Hirdetés

2018.08.21. 13:21

Alig van hazai webáruház, ami forgalomcsökkenést szenved el

2017-ben a hazai webáruházak közel 70 százaléka mérvadó forgalomnövekedést ért el, miközben csupán 5 százalékra tehető azok aránya, akik árbevétele negatív tendenciát mutatott. Közben a teljes magyar e-kereskedelem 19 százalékos bővülést mutat, ráadásul a következő években várhatóan hasonló ütemű növekedésre lesz képes.

A szektor növekedése rendkívül kedvező hangulatot eredményez a piacon, aminek köszönhetően egyre többen döntenek a webáruház nyitás mellett. Jelenleg Magyarországon körülbelül 15-16 ezer webáruház létezik. Noha ezek bizonyos hányada inaktív, illetve képtelen a fennmaradásra, önmagában a webshopok száma dinamikusan növekszik. Azonban azt is meg kell jegyezni, hogy Európa legfejlettebb piacain 100 ezernél is több webáruház működik.

A hazai e-kereskedelmi szektor előtt jelentős növekedési lehetőség áll, szakértők szerint a környezet rendkívül kedvező az új belépők számára is. 2017-ben jelentős mértékben nőtt a vásárlói hajlandóság, illetve növekedett az átlagos kosárérték. Igazi online sikertermékké váltak a háztartási termékek, a kozmetikai cikkek, a barkácsgépek, de egyre többen választják a kényelmes online rendelést a nagy háztartási gépek vásárlása során is.

Noha az Egyesült Államok és a nyugat-európai országok piacához képest a hazai e-kereskedelem jelentős lemaradásban van, a gyors ütemű növekedésnek köszönhetően évről évre farag a hátrányából. Legalábbis százalékos formában mindenképp igaz ez az állítás, a névleges különbség azonban hatalmas; míg a teljes európai e-kereskedelem 534 milliárd eurót tett ki, illetve Nagy-Britannia 178, Franciaország 93,2, Németország 93 milliárd eurót hasított ki a tortából, addig a hazai e-kereskedelem teljesítménye csupán 1,2 milliárd volt.

A magyar e-kereskedelem növekedési ütemét tulajdonképpen semmi sem veszélyezteti; a hagyományos kiskereskedelem növekedése önmagában garancia az online szektor bővülésére, ráadásul a magyar piac nem célterülete egyik nemzetközi óriásnak sem. Az Amazon, az Alibaba, az eBay és a Wish nem fókuszál a CEE országokra, a kis lélekszámú Magyarország pedig sokáig elkerülheti a figyelmüket. Sőt, a regionális piacon sikeres webáruházai számára is komoly kihívást jelent a magyar piacra történő belépés, mivel az egyre erősödő hazai szektor jelentős konkurenciát jelent a tőkeerős regionális szereplők számára is.

Kereskedelmi szakértők szerint a hazai e-kereskedelem várhatóan 5-6 év alatt juthat el arra a szintre, amikor már veszélyeztetni képes a hagyományos plázák és bevásárlóközpontos stabilitását. A fejlett kereskedelmi régiók esetében azt láthattuk, hogy az online kereskedelem 12-14 százalékos kiskereskedelmi részesedése ingatta meg a plázák biztos létét.

A CEE régió piacai között kicsi az átjárás. A legjelentősebb régiós szereplők közül az eMag, a Mall és az Alza képviselteti magát Magyarországon, a hazai tulajdonú áruházak közül pedig az Extreme Digital folytat jelentős terjeszkedést a kelet- és közép európai régióban. A kisebb szereplők országhatárokon átnyúló terjeszkedése nem jellemző, egyelőre a hazai piac kellő növekedési lehetőséget kínál a kisebb és közepes méretekkel rendelkező áruházak számára is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában