A huppogó mindenes

2019.05.19. 11:30

Emlékműből működő gép lett a Hofherr, azaz GS35

Aki már hallotta a hangját, sosem fogja elfelejteni, milyen, amikor a Hofherr-traktor beindul. A jellegzetes, öblös huppogása semmihez sem hasonlítható, nem véletlenül igézett meg sokakat a régi gépek szerelmesei közül.

Arany Gábor

Jakab Dávid másfél év alatt újította fel a GS35 típusú traktort

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Arany Gábor

Egyikük, a 27 éves Jakab Dávid hosszú évek után jutott hozzá egy ilyen kincshez, megmentve a veterán vasat a biztos pusztulástól.

– Már gyerekkoromban szerettem volna megszerezni, többször nézegettem, mert a bocföldei tsz-iroda elé állították ki, ez díszítette a teret – idézte fel a botfai fiatalember, aki eddig már több veterán járművet állított helyre.

Jakab Dávid másfél év alatt újította fel a GS35 típusú traktort
Fotó: Arany Gábor / Zalai Hírlap

– Az előéletéről annyit tudni, hogy 1950–52-ben készülhetett az akkor már Vörös Csillag Traktorgyárnak nevezett üzemben. GS35 típusú, a jelölés a lóerők számára utal. A gutorföldei állami gazdaságban dolgozhatott, erre utal, hogy az egyik felújításkor a motor főtengelyébe ezt ütötték be. Aztán Szentkozmadombjára került, onnan vette meg a bocföldei szövetkezet elnöke, hogy kiállíttassa az iroda előtt. Az akkor még működőképes traktort szerencsére olajjal, üzemanyaggal feltöltve állították a talapzatra, így nem rozsdásodott el végzetesen a szerkezet – magyarázta.

Kézzel kellett megforgatni a lendkereket az indításhoz
Fotó: Arany Gábor / Zalai Hírlap

Az egyhengeres, 5800 köbcentis, kétütemű nyersolaj­motor indításához petróleum- vagy benzinégővel vörös izzásig kell hevíteni a henger végén kitüremkedő előkamrát. A motort beindításához be kell lengetni előre-hátra mozgatva a szíjtárcsa-lendkereket, majd a dugattyút átbillenteni a sűrítési holtponton, hogy az első munkaütem megtörténjen. Kétütemű lévén hajlamos fordított irányba elindulni, ilyenkor újabb próbálkozás következik. Miután a motor jár, az elégő üzemanyag, ami szinte bármilyen gyúlékony folyadék lehet, már izzásban tartja az előkamrát. A 2,7 tonna önsúlyú traktor motorja az előremenethez 4, hátrához 2 sebességfokozaton át juttatja el az erőt a hátsó kerekekhez. A lassulást szalagfékre bízták, ez a váltóból kivezetett tengelyre szerelt tárcsát fogja meg. A hűtő szivattyú nélküli, a 40 liter folyadék keringését a hőmérséklet különbsége indítja be. A gép a kor igényeinek megfelelően cséplőgépet vagy más berendezést is hajthatott lapos szíjjal. A vezető kényelmére nem figyeltek, a minden rugózást nélkülöző futóművel szerelt traktoron a legfeljebb 760-as percenkénti fordulaton járó motor ütéseit csak az ülés rugója csillapította, ezért a traktorista lelkét kirázta a szerkezet a munkanap végére.

Az izzófej a motor elején
Fotó: Arany Gábor / Zalai Hírlap

A másfél évig tartó felújításban Jakab Dávid a traktort az utolsó csavarig szétszedte, felújított, csapágyakat cserélt, több esztergályost is komoly kihívás elé állított a tönkrement alkatrészek legyártatásával. A kitartó munkát az eredmény igazolja, a GS35 a gyári újnál is szebb lett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!