SÉTA

2017.05.09. 14:45

Határtalan barátság

Erdély a legtöbb nemzeti identitással rendelkező magyart vonzza, mivel egy bizonyos fajta misztikummal rendelkezik a szemünkben.

Talán azzal is indokolható ez, hogy a trianoni tragédia után ezen az elcsatolt területen maradt meg leginkább magyarnak a magyar. Életmódjukban, kultúrájukban, beszédükben és az élethez való hozzáállásukban jórészt megmaradtak olyannak, amilyenek egykor mi is voltunk. És akkor a csodálatos tájról nem is beszéltünk. Ha testközelből tapasztaljuk meg mindezt, akkor fáj igazán a magyar ember szíve, hogy mindez réges régen hozzánk tartozott.

A zalaegerszegi diákok a nagyváradi Ady Endre emlékmúzeum előtt. Jobbra Barna Máté tanár úr áll

Mikor tavaly megtudtuk, hogy elutazhatunk Erdélybe, azonnal örvendezni kezdtünk, és már alig vártuk, hogy elteljen az a hosszú év. Tanúsíthatom, hamar eljött a várva várt kirándulás, de sajnos még ennél is gyorsabban teltek el a kint töltött napok. Az április negyedike és kilencedike közötti öt nap alatt rengeteg mindent láthattunk, tapasztalhattunk és tanulhattunk is. Ellátogattunk Nagyváradra, ahol az Ady Endre Emlékmúzeumba tértünk be, majd következett a Szent László-székesegyház, azután az azt körülvevő parkban nyújtóztathattuk ki lábunkat a hosszú út után. Este megérkeztünk átmeneti szállásunkra, amelyet a következő nap már el is hagytunk és célba vettük végső úti célunkat, a Hidegséget. Azonban út közben még megnéztük Ady egykori lakóhelyét Csucsán, ahol ismét új információkkal gazdagodtunk egyik legkedveltebb költőnkről és családjáról. Kevés buszozás után elértünk Bánffyhunyadba, ahol megcsodálhattuk a település régi református templomát, amely ferde kazettás mennyezetéről és a falakat, padokat díszítő hímzésekről híres. Itt meghallgattuk a templom történetét is a helyi lelkésztől, akitől még egy jó tanácsot is kaptunk az élethez: "Ne fosszátok meg magatokat az értelemtől!" Utunkat folytattuk Kolozsvárra, ahol szemügyre vettük a város szimbólumait, a Szent Mihály-templomot és a Mátyás-szobrot, majd elsétáltunk a Házsongárdi temetőbe, ahol ismerős nevek után kutattunk. A nap utolsó állomása Farkaslaka volt, ahol szerét ejtettük Tamási Áron sírja megkoszorúzásának. Este már állandó szállásunkon térhettünk nyugovóra a gyimesközéploki kedves Ági néni panziójában. Másnap a gyimesfelsőloki testvériskolánkba, a Szent Erzsébet Líceumba látogattunk, ahol irodalom- és énekórára ülhettünk be, és egymástól, egymásról tanulhattunk, majd az elmaradhatatlan, már csaknem hagyománynak minősülő focimeccs következett. A sulis programok után újra buszba szálltunk, hogy eljussunk Gyimesbükkbe, ahol a plébánostól hallgathattuk meg a falu történtét, és az ottani magyarság sorsát. Ezután az ezeréves határnál sétáltunk, el a legkeletibb őrházhoz, fel a Rákóczi-várhoz és a nemrég állított keresztúthoz. Ezután újra visszatértünk az iskolába, ahol kulturális est keretében adtunk elő egy rövid műsort, majd a táncházban csángó néptáncot tanulhattunk. Az elkövetkező napon sem unatkoztunk. A borospatakai skanzen körbesétálása után a Hargita néptáncegyüttes mesés előadását élveztük. A délután további részében elmentünk Csíksomlyóba, ahol a kegytemplom után a nyeregbe sétáltunk fel. Majd elérkezett az utolsó nap, amikor megejtettünk egy rövidke túrát a faluban, és egy kedves családnál puliszkát kóstoltunk, népviseletet próbálhattunk fel. Végül búcsút intettünk a házigazdáknak, a tájnak, hazaindultunk.

Azonban a programok utunk végeztével sem zárultak le. A Határtalanul lehetőséget adott nemcsak nekünk, de a testvériskola diákjainak is a kirándulásra. Két héttel később mi fogadhattuk a líceum 11. osztályos tanulóit, akik a kollégiumban és családoknál voltak elszállásolva. Míg nálunk vendégeskedtek, ellátogattak Budapestre, valamint Zala megye és környéke főbb látnivalóit nézték meg. Ilyen volt az Őrség, Keszthely, Zalaegerszegen a tévétorony és a nagytemplom. Akárcsak nekünk, nekik is lehetőségük adódott tanórák látogatására, és zalai táncok tanulására.

Rengeteg élménnyel, tudással gazdagodtunk, új kapcsolatok, barátságok szövődtek.