Hirdetés

2025.01.08. 08:40

Magyar gazdaság: a motoros szívdobbanás és a használt autók világa

Tudták, hogy Magyarországon évente körülbelül annyi autót gyártanak, amennyi gulyáslevest az ország teljes lakossága (plusz a turisták) képes elfogyasztani egy hónap alatt?

Forrás: carvertical.com/hu

Nos, a statisztikák szerint a magyar autóipar olyannyira meghatározó, hogy az ország GDP-jének tetemes részét adja, és nemzetközi léptékben is versenyképes. Így már érthető, miért „pattog” ennyit a magyar gazdaság a nemzetközi porondon – hiszen olykor pont a kerekek pörgetik előre.

A hazai autógyárak – és az ezeket kiszolgáló beszállítói hálózat – kulcsszerepet töltenek be, mind a foglalkoztatottság, mind a gazdasági növekedés terén. Egyes adatok szerint az autóiparban dolgozók létszáma jócskán meghaladja a 150 ezer főt, míg a kapcsolódó területeken dolgozókkal együtt ez a szám ennek a duplájára is ugorhat. „Olyan ez, mint a népmesékben: magyarok millióit eteti a modernkori lóerőgyártás” – jegyezte meg egy Székesfehérváron tartott gazdasági fórumon egy vidám cégvezető.

Természetesen nem mindenki rohan vadonatúj autót vásárolni a szalonokba. A magyarok mindig is híresek voltak arról, hogy szeretik a „jó állapotú, kevés kilométeres” (értsd: néha két országot megjárt és naponta visszatekert órájú) használt autókat.

Egy felmérés szerint a hazai piacon eladott autók több mint 70%-a használtan cserél gazdát. Nem véletlen tehát, hogy a vásárlók különösen nagy figyelmet fordítanak a minőség-ellenőrzésre – vagy legalábbis illene fordítaniuk, mielőtt hazaállítanak egy „alig futott, de az első gázadásnál darabokra hulló” járgánnyal. „Ha valaha vettél már zsákbamacskát a piacon, tudod, hogy jobb megnézni, mi van a zsákban, mielőtt fizetnél érte” – fogalmazta meg frappánsan egy tapasztalt használtautó-kereskedő.

Miért olyan fontos a VIN-ellenőrzés?

Itt jön a képbe a VIN-szám, amely szinte a jármű ujjlenyomata. Ezt a számot leellenőrizve – például a carVertical-hoz hasonló szolgáltatásoknál – kiderülhet, hogy a kinézett álomautó valójában:

  • volt-e törött (vagy netán darabokra esett, majd szépen összegányolták),
  • manipulálták-e az óraállását (kár lenne meglepődni, ha a végén kétszer annyi kilométer került bele),
  • szerepelt-e biztosítási ügyekben, vagy volt-e totálkáros valahol a nagyvilágban.

Ami külön öröm, hogy az ilyen ellenőrző oldalak egyre felhasználóbarátabbak: elég beírni a jármű alvázszámát, és máris jön a lista minden elképzelhető (és néha elképzelhetetlen) eseményről. “Nem akarod, hogy a vasárnapi családi túra autó helyett igazi meglepetéstúrát jelentsen a legközelebbi szervizbe” – állítják a rutinos autómentők.

A hazai autógyártás folyamatosan növekszik: egyes előrejelzések szerint a következő években a Magyarországon előállított járművek és alkatrészek exportértéke akár 30-40%-kal is emelkedhet. A GDP-hez való hozzájárulás pedig tovább erősíti, hogy ez a szektor valóban kulcstényező marad. Nem véletlenül érkeznek új beruházások és fejlesztések – a munkaerőhiány ellenére is.

Ahogy egy iparági elemző mondta: 

A magyar gazdaság motorját a motorok gyártása hajtja. Mondhatni, ez egy végtelen körforgás, de szerencsére nem forog üresben.

Végső soron látható, hogy az autóipar a magyar gazdaság egyik szívdobbanása, a használt autók piaca pedig külön (néha kalandos) történet. Aki új jármű helyett inkább régebbi „kincsekre” vadászik, annak erősen ajánlott már az első találkozáskor ellenőriznie a VIN-számot, mert a meglepetéseknek jobb elébe menni. Egy kis előrelátás és egy pár kattintás meghozhatja a megkönnyebbülést – és megkímélhet a drága szervizköröktől.

Végül is, ki ne szeretne gondtalanul kanyarogni a magyar utakon, anélkül, hogy minden furcsa zörejnél a pénztárcája után kapkodna?

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában