Sport

2008.06.12. 02:27

Repülés bringán

<b>Zalaegerszeg -</b> Óriási porfelhő és a levegőbe felpattanó bicikli jelezte, rosszul sikerült a landolás, Ricsi nagyot huppant a földön. Nincs semmi baj, csak alig kapok levegőt - mondta zihálva, amikor feltápászkodott és megnyugtatónak szánt mosoly ült az arcára.

MTI

Gyors kárfelmérés következett: repedt bukósisak, lila bal csukló - ekkor a kéztörés még nem derült ki. Rövid idő múlva a levegővétellel se volt gond, így aztán lehetett elemezni, mit is rontott el a tizennégy éves freeride-lovag, amikor a rámpáról az égbe szökkent. Szijártó Richárd és barátai rendszeresen esnek át - mint a példa mutatja, szó szerint - hasonló megméretésen. Nemrég a csapat doyenje, a 30 éves Bogáti Attila törte ketté kerékpárját egy repülés végén. Ők a szabad stílusú ugrók, akiket a laikus hajlamos a downhillesekkel keverni.

- A downhillesek inkább olyanok, mint az óriás sílesiklók: lejtőn, kijelölt pályán zúgnak lefelé, és a leggyorsabb győz. Mi pedig a műugrókhoz hasonlítunk - világít rá a különbségre Attila. - Nálunk az a siker, ha minél messzebb repülünk, és közben már különböző trükköket, gyakorlatokat mutatunk be. E műfaj motorkerékpárral űzött változata már nagy népszerűségnek örvend szerte a világban - tette hozzá.

Nos, a zalaegerszegi fiúk Bazitára járnak ki a Szanati László-féle motokrossz pályára, hogy kerékpárjaikkal gyakorolják a repülést. Ami abban a pár másodpercben könnyed érzés, ahogy elrugaszkodnak a rámpáról. Az odáig vezető út viszont verejtékes. Először is meg kell építeni a dobbantókat, földből vagy fából, ja, és minden egyes ugrás után fel kel tolni a 20-25 kilós kerékpárt a dombtetőre. E súly hallatán néhány megszállott grammvadász bringás talán felszisszen, de tudni kell, a földetéréskori terhelést csak masszív járgány viseli el. Sőt az se mindig. Bogáti Attila nemrég aprította ketté masináját, ami nemcsak technikai, de pénzügyi amortizációt is jelentett számára.

- Mindenki maga építi a biciklijét - avat be Attila, aki korábban a tv-torony szabadesés-szimulátoránál dolgozott és mutatta be az érdeklődőknek az ugrást. Szóval, sokat zuhant korábban is.

- Igénytől és pénztárcától függ, ki mire képes, de félmillió forint alatt nem nagyon lehet megúszni - magyarázza a 21 éves Laki Zsolt, aki gépkocsis futárként keresi kenyerét. - Havonta 40 ezer forintot tettem félre, mire összeállt a gépem. Az első villa általában olyan erős, hogy motorkerékpárba is jó lenne, de persze a váznak is bírni kell a strapát - teszi hozzá. Mindezt kiegészítik a vállat, csuklót, gerincet, fejet védő eszközök: s felöltve ezeket toppannak elénk a modern kor vértes lovagjai.

A négytagú kemény mag alkotta csapat három éve verődött össze, akkor kezdték építeni a pályát. A technikát videókról, az internetről lesték el és csiszolták maguk feje, bátorsága alapján, mert ebbe a kategóriában errefelé nem nagyon rendeznek versenyt. Az első próbálkozásokat nagy esések jellemezték, de sikerült lépésről lépésre csiszolni mind a feltételeket, mind az ugrásokat. Mára öt dobbantót alakítottak ki, az alsó nagyobbik rámpáról a 60 km/óra feletti tempóra gyorsult bringával akár 17 méterre is el lehet szállni. Ezt épp Laki Zsolt mutatta be.

A fiúk felbátorodva sikereiken országos hírűvé akarják fejleszteni az egerszegi freeride központot és megrendezni egy színvonalas big air versenyt. Ha sikerül, az lesz csak az igazán nagy ugrás...!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!