Lóerő

2017.10.29. 08:00

Újra szárnyal a Csajka

A technika és történelem szeretete, na meg az elképesztő kitartás szemet gyönyörködtető eredményével találkozhattunk a minap, amikor a gébárti parkolóba begördült a gazdagon krómozott, csillogó fekete szovjet luxuslimuzin, a Csajka, magyarul Sirály.

Arany Gábor

Fotó: A szerző

Az első szerelemnek is lehetne nevezni, hiszen a zalaegerszegi Péntek Károly ennek a gépkocsinak a megvásárlásával lépett be a veterán autókat gyűjtők táborába. Azóta már több Volga is a birtokába került, mert nemcsak az orosz történelem érdekli, de az egykori szovjet ipar, azon belül is főleg a GAZ, tehát a Gorkij Autógyár járművei vonzzák.

Fotó: A szerző

A pár héttel ezelőtt a veteránvizsgán muzeális járművé nyilvánított, 1976-ban született Csajkát 14 évvel ezelőtt sikerült megvásárolnia Balatonvilágoson, ahol kertben volt félre állítva, mert tulajdonosa donorként használta másik Csajkája javításához.

– Gyerekkoromban taxisofőr keresztapám szokta emlegetni, hogy vannak olyan őrültek, akik Csajkával taxiznak, mert ugyan rengeteget fogyaszt, de hatalmas és kényelmes. Azóta motoszkált bennem a gondolat, hogy nekem is lesz egyszer ilyen – adta magyarázatát a vásárlásnak, amit egy év gondolkodás követett, hogy mit is csináljon a leharcolt Csajkával.

Fotó: A szerző

Barátja, Petraskó András volt a segítségére, akivel 10 éven át újították fel az arra még alkalmas elemeket az utolsó csavarig, kábelig, és közben gyűjtötték az alkatrészeket. Külön regénybe illene, hogy hány helyről sikerült a darabokat beszerezni, nem egyet gyári új állapotban. Ukrajnából egy ajtó érkezett, másik három Németországból, Szlovákiában készültek a krómozások, vásárolt darabokat Ukrajnából, Üzbegisztánból, Csehországból. Számtalanszor kellett utazni a határon túlra, ismerősök segítettek a beszerzésekben, apránként léptek előre, mire nekifoghattak a végső munkának. Idén nyár végére állt össze a mű, azóta 300 kilométert „repült” a Csajka és túlzás nélkül mondható, a GAZ gyár legszigorúbb meósa se találna kivetnivalót benne.

Fotó: A szerző

A Csajka GAZ 13 több megoldása az amerikai technikai stílust és színvonalat tükrözi, nem véletlen, hogy sokan gondolják utánérzésnek; e vonatkozásban legtöbbször az 1955-ös Packard Particiant szokták emlegetni. Mindenesetre a siker nem maradt el, mert a gyártás első évében, 1958-ban a brüsszeli világkiállításon a Csajka különdíjat kapott, a másik GAZ autó, a Volga pedig aranyéremmel tért haza.

– Ez volt az az év, amikor a szovjet autógyártás a csúcsát elérte – fogalmazta meg véleményét Péntek Károly.

Bármilyen furcsa is, volt ennek a sikernek már korábban lefektetett amerikai alapja, hiszen az első világháború után az 1932 és 1990 között Gorkijnak nevezett Nyizsnyij Novgorod városban Henry Ford épített autógyárat. Eleinte a T modellt szerelték össze, aztán áttértek a tehergépkocsikra. A második világégést követően került ki a szovjet tervezésű Pobeda (Győzelem), majd pedig következett a Volga és vele párhuzamosan a Csajka. Utóbbi kifejezetten a felső állami és pártvezetők kiszolgálását célozta.

Fotó: A szerző

A Csajkát 1958-81 között gyártották, összesen 3179 darab készült, mégpedig nagyon sok kézi munkával. Ennek tudható be, hogy az egyes elemek nem mondhatóak csereszabatosnak, ami a felújításkor komoly kihívások elé állította Péntek Károlyékat.

Az X-alvázra épített, 5600 mm hosszú és két méter széles karosszériában két, biztonsági övekkel felszerelt ülőpadon 6 személy foglalhat helyet, plusz ketten a kihajtható pótüléseken. Az alumínium V 8-as, 5503 köbcentis motor függőszelepeit nyomórudakon át (OHV) a központi elhelyezésű lánchajtású vezérműtengely mozgatja. A 80 literes tartályból 100 kilométeren 25-30 liter 95 oktános benzint fogyasztó motor a korát meghaladóan magas, 10:1-es kompresszió mellett 195 lóerőt, 408 Nm nyomatékot adott le az egyedi méretű diagonál abroncsokkal szerelt hátsó kerekek meghajtásához, és ez az üresen kéttonnás jármű 160 km/órás tempójához elegendő.

A hidraulikus tengelykapcsolóhoz háromfokozatú bolygóműves sebességváltó kapcsolódik, amit a műszerfal bal oldalán nyomógombokkal lehet vezérelni. A változtatható fényerejű műszerek alatt szinte egyforma gombok sorakoznak, cirill felirat segít a tájékozódásban. A kényelmet motoros ablakemelők, kézi gáz (őstempomat) és automata hangolású, motoros antennájú rádió is szolgálja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!