2025.01.08. 08:40
Magyar gazdaság: a motoros szívdobbanás és a használt autók világa
Tudták, hogy Magyarországon évente körülbelül annyi autót gyártanak, amennyi gulyáslevest az ország teljes lakossága (plusz a turisták) képes elfogyasztani egy hónap alatt?
Forrás: carvertical.com/hu
Nos, a statisztikák szerint a magyar autóipar olyannyira meghatározó, hogy az ország GDP-jének tetemes részét adja, és nemzetközi léptékben is versenyképes. Így már érthető, miért „pattog” ennyit a magyar gazdaság a nemzetközi porondon – hiszen olykor pont a kerekek pörgetik előre.
A hazai autógyárak – és az ezeket kiszolgáló beszállítói hálózat – kulcsszerepet töltenek be, mind a foglalkoztatottság, mind a gazdasági növekedés terén. Egyes adatok szerint az autóiparban dolgozók létszáma jócskán meghaladja a 150 ezer főt, míg a kapcsolódó területeken dolgozókkal együtt ez a szám ennek a duplájára is ugorhat. „Olyan ez, mint a népmesékben: magyarok millióit eteti a modernkori lóerőgyártás” – jegyezte meg egy Székesfehérváron tartott gazdasági fórumon egy vidám cégvezető.
Természetesen nem mindenki rohan vadonatúj autót vásárolni a szalonokba. A magyarok mindig is híresek voltak arról, hogy szeretik a „jó állapotú, kevés kilométeres” (értsd: néha két országot megjárt és naponta visszatekert órájú) használt autókat.
Egy felmérés szerint a hazai piacon eladott autók több mint 70%-a használtan cserél gazdát. Nem véletlen tehát, hogy a vásárlók különösen nagy figyelmet fordítanak a minőség-ellenőrzésre – vagy legalábbis illene fordítaniuk, mielőtt hazaállítanak egy „alig futott, de az első gázadásnál darabokra hulló” járgánnyal. „Ha valaha vettél már zsákbamacskát a piacon, tudod, hogy jobb megnézni, mi van a zsákban, mielőtt fizetnél érte” – fogalmazta meg frappánsan egy tapasztalt használtautó-kereskedő.
Miért olyan fontos a VIN-ellenőrzés?
Itt jön a képbe a VIN-szám, amely szinte a jármű ujjlenyomata. Ezt a számot leellenőrizve – például a carVertical-hoz hasonló szolgáltatásoknál – kiderülhet, hogy a kinézett álomautó valójában:
- volt-e törött (vagy netán darabokra esett, majd szépen összegányolták),
- manipulálták-e az óraállását (kár lenne meglepődni, ha a végén kétszer annyi kilométer került bele),
- szerepelt-e biztosítási ügyekben, vagy volt-e totálkáros valahol a nagyvilágban.
Ami külön öröm, hogy az ilyen ellenőrző oldalak egyre felhasználóbarátabbak: elég beírni a jármű alvázszámát, és máris jön a lista minden elképzelhető (és néha elképzelhetetlen) eseményről. “Nem akarod, hogy a vasárnapi családi túra autó helyett igazi meglepetéstúrát jelentsen a legközelebbi szervizbe” – állítják a rutinos autómentők.
A hazai autógyártás folyamatosan növekszik: egyes előrejelzések szerint a következő években a Magyarországon előállított járművek és alkatrészek exportértéke akár 30-40%-kal is emelkedhet. A GDP-hez való hozzájárulás pedig tovább erősíti, hogy ez a szektor valóban kulcstényező marad. Nem véletlenül érkeznek új beruházások és fejlesztések – a munkaerőhiány ellenére is.
Ahogy egy iparági elemző mondta:
A magyar gazdaság motorját a motorok gyártása hajtja. Mondhatni, ez egy végtelen körforgás, de szerencsére nem forog üresben.
Végső soron látható, hogy az autóipar a magyar gazdaság egyik szívdobbanása, a használt autók piaca pedig külön (néha kalandos) történet. Aki új jármű helyett inkább régebbi „kincsekre” vadászik, annak erősen ajánlott már az első találkozáskor ellenőriznie a VIN-számot, mert a meglepetéseknek jobb elébe menni. Egy kis előrelátás és egy pár kattintás meghozhatja a megkönnyebbülést – és megkímélhet a drága szervizköröktől.
Végül is, ki ne szeretne gondtalanul kanyarogni a magyar utakon, anélkül, hogy minden furcsa zörejnél a pénztárcája után kapkodna?