Ügyfélkapun keresztül lehet belépni

2019.01.10. 11:30

Ingyenesen elérhetővé vált a járművek eddig titkos előélete – Zalai szakemberek véleményezik a rendszert

Nagyon sok meglepetést fog okozni az autótulajdonosoknak az új lehetőség, fogalmazott Fatér Imre annak kapcsán, hogy januártól elindult az úgynevezett járműszolgáltatási platform, ahol ingyen lekérdezhetőek a hazai gépjárművek legfontosabb adatai.

Arany Gábor

Fontos a megtett kilométerek száma, de vásárláskor a műszaki állapot legyen a döntő érv. Felvételünkön Koller Imre autószerelő mester egy 20 éves Audi A8-ast vizsgál

Fotó: Pezzetta Umberto

Segíti az autóipar tisztulását

A megyeszékhelyen gépjárműszervizt és -kereskedést működtető szakember úgy látja, bár vannak még pontatlanságok a tesztüzemben dolgozó nyilvántartási rendszerben, az elképzelés nagyon jó, és minden bizonnyal hatékonyan segíteni fogja az autópiac tisztulását. Bizonyára nagyon sok tulajdonosnak kellemetlen pillanatokat fog szerezni, amikor azzal szembesül, hogy egészen más az autója előélete, mint amit hitt róla, amikor megvásárolta, tette hozzá.

– Rossz érzés lesz azzal szembesülni, hogy a gépkocsi órája 100-200 ezer kilométert mutat, miközben a nyilvántartás adatai szerint valamelyik korábbi műszaki vizsgán már 300 ezernél is többet rögzítettek. Az utóbb időben, amióta ezt bűncselekménnyé nyilvánították, kevésbé volt jellemző a visszapörgetés, de azért még előfordul, tehát Magyarországon ez valós problémának számít – fogalmazott.

Ha ódzkodik az eladó, nem szabad megvenni a járművet

A szakember elmondta, a hazai használtautó-piacon 200 ezer kilométer számít a lélektani határnak, az ennél többet futott gépkocsit nehéz eladni, ez is magyarázza az órák manipulálását. Az is tény, hogy nem minden a kilométer, a műszaki állapot a lényeg. Ennek felderítésében a szakszervizek tudnak segítséget nyújtani. A gépjármű előéletének minden mozzanata, javítása lekérdezhető európai viszonylatban, árulta el Fatér Imre. Érdemes erre áldozni, ha ettől ódzkodik az eladó, az autót nem szabad megvenni, szögezte le.

Fontos a megtett kilométerek száma, de vásárláskor a műszaki állapot legyen a döntő érv. Felvételünkön Koller Imre autószerelő mester egy 20 éves Audi A8-ast vizsgál. Fotó: Pezzetta Umberto

 

Régóta várt erre a lépésre a szakértői társadalom, mondta Komáromy Zsolt József. A megyeszékhelyi igazságügyi gépjárműszakértő úgy látja, európai szinten is példaértékű ez a megoldás. A tulajdonosok mellett szolgálja a biztosítók érdekeit is, hiszen a közhiteles adatok elérhetőségével a káresemények manipulálása is könnyebben kiszűrhető. Ezek az adatok komolyan befolyásolják majd a gépjárművek árát, mégpedig a valós értékhez fogják közelíteni. Komoly értékekről van szó, fontos, hogy ne vásároljon senki zsákbamacskát, tette hozzá.

Komoly az érdeklődés

A platform működését az tette lehetővé, hogy a Belügyminisztérium egyesítette a különböző hivatalok gépjármű-nyilvántartási adatait. Mostantól rendszám alapján megismerhetők az autó legfontosabb adatai: a jármű azonosító- és okmányadatai, a származás-ellenőrzés és eredetiségvizsgálat, a forgalomban tartás és forgalmazási korlátozás, a műszaki állapotra vonatkozó adatok, a futásteljesítmény, a biztosítás- és kártörténet, s elérhetők az eredetiségvizsgálaton készült fényképek. Azt is kiderül, hogy a gépjárművet körözik-e. A rendszert az ügyfélkapun keresztül bárki, a jogcím igazolása és mennyiségi korlátozás nélkül igénybe veheti és a szolgáltatáshoz mobiltelefonos applikáció is készül. A tulajdonos személyes adatai nem lesznek hozzáférhetőek.

Első tapasztalataink szerint az oldal komoly érdeklődést váltott ki, mert gyakran elérhetetlen. Az adatokban böngészve úgy tűnik, hogy a futásteljesítményt nagyjából öt évre visszamenőleg lehet követni (a hatósági adatbázisba csak 2012. január 1-jét követően rögzítették az óraállásokat), a biztosítási események feltöltése pedig várat magára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!