hirdetés

2021.12.03. 16:13

Ha van POS terminál, akkor van vásárló is

Az elmúlt időszakban a járványhelyzet mellett a jogszabályi előírások is erősen támogatták az érintésmentes fizetés terjedését. Ma már a kis- és középvállalatok számára is létfontosságú az elektronikus fizetési lehetőség biztosítása – a legkézenfekvőbb megoldást a fogyasztók által preferált POS terminálok jelenthetik.

A kártyás fizetés a pandémiás időszak egyik legnagyobb nyertese volt – ezt a tendenciát erősítette tovább a januárban életbe lépett törvénymódosítás, amelynek értelmében az online pénztárgépet használó kereskedőknek szükséges valamilyen elektronikus fizetési megoldást biztosítaniuk vevőik számára.

Mivel a vásárlók elsősorban a kártyás fizetést (vagy annak okostelefonra telepíthető változatát) részesítik előnyben, egyre több hazai kisvállalkozás üzemelt be POS terminált. AZ MNB adatai alapján 2019 júniusához képest 2021 hasonló időszakában 32%-kal több kereskedő rendelkezett terminállal –csak az elmúlt fél évben több mint 25 ezerrel nőtt a kihelyezett eszközök száma.

A terminálon végzett tranzakciók száma ebben a periódusban 23%-al növekedett, higiénikus és kényelmi szempontok nyomán, mindezekkel egy időben az érintésmentes technológia népszerűsége is megugrott. A közeledő Black Friday és az ünnepi időszak vásárlásai várhatóan tovább erősítik ezt az emelkedő trendet.

Az előbbi tendenciákból világosan kirajzolódik, hogy a versenyképesség szempontjából meghatározó lehet a kkv-k számára a POS terminál beüzemelése, ugyanis a bankkártyás fizetési lehetőség ma már nem előny, sokkal inkább alapvető elvárás a fogyasztók részéről.

Fotó: Mastercard

Hasonlóan látja Iványiné Szalai Judit, a Budapest Bank nagykanizsai fiókjának vezetője is. „A készpénz nélküli fizetés ma már alapszolgáltatás. A vásárlók nagy százaléka azokat az üzleteket részesíti előnyben, ahol a bankkártyás fizetési lehetőség rendelkezésre áll. Ez nem is csoda, hiszen ez biztonságos, kényelmes, gyors, és jelentősen olcsóbb is, mint a készpénzes fizetés. Úgy vélem, hogy POS terminál hiányában kockáztat az eladó, hiszen ha a vevő nem tudja megvásárolni a kiválasztott árut bankkártyával, nagyon kevés eséllyel megy vissza az üzletbe készpénzzel. A Z és Alfa generáció tagjainak körében a digitális csatornák előnyt élveznek, a mobiltelefonjuk vagy okosórájuk mindig kéznél van, míg készpénzt a legritkább esetben tartanak maguknál. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a bankkártyás fizetés akár forgalomnövekedést is eredményezhet a vállalkozók számára: a tapasztalatok szerint a bankkártyával vásárlók szívesebben, és többet is költenek a boltokban”– mondta.

A megváltozott kisvállalkozói igényekre a bankok is reagáltak, a Budapest Bank például felgyorsította a POS terminálok forgalmazását, és több felhasználóbarát fejlesztéssel is előállt. A kisvállalkozói számlával rendelkező ügyfeleik a kereskedői online portálon könnyen lekérdezhetik a bankkártyás tranzakciók forgalmát, amelyekből különböző elemzések, idősoros bontások és kimutatások is elkészíthetők.

2021 januárjától fogva szinte minden számláról kötelező adatot küldeni a NAV-hoz: ezen előírás teljesítését támogatva a Budapest Bank leányvállalata, a Budapest Eszközfinanszírozó továbbfejlesztette saját számlázóprogramját, a Budapest Pénzügyi Asszisztenst (BUPA) is. Az alkalmazás egy online számlázó program és az internetbank alapvető funkcióit egyesíti, ugyanis nemcsak számlák kiállításra és küldésre alkalmas, hanem – a banki háttérnek köszönhetően, netbankkal való összekötést követően – a Budapest Bankos bankszámlák, valamint a hozzájuk tartozó pénzmozgások egy helyen történő kezelésére is. A számlákat a program automatikusan elküldi az adóhatóságnak és a könyvelőnek, időt és költségeket megtakarítva a vállalkozók számára.

Ezek is érdekelhetik