Halált is okozhat

2019.01.27. 07:00

Több mint hatszoros a baleseti kockázat növekedése, ha fáradtan ül a volán mögé

A sokat autózók között biztosan előfordult már, hogy menet közben úgy érezték, alig tudják nyitva tartani a szemüket, de nem álltak meg, bízva abban, hogy hamarosan célhoz érnek.

Arany Gábor

Sokszorosára növeli a közlekedési baleset veszélyét a fáradtság Fotó: Shutterstock

A baleseti statisztikák szerint gyakran értékelik túl ilyen téren is a képességeiket a vezetők, pedig a rájuk törő álmosság veszélyesebb, mint gondolnák. A kutatások alapján több mint hatszoros a baleseti kockázat növekedése akkor, ha fáradtan vesz részt valaki a közúti forgalomban, ebben az állapotában a járművezető képtelen megfelelő módon korrigálni. A halálozási kockázat is nagyon magas, hiszen az ilyen okokra visszavezethető balesetek zömében a jármű fékezés nélkül, nagy sebességgel tér le az útról, ütközik fának, másik gépkocsinak, vagy éppen gázol el gyalogost.

A fáradtság, álmosság hatása hasonló az alkoholhoz: jelentősen csökkenti a reakcióidőt és rontja a döntéshozatalt. Egyesült államokbeli felmérés szerint évente átlagosan 83 ezer baleset történik a sofőr aluszékonysága miatt, ebből 1000 halálos kimenetelű, 71 ezer sérüléssel jár. A vezetés közbeni elalvás gyakori, ezt mutatja az a másik adat is, amit a közelmúltban a Német Közúti Biztonsági Tanács tett közzé felmérését követően. A megkérdezett, név nélkül nyilatkozó járművezetők közül minden negyedik(!) elismerte, hogy legalább egyszer elszunnyadt vezetés közben, még ha kis időre is. Az Egyesült Királyságban készült felmérés szerint tíz emberből egy már aludt el a volánnál, és további négy vezetett már olyan fáradtan, hogy akár el is alhatott volna. Bár a megkérdezettek több mint fele egyetértett azzal, hogy a kimerült sofőr szó szerint ön- és közveszélyes, csupán harmaduk mondta, hogy megállna és tartana szünetet, ha túl fáradtnak érzi magát. A válaszadók 56 százaléka inkább lehúzza az ablakot, harmada pedig felhangosítja a zenét, abban bízva, hogy azzal ébren tartja magát.

Sokszorosára növeli a közlekedési baleset veszélyét a fáradtság Fotó: Shutterstock

Orvosi tapasztalatok igazolják, hogy sötétben – legyen az akár reggeli, késő délutáni – hamarabb elfáradunk. Ilyenkor a forgalomban részt vevő fáradt vezető azt kockáztatja, hogy figyelmetlenné válik, a volán mögött esetleg el is alszik. A mostani téli hosszabb sötét időszakok megzavarják az ember belső óráját. A rövidebb és sötétebb nappalok megnövelik az alvási ciklust irányító hormon szintjét, fokozva a fáradtság érzetét. Emellett az érzékszervekre is hatnak, és befolyásolják a vezetési képességet. Mindezek növelik az elalvás veszélyét. Aki reggel kialvatlanul ébred, ha teheti, tartsa lehunyva a szemét még, mert akár 5-10 perc is sokat számíthat, vagy zuhanyozzon le változó hőmérsékletű, hideg, meleg vízzel. Ez növeli az éberséget, az aktivitást, javítja a hangulatot. Aki délután érzi magát fáradtabbnak, annak segíthet a séta a friss levegőn. Ha hosszabb utat, esetleg éjszakai vezetést tervezünk, különösen előző éjjel aludjuk ki magunkat. Ha álmosan mégis volán mögé kényszerülünk, akkor rövid időközönként – félóránként vagy szükség esetén gyakrabban – álljunk meg, és az autóból kiszállva mozgassuk meg magunkat. Lehetőség szerint ne induljunk útnak egyedül vagy ugyancsak fáradt társsal. A kávéfogyasztás talán a leg­gyakoribb módszer a fáradtság ellen, de inkább többször keveset igyunk, mint egyszer vödörnyit. A koffein növeli az éberséget, de mindössze 30–60 percre! A hideg levegő, az evés, az ivás, a hangos zene hasznosságát azonban kutatási eredmények nem támasztják alá. Ha utazás közben tör ránk a fáradtság, inkább húzódjunk félre 20-30 perces szunyókálásra, ennél több azonban ellenkező hatású is lehet. Az elalvásos balesetek megelőzésére azonban az egyetlen tartós és hatásos módszer az alvás, a kellően kipihent állapot, mert a vezetés közbeni pihenés is csak ideiglenes megoldásnak számít.

Honnan tudhatjuk, hogy elaludtunk, vagy hamarosan elalszunk? Nos, komoly erőfeszítésbe kerül nyitva tartani a szemünket, és élesre fókuszálni. Ásítozunk, szemünk könnyezik, gyakran kell megdörzsölni, szemhéjunk elnehezül, nehezebben tájékozódunk, nem tudjuk felidézni, mit hagytunk el az utolsó percben, nehezen megy a sávtartás. Több autógyár már éberséget figyelő rendszerrel szereli fel modelljeit. Ezek a vezető viselkedéséből, a jármű mozgásából ismerik fel, ha baj van, és jeleznek, sőt van, amelyik akadályt észlelve vészfékez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!