős károkat okozhat a kisebb koccanás is. A javítás esetenként 25-30 ezer forintra rúg, hiszen az egész alkatrészt újra kell fényezni, miközben a legolcsóbb tolatóradarok 8-10 ezerért megvevehetők. Igaz, nagyjából ennyi a beszerelésük is, de megtérül a befektetés.

Muczer Zoltán hozzátette: az ultrahangos tolatóradarok készülhetnek kijelzős és anélküli kivitelben is. Mindkettő nagyon jól használható, ugyanis ha hozzávetőleg 30 centiméterre megközelítjük autónkkal a hátunk mögött lévő tárgyakat, a lökhárítóba szerelt szenzorok érzékelik és folyamatos sípolással figyelmeztetik a vezetőt. A kijelzős készülékek annyival tudnak többet, hogy némelyik jelzi az akadály irányát is. Aki pedig vizuális típus, vagy biztosra akar menni, vegyen tolatókamerát.

A szakember kérdésünkre jelezte: ezek a készülékek nem követelik meg a nagyobb teljesítményű akkumulátor használatát, hiszen - mivel csak a tolatólámpával kapcsolnak be - minimális az áramfelvételük. Arra is figyelmeztetett: a megbízható működés érdekében fontos, hogy vigyázzunk az érzékelőkre. Egyrészt óvjuk őket a sérüléstől, másrészt ha kell, elindulás előtt távolítsuk el róluk a rájuk tapadt sarat, havat, jeget. Ha ezt magunktól nem tesszük, a rendszer folyamatos sípolással úgyis rákényszerít, a szenzorok ugyanis a szennyeződést veszélyesen közeli akadályként érzékelik. Azt is hozzáfűzte, hogy fém lökhárítókba kizárólag speciális, gumiágyas érzékelők építhetők be, mert csak ezek működnek megbízhatóan, ugyanis a szenzorok többsége a műanyag lökhárítókba készül.


Lóerő rovatunk további hírei itt!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!