Szigorúbban tesztelik az oldalirányú ütközéssel szembeni védelmet

2020.05.31. 11:00

Védelem immár középen is

A mai jól felszerelt új autóban magától értetődő, hogy a légzsákok védik. Az ülések előtt, mellett s szinte körbe mindenhol nyílnak a légzsákok, de az utasok közti térrel sokáig nem számoltak.

ZH

Az első tanulmány 2009-ben született a középső légzsákokról

Fotó: Mercedes

Az ötlet nem új, a Mercedes egy 2009-es tanulmányán már mutattak ilyet, és a Toyota még abban az évben a japán piacon a Crown Majesta típusában bemutatta a középső légzsákot, de csak most kezd elterjedni ez a fejlesztés. A légzsákokkal jól felszerelt autó ma már annyira képes megvédeni az autó utasait a külső behatásoktól balesetnél, amennyire az fizikailag lehetséges. Ehhez képest elenyésző, de azért létező veszély, ami az utastéren belülről származik. Az összefejelés a sofőr és utasa között a balesetnél, vagy oldalirányú ütközésnél nagy a nyaksérülés veszélye is, függetlenül, hogy egy vagy két ember ül elöl, és akkor még nem beszéltünk az elszabadult tárgyakról. Mivel az Euro NCAP tesztjein oldalütközések vizsgálatánál bevezetik, hogy nem csak az ütést kapó oldalon mérik a sérüléseket, a gyártók a passzív biztonsági rendszerek piaci versenyébe bedobták az ülések közé felfúvódó középső légzsákot. Már olyan kisautókba is elérhető lesz, mint például a Honda Jazz. A törésteszteket végző Euro NCAP 2020-tól szigorúbb eljárással teszi próbára az autók oldalirányú ütközéssel szembeni védelmét. Ennek az is része, hogy már nemcsak az ütközés oldalán vizsgálják a járművet és a benne ülők esetleges sérüléseit, hanem a túlsó felén is. Az ütközés ellenoldalán ülők sérülésesélye is magas az oldalütközéskor, rándulásos sérülést is szenvedhetnek, nekicsapódhatnak az utastér elemeinek. Ilyen sérülések elleni védelemre szolgál az új középső első légzsák, amely a két ülés közé fúvódik fel. Az új légzsák jelentősen csökkenti a fej- és a mellkassérülés kockázatát oldalirányú ütközéskor. A vezetőülés háttámlájába építette légzsák felfúvódásával csökkenti annak esélyét, hogy oldalirányú ütközéskor az elöl ülők teste egymásnak csapódjon. A légzsák a vezetőt körülölelve, ívesen fúvódik fel.

Az első tanulmány 2009-ben született a középső légzsákokról
Fotó: Mercedes

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!