Egy évtizedet kaptak a nagyevők

2019.06.02. 07:00

Szabályozzák a jövőben gyártandó buszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátását

Szigorú szabályrendszert fogadott el az Európai Parlament a közelmúltban. A rendelet egyértelműen meghatározza a jövőben gyártott buszok és teherautók szén-dioxid-kibocsátásának mértékét, melynek több mint 30 százalékkal kell kevesebbnek lennie, mint a mostani helyzet.

Palocsai Jenő

Komoly feladat lesz a teherautók teljesítményének megtartása mellett a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése

Fotó: Pesti Tamás

A frissen elfogadott megállapodás komoly feladat elé állítja azokat a gyártókat, akik talpon akarnak maradni a nehézgépjárművek piacán. A döntés nagy vitát nem hozott, ugyanis elenyésző, összesen 47 nem szavazat született a strasbourgi plenáris ülésen azzal a 474 képviselővel szemben, akik az igen gombot és vele a tisztább levegőt részesítették előnyben. Bár az uniós tagországok kormányait tömörítő tanácsnak jóvá kell hagynia a rendeletet, de amint ez megtörténik, az új teherautók és buszok által kibocsátott szén-dioxid-mennyiségnek 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell csökkennie a 2019-es szinthez képest. Ezeket a számokat korábban az Európai Bizottság javaslata tartalmazta. Az Európai Parlamentnek ennél vérmesebb reményei is voltak, de a 35 százalékot már nem tartották elfogadhatónak az uniós tagállamok.

A kompromisszumos megoldás nem hoz mindig megfelelő eredményeket, így már most biztos, hogy Berlin magasnak tartja a 30 százalékot, ellentétben számos környezetvédelmi szervezettel, amelyek még ezt a csökkentést sem tartják elegendőnek. A német főváros rendszerint azt a kártyát emeli fel, hogy a szigorúbb tervek árthatnak az autóiparnak, és elbocsátásokhoz vezethetnek. A környezetvédők azonban az elkeserítő adatra támaszkodnak harcukban, mely szerint Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.

Komoly feladat lesz a teherautók teljesítményének megtartása mellett a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése Fotó: Pesti Tamás

A rögzített sarokszámok természetesen a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagos paramétereire vonatkoznak. Így továbbra is lesznek majd magasabb kibocsátású modellek, de ezeket a gyártók ellensúlyozhatják zéró vagy alacsony kibocsátású nehézgépjárművekkel. A zöldgondolat nem csak így bukkan elő, mert a rendelet azt is rögzíti, a gyártóknak biztosítaniuk kell, hogy 2025-re eladásaik során új tulajdonosra talált teherautóik, buszaik legalább két százaléka nulla vagy ahhoz közelítő károsanyag-kibocsátású legyen.

Az unió nem csak ezen a területen sürget szigorú változásokat. A közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése mellett az összes többi levegőszennyező tényezőt vissza kell szorítania, hogy megfeleljen annak az elvárásnak, mely szerint a következő évtized végéig, minden területet egybevetve, 40 százalékkal csökken majd az üvegházhatású gázok kibocsátása az 1990-es szinthez képest.

Bas Eickhout, az EP zöldpárti jelentéstevője szerint nagy siker, hogy az EU most első ízben fellép a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátása ellen. A rendelet segít csökkenteni a közutak légszennyezettségét, és javítja a levegőminőséget.

A tiszta teherautók jövőjét az innováció határozza majd meg. A megszületett döntés nemcsak védi a környezetet, de a tervek szerint a szabály szigorúsága és a határidő rövidsége intenzív fejlődésre ösztönzi majd az iparágat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!