MOBIL Zalaegerszeg

2017.05.29. 09:56

Jedlik Ányos az e-mobilitás atyja

Magyarországnak sokkal több köze van az e-mobilitás "megteremtéséhez", mint azt gondolnánk. Lehet, hogy elsőre furcsán hangzik Jedlik Ányos nevének említése, amikor a 21. század digitális közlekedéséről beszélünk, de méltatlan dolog lenne, ha a zalaegerszegi Járműipari Szakkiállítás és Konferencia előtt nem emlékeznénk meg a magyar tudósról, hiszen nélküle nem tartana itt sem a tudomány, sem pedig az elektromos autózás.

Munkatársunktól

A villamos Jedlik-kocsi

Furcsán hangzik, de az elektromos autózás régebbi múltra tekint vissza, mint a robbanómotoros járművek használata. Jedlik Ányos még 1855-ben alkotta meg azt a villamos hajtású autómodelljét, amit talán túlzás nélkül az elektromos mobilitás kezdetének is tekinthetünk. A modell még ma is működőképes és a Budapesti Elektrotechnikai Múzeumban tekinthető meg.  Ez egy kisméretű, négykerekű, elemmel működő modell kocsi, amit – áttétel segítségével – egy kezdetleges villanymotor hajt.

A feltalálót az az ötlet kezdte el foglalkoztatni, hogy a gőzmozdonyokat milyen módon lehetne kiváltani a villamosítással. Bebizonyította, hogy a villanymotor járművek hajtására is alkalmazható és megalkotta az elektromos motorral működő kocsi első modelljét.  Az azt követő kihívás pedig a villamos kocsi meghajtása volt. Az akkoriban gyártott Bunsen-elem hamar lemerült, ezért annak helyettesítésére impregnált papírral helyettesítette a kerámialapot, amely a két savas kémiai anyagot választotta el az elemben. Ezzel a felfedezésével még az 1855-ös párizsi világkiállításon is megjelent, sőt bronzérmet kapott a bíráló bizottságtól. Ezt követően pedig üzemet hoztak létre a gyártására Pesten.

Jedlik Ányos

A 19. és a 20. század fordulóján úgy tűnt, hogy a „villamos járművek” nagy karriert futnak be, ez azonban a belsőégésű motoros modellek elterjedése miatt egy jó időre meghiúsult. Az elektromos autók elterjedése mára viszont visszavonhatatlanná vált. Valódi alternatívájává vált a hagyományos járműveknek, amit bizonyítja, hogy a szinte már valamennyi nagy autógyártó beszállt a fejlesztési versenybe.

Jedlik Ányos terv

Igaz, Magyarországon egyelőre még gyerekcipőben jár az e-mobilitás, azonban mindenki azzal számol, hogy ez változni fog a közeljövőben: néhány évtized múlva árammal fogják hajtani az új autók többségét.  Másrészt a kormány elkezdte támogatni az elektromos járműveket gyártó iparágakat – ezt foglalja keretbe a Jedlik Ányosról elnevezett terv.

Az elektromos autók zöld rendszámot kapnak, amivel már ingyen parkolhatnak egyre több magyar városban, továbbá ingyen lehet őket árammal tölteni az utcai töltőkön és 2018-tól várhatóan nem vonatkozik rájuk a dugódíj. Ezeket a járműveket nem terheli regisztrációs adó, így nem kell utánuk cégautó-adót fizetni, illetve vissza lehet igényelni az ÁFÁ-t a céges villanyszámlából a töltés után.

Korábban csak „hivatalos” áramkereskedők telepíthettek e-töltőket, mára ez megváltozott: bármely cég létesíthet ilyet, továbbá az e-töltők telepítésére az önkormányzatok állami támogatást kaphatnak.

A kormány azzal számol, hogy Magyarországon 2020-ra a hazai városi és elővárosi tömegközlekedési forgalomban legkevesebb ötvenezer hibrid- és elektromos hajtású gépjárműnek közlekedik majd.

Esetleg Ön is kipróbálna egy elektromos autót? Többet szeretne tudni az e-mobilitásról? Erre 2017. június 1-én Zalaegerszegen, a Zalakerámia Sport - és Rendezvénycsarnokban lesz lehetősége. A zalaegerszegi MOBIL 2017. Járműipari Szakkiállítás és Konferencián megtudjuk, miként válik valósággá Jedlik Ányos álma.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!