2019.06.23. 08:00
Verseny léghajtásra: Teljesen új konstrukcióval indultak a ZAIRGE-k
Idén már kivolt mind a négy kereke a zalaegerszegi egyetemistáknak, akik teljesen új építésű járművel neveztek a pneumobilok ez évi versenyére.
Hárman a csapatból: Ruszin Máté (balra), Szemenyei Ákos, Neuhold Ádám
Forrás: Zalai Hírlap
Fotó: Arany Gábor
A 2008-ban útjára indított különös megméretésen, amit mindig Egerben, az Érsekkertben rendeznek, ebben az évben hét ország 38 csapata állt rajthoz. Köztük a ZAIRGE névre keresztelt is, amit a Pannon Egyetem Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet zalaegerszegi hallgatói alkotnak, azaz: Neuhold Ádám, Szemenyei Ákos, Nagy Krisztián, Vida Bálint, Török Ádám, Ruszin Máté.
Az Aventics Hungary Kft. 2008-ban hirdette meg először a sűrített levegő meghajtású járművek nemzetközi versenyét a felsőoktatási hallgatók számára. A masinák központi részét a cég által gyártott, alternáló mozgásra képes pneumatikus munkahenger teszi ki. Ezt az egyenes vonalú erőt kell forgómozgássá alakítani a változatos fantáziával megalkotott járművek hajtására.
A zalaegerszegi egyetemi hallgatók hatodik alkalommal vettek részt idén a versenyen, a legtöbb tapasztalatot Neuhold Ádám gyűjtötte be, hiszen az elmúlt három évben csapatkapitányként irányította a felkészülést. Az első alkalommal motorkerékpárként megülhető, kvadszerű háromkerekű szerkezetet alkottak, a következő évben inkább gokartra hasonlított a járgány, de még mindig három kerékkel. E koncepciót maguk mögött hagyva az idei versenyre már négykerekű pneumobilt építettek.
Ennek egyik oka az volt, magyarázta Neuhold Ádám, hogy a kiírók 2020-tól csak ilyen, már autóra hasonlító járműveket engednek indulni a verseny normál kategóriájában, így ők már a jövőre készültek.
A járművük vázát alkotó acélcső vázszerkezet tervezése, legyártása és számos szerkezeti megoldás a szakértelmüket, kezük munkáját dicséri. (Nem véletlen, hogy korábban SzakembAIRek volt a csapat neve.) A 250 centiméter hosszú, 135 centi széles jármű vázszerkezetén belülre, a burkolat mögé kerültek a fő gépegységek. A négy, tárcsafékkel lassított, 20 colos biciklikerék két lengőkaros, rugózott, független felfüggesztést kapott. A munkahenger alternáló mozgását forgássá alakító egyenirányító közvetítésével láncon át érkező erő háromsebességes agyváltót közbeiktatva hajtja meg a két hátsó kereket. Ezek fordulatszámának kiegyenlítésére differenciálművet is beépítettek. Ez ugyan többletsúllyal jár, de a két hajtott kerék hatékonyabban adja át az erőt, mint a korábbi triciklis megoldás egyetlen kereke.
Az energiát tartályba préselt 200 bar nyomású levegő biztosítja, az edzéshez 14, míg a versenyre 10 liter üzemanyagot tankolnak fel. A verseny három feladatból állt. Mérték, hogy milyen távolságot képes megtenni a jármű legalább 15 km/órás átlagsebességgel haladva a pályán, három pilótacserét is közbeiktatva. A távolsági futamon a Rigai Műszaki Egyetem csapata végzett az élen, 10 585 métert tettek meg egyetlen palacktöltettel.
A legnagyobb sebességet a Falcon Brno csapat érte el, 50,34 km/óra csúccsal.
Az idei versenyre szakítottak a háromkerekű megoldással
A ZAIRGE műszaki gondok miatt ebben nem szerepelt sikerrel. A versenyen mérték a pneumobilok gyorsulási képességét is, emellett a zsűri értékelte egyebek mellett a konstrukció eredetiségét, ezen belül a karosszéria, a futómű kialakítását is. Összességében az egerszegiek a középmezőnyben zártak.
A csapatkapitány értékelése szerint az új konstrukcióval járó műszaki gondok dacára derekasan helytálltak, és bár nem babonásak, de néha úgy érezték, az idén nekik sorsolt rajtszám, a 13. valóban balszerencsével jár.