Nagy szusszal

2018.05.10. 14:00

Zalai hallgatók is indulnak a pneumobilok versenyén

Sűrített levegő hajtású járművek, no meg persze készítőik mérkőznek meg mától Egerben. A háromnapos nemzetközi Aventics pneumobil versenyen ötödik alkalommal vesznek részt zalai egyetemisták.

Arany Gábor

A Pneumobil és a csapat

Az idei versenyre kilenc ország ötvenegy csapata jelezte indulását. Az Aventics Hungary Kft. 2008-ban indította útjára a sűrített levegő meghajtású járművek versenyét.

A szerkezetek szívét a cég által gyártott, alternáló mozgásra képes pneumatikus munkahenger jelenti. Ezt az egyenes vonalú erőt kell forgó mozgássá alakítani, hogy a versenyfeladatokat a járművel teljesíteni lehessen. Lényegében e munkahenger köré épül a könnyűszerkezetes váz, míg a többi alkatrész zömmel kerékpárokról származik, mert mindent a súlycsökkentésnek rendelnek alá.

Így tettek a Pannon Egyetem mérnöki karának mechatronikai alapképzésében Zalaegerszegen tanuló hallgatók, akik az ötödik alkalommal neveztek be a versenyre, idén a ZAIRGE nevű, Neuhold Ádám, Török Ádám, Szemenyei Ákos, Czinki András, Nagy Krisztián alkotta csapattal.

A Pneumobil és a csapat

Az ügyességi futamra készülnek

- A tavalyi járművet alakítottuk át – kezdte a csapatvezető, Neuhold Ádám a beszámolót. – A több lengőkaros első futómű elemeit jelentősen könnyítettük, a rudakat csövekre cseréltük, az összekötő elemeket átalakítottuk. Emellett a forgómozgást létrehozó fogasléces hajtómű fogaskerekeit újragyártva jelentős súlymegtakarítást értünk el. Körülbelül ötödével csökkent a teljes tömeg – jellemezte a változást.

Karcsúsítás mellett átalakították a vezérlést, ahogy ezt már Török Ádám mondta el. Ennek lényege, hogy modernebb, programozható elektronikai egységet építettek be, ami javított a munkahenger hatékonyságán, ami nagyon fontos az üzemanyag, a 10 liter 200 bar nyomású levegő hasznosításában. Az eddigi eredmények biztatóak, a járművel sikerült elérni a 40 kilométer/órás sebességet és az egy levegőtöltéssel megtett távolság is megnőtt.

A csapat tagjai azonban elárulták, hogy ők elsősorban az ügyességi futamra készülnek. Alapozva arra, hogy az igazi versenyautókhoz illő több lengőkaros első futómű és a fogasléces kormánymű könnyen irányíthatóvá teszi a hátsókerék hajtású pneumobiljukat. A zalaegerszegi és környékbeli cégek támogatásának köszönhetően megszületett modellben egy sűrített levegős munkahenger dolgozik. Az alternáló fogasléces-fogaskerekes, két irányban szabadonfutós hajtómű alakítja át az egyenes vonalút forgómozgássá.

A 100 milliméter átmérőjű pneumatikus munkahenger 320 Nm nyomatékot ad le a kilépő forgótengelyen, ezt lánc továbbítja a hátsó kerékhez, amin különböző áttételt lehet beállítani, bár ez menet közben nem változtatható.

S milyen kihívás vár a ZAIRGÉ-kre? Nos, a 15 km/óra minimális tempóval teljesítendő minél hosszabb távot mérő futam mellett a gyorsulási versenyen 220 métert kell megtenniük a járművel, emellett vár rájuk a 700-900-1100 méter hosszúságú ügyességi pálya kihívása.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!