a legnyilvánvalóbbak otthon is elláthatók

2021.03.21. 07:00

Ezek a szezon előtti teendők a gondtalan kerekezésért

A városi közlekedésben, különösen a pár kilométeres távolságokon nincs versenytársa a kerékpárnak.

Arany Gábor

Az elmúlt évben jelentősen megnőtt a kétkerekű népszerűsége

Forrás: Shutterstock

A magunk mögött hagyott egy évben jelentősen megnőtt a kétkerekű népszerűsége, és valószínűsíthető, hogy a járvány miatti korlátozások megszűnése után sokan nem is adják fel a kerékpározást, még ha a hidegebb hónapok meg is ritkították soraikat az utakon.

Az elmúlt évben jelentősen megnőtt a kétkerekű népszerűsége
Fotó: Shutterstock

A tavaszba forduló idővel azonban egyre többe veszik elő megint bringájukat, és már nemcsak a hét végi kikapcsolódásra, hanem mindennapi használatra is. Időszerű áttekinteni, hogy mire érdemes figyelni. Mielőtt nyeregbe pattanunk nem árt áttekinteni a drótszamár állapotát.

A legegyszerűbb, legnyilvánvalóbb teendők otthon is elláthatók: megfelelő nyomára kell fújni a gumiabroncsokat, ennek nagysága gumi oldalán megtalálható. Ha már repedezett, láthatóan öreg az abroncs anyag, ne halogassuk a cserét. A láncokat tisztító folyadékkal kezeljük, majd öblítsük le, törüljük át, és következhet a kenés. Csak érzéssel, a felesleget töröljük le, mert különben mágnesként vonzza a koszt, ami csiszolópaszta szerűen öli meg a láncot. Az első pár méteren, sík terepen, kis tempónál próbáljuk ki a féket. A betétek mellett a bowdenek okozhatnak kellemetlen meglepetést.

Ha valakinek kedve, ideje, lehetősége van, a gördülőelemek, csapágyak átvizsgálásra is szánhat idő. A teljes szétszedés, takarítás, újrakenés, beállítás minden olyan művelet, amit a gép meghálál. De tényleg csak hozzáértők fogjanak neki. A legtöbb bicikli már több sebességet tud. A láncátdobós az elterjedtebb, ennek ellenőrzése egyszerű feladat Végig kell váltani a fokozatokat, hogy szépen léptet-e a szerkezet. Ha nem, akkor a beállítás-, takarítás ráfér a mechanikára. Az esetleges kisebb pontatlanságot sem nehéz korrigálni, de gyakorlat, hozzáértés nélkül sokat lehet rontani a helyzeten. Az agyváltós pedig inkább bízzuk szakemberre. A szabadonfutó racsnik élettartam is véges, ha a takarítás, újrabeállítás nem segít, mert már kopott a szerkezet, akkor a csere a megoldás.

A meghajtás precíz működése nem csak kényelmi szempont, a megugró, vagy leeső lánc nemcsak azért balesetveszélyes, mert eltereli a biciklis figyelmét, lecsúszhat a lába, ami egyensúlyvesztést is okozhat. Persze teljesen jól működő bringával is előfordulhat, hogy a láb leugrik a pedálról, ez veszélyes lehet. A hétköznapi közlekedésben, utcai cipővel ez könnyen előfordulhat. Megoldás lehet klipsz, az a műanyag papucsszerű keret, ami a pedálon tartja a cipőt, de könnyű kivenni belőle, tehát nem olyan a rögzítése, mint amit a versenyzők használnak, hogy patenttal a cipőjüket a pedálhoz csatolják. Ez a műanyag keret könnyen megszokható, nem rögzíti a lábfejet, de a pedálrántás miatti lecsúszás ellen véd, segít a tekerésben is segít, mert nagyobb íven tudunk erőt kifejteni a pedálra, és azt húzni lehet alsó holtponton túlhaladva is, ily módon az erő sokkal jobban kihasználható vele a bringa hajtására.

Ha műszakilag és felszereltségben minden oké a kerékpár körül, akkor neki lehet indulni. Érdemes feltűnő színű ruházatot viselni, legyenek meg a kerékpárlámpák és kötelező kellékek is. Javasolt a sisak használatát, mivel a kerékpáros baleseteknél jellemző a fejsérülés. A kerékpáros kesztyű pedig nemcsak talajfogáskor véd, de biztosabb bennük a kormány fogása. Más védőeszközöket legfeljebb a kezdőknek vagy gyerekeknek javasolt, az extrémsportolókról most ne essen szó.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!