2019.03.07. 13:07
Mikor jelez a kettőstömegű lendkerék, hogy le kell cserélni?
Kéttömegű lendkerék néven is ismert, de az elterjedtebb neve kettőstömegű lendkerék annak a fontos – egyesek szerint feleslegesen bonyolult – autó alkatrésznek, melyet azért hoztak létre, hogy meggátolják a mai erőteljesebb autómotorok zavaró és kellemetlen rezgéseinek átadását a környező létfontosságú alkatrészeknek, például a kuplungnak, sebességváltónak, és egyáltalán lehetővé tegye azt, hogy a személyautóval normálisan, rezgés és rángatás mentesen lehessen közlekedni.
Főként a dízelmotorok esetében fontos ezt a rángatás problémát kiküszöbölni, mivel a benzines motorokhoz képest lényegesen nagyobb a vibráció és a rezgés szintje. A benzines autókat is egyre nagyobb számban szerelik fel ezzel a viszonylag új lendkerék típussal, de leginkább a dízel járművek körében van már elterjedve.
Ha kopog a kettőstömegű lendkerék, a csere elkerülhetetlen
A kettőstömegű lendkerék minden bizonnyal meghibásodott akkor, ha az autó leállításakor egy kisebb-nagyobb koppanás hallható, és/vagy a járművel való közlekedés során észrevesszük, hogy sokkal több kellemetlen rezgés érzünk, mint azt már megszoktuk.
Egy kettőstömegű lendkerék cseréje meglehetősen költséges, maga a szervízdíja is magas, ráadásul nem nagyon lehet megoldani a kuplung cseréje nélkül, ami még jobban megemeli a végső számla nagyságát, tehát egy több százezres tételre kell számítani. És ez még akkor sem csökkenthető jelentősen, ha egy valamivel olcsóbb, utángyártott változatot vásárolunk a cseréhez.
Le lehet cserélni ugyan hagyományos lendkerékre is, mely jóval olcsóbb, de ez egyrészt azzal jár, hogy a rezgések minden bizonnyal megnövekednek, másrészt az autó más alkatrészeinek sem tesz jót ez a megoldás, mivel nem ezzel a típusú lendkerékkel tervezték fejlesztették és látták eredetileg. Maximum időleges megoldásnak jó, míg elegendő pénzt szerzünk a kettőstömegű lendkerékre.
El lehet gondolkodni abban is, hogy felújíttatjuk az elromlott lendkereket, ez elfogadható szinten olcsóbbá teszik a javítást.
Miét fejlesztették ki ezt az új típust?
Ahogy a fekmester.hu weboldalán részletesebben is megtudhatjuk, a hagyományos acél kivitelű lendkerekek tökéletesen el tudták látni rezgéscsillapító feladatukat, amíg az autók csak 60 lóerő körüli teljesítménnyel rendelkeztek, ráadásul ehhez még elegendő volt a hagyományos rugós középagyú kuplung is.
Manapság viszont már keresve is nehéz 60 lóerő körüli autókat találni, a többség 100 lóerő körüli, és ezek rezgéscsillapítását a hagyományos lendkerekek már nem képesek hatékonyan megoldani.
A kettőstömegű lendkerék tény, hogy kissé túl bonyolult és hamarabb is elromlik, mint szertnénk, de sokkal hatékonyabban csökkenti a zavaró rezgéseket, és a motor is lényegesen egyenletesebben jár.
A legtöbb probléma a PD TDI dízelmotorok esetében van
A tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a kettőstömegű lendkerekek leginkább a PD TDI dízelautókban mennek tönkre, mert ezekben a motorokban van egy plusz negatív rezonancia, amely meglehetősen károsan hat a bonyolult lendkerékre.