A keveset autózóknak ajánlott a négy évszakos típus

2019.05.12. 16:00

Tudj meg többet a gumiabroncsokról!

A gépjármű-tulajdonosok ötöde még júniusban is téli gumit használ. Ez balesetveszélyes, és hosszabb távon nem is takarékos meg­oldás.

Arany Gábor

A megfelelő profilmélység nagyon egyszerűen ellenőrizhető

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Arany Gábor

Ez a megállapítás a hazánkban is működő Bridgestone gumiabroncsgyár nemrég készített felméréséből derült ki.

A szakemberek véleménye szerint ha az autó abroncsának profilmélysége 3-4 milliméter alá csökken, akkor a biztonság érdekében érdemes új gumikat vásárolni, mert az abroncs veszít tapadóképességéből, nagyobb esőben már nem képes elvezetni a vizet a futófelület alól, és az autó irányíthatatlanná válhat. A méréshez nem kell különösebb műszer, megfelel a 100 forintos pénzérme. Ha a mintázatba helyezve az érme külső széle, az abroncs már kilátszik, akkor ideje a cserén gondolkodni. A választás persze nem egyszerű, a választék is zavarba ejtő.

Az autó használati utasításában csak a méretre találunk információt, de érdemes mást is figyelembe venni.

Ha évente 10 ezer kilométernél többet autózunk, akkor célszerű külön téli és nyári gumigarnitúrát tartanunk, és cserélni azokat. Ha ennél kevesebbet és főleg városban közlekedünk, ez esetben optimális megoldás a négy évszakos abroncs, ez a mi éghajlatunkon kielégítő teljesítményt nyújt. Ha azonban a tavasz és az ősz esős, a tél pedig általában havas, akkor nagyobb biztonságot nyújt a kétféle gumiszett. Ez esetben olyan típust válasszunk, amely nedves körülmények között is jól tapad.

A megfelelő profilmélység nagyon egyszerűen ellenőrizhető
Fotó: Arany Gábor / Zalai Hírlap

A vezetési stílusunk és autónk legnagyobb sebessége alapvető szempont a választásnál, a maximális tempónak megfelelő kerüljön a felnikre. Az abroncsok többségének indexe a T és a H, ezekkel maximum 190, illetve 210 km/h-val haladhatunk. A V és W jelű abroncsokkal pedig 240 és 270 km/h-s sebességgel is biztonsággal közlekedhetünk.

A tempó mellett vegyük figyelembe a terhelést is. Léteznek erősített kivitelű abroncsok is, ezek többet bírnak, és általában a nagyobb össztömegű kocsikhoz használják.

A gumi mérete befolyásolja leginkább a kényelmet. A jelölésben – például 185/65 R 15 – az első szám az abroncs szélessége milliméterben, a perjel utáni a gumiszélesség és az oldalfalmagasság arányát közli százalékban, a betű az abroncs szerkezetére utal, ami a személyautóknál általában radiált jelent, az utána következő szám pedig a felni átmérőt jelzi colban.

Az abroncsok az úgynevezett váltóméretekkel cserélhetők, ily módon az eredetitől eltérő keresztmetszeti viszonyszámú abroncsot is választhatunk. A magasabb profil kényelmesebb, a kisebb sportosabb utazási komfortot eredményez.

A gumi életkorát az oldalfalon az a 12 karakterből álló számsorozat árulja el, amely a DOT betűkkel kezdődik. A dátumot a sorozat utolsó négy számjegye: az első kettő a gyártás hetét, az utolsó kettő a gyártás évét jelöli. Tehát a 1015 számsor szerint a gumit 2015 10. hetében gyártották. Fontos: az öt éve gyártott abroncs is újnak minősül, a három évnél fiatalabbak pedig frissen gyártottnak számítanak. Ha megfelelő körülmények között tárolták, ugyanolyan teljesítményt nyújt, mint az új.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!