2020.04.19. 07:00
Peugeot 208 PureTech 100 teszt: előtérben a vezetési élmény az év autójánál
Lehet élmény a hétköznapi autózás, ahogy a turbómotoros, kézi váltós Peugeot 208-as is bizonyítja.
A kocsi elején világító „szemfogak” a méreténél nagyobb presztízst adnak haladás közben
Fotó: AM
Nekem alapból tetszik a Peugeot 208-as, azaz a képen látható konfigurációban. Az egyetlen felár nélkül választható szín, a Faro-sárga metálfény jól áll a karosszériának, a GT Line változathoz adott fekete kerékjáratperem ugyanakkor szerintem felesleges. A kocsi elején világító „szemfogak” a méreténél nagyobb presztízst adnak haladás közben, a C-oszlop jellegzetes formája és domborítása a 205-öst idézi fel azokban, akiknek még mond valamit ez a mára az utakról szinte teljesen eltűnt kisautó. Egész jól álcázzák a formatervezők, hogy az ajtók egy kicsit elcsúsztak kívánt helyzetükhöz képest. 190 centis magasságommal nekem elöl az okoz nehézséget, hogy a kihúzott kormánytól alig férek a B-oszlop mögé tolt ülésbe, hátul pedig épp az első ülés támlája gátolja, hogy az ember kényelmesen be tudjon lépni a lábtérbe. A hátsó üléstámla bő tíz centivel az ajtónyílás mögött található, szóval ennyivel hátrébb tolt ajtónyílásokkal sokkal kényelmesebb lenne a ki- és a beszállás. A hátsó sor térkínálata egyébként alulról közelíti a kategória átlagát, kisgyermekekkel még élhető a tér, de nyurga kamaszokkal már érezni a korlátokat.
A vezetési élményt helyezik előtérbe a kis átmérőjű kormánnyal és a szélvédő tövébe helyezett műszeregységgel (i-Cockpit), a 100 lóerős turbómotor pedig partner az ilyesfajta használathoz is, bár sokkal jobban kedveli a kényelmes haladást. Már alacsony fordulaton is terhelhető, csak ilyenkor nem szabad megijedni attól, hogy ki akar ugrani a helyéről; a kapcsolásjelző nem kér másik fokozatot, szerinte minden rendben. Háromhengeresség helyett inkább kellemes morgást hallat, hosszúak az áttételek, így sokáig lehet egy-egy fokozatban pörgetni az erőforrást. A kormányzás közvetlen, jól eltalálták a felfüggesztés hangolását is, amely nem kemény, de azért határozott útfogást biztosít. Persze lehetne még fokozni a vezetési élményt, de a hétköznapok során bőven elég ez is, ráadásul aki ennél nagyobb teljesítményre vágyik, annak már be kell fizetnie (alapár 3,99 millió forint) a nyolcfokozatú automatikus váltóra (ami 700 000 forint), vagy a dupla áron kínált (állami támogatással 9 900 000 forinttól) akkumulátoros-elektromos verziót választhatja…
A 75 lóerős alapszinthez képest közel egymillió forint a felára a Like alapfelszereltséggel nem választható turbómotornak, az Allure felszereltség további 650 000 forintba kerül. Itt adják a 3D-s hatású i-Cockpit műszeregységet, amely a gyakorlatban nem más, mint a korábbi digitális kijelző elé helyezett vetített kijelző, és ennek a kettőnek az együttműködését egy gyors processzor vezérli – a Minimum megjelenést választva megszüntethető a térbeli hatás, ha netán valakit zavarna ez (volt ilyen visszajelzés is). A gazdagabb felszereltség mellett 580 000 forintért adják a bőrkárpitot a vezetőülésnél masszázsfunkcióval, 190 000 forintért az üvegtetőt, de a vezetőtámogató rendszerekért is felárat kell fizetni (a Safety Plus ára 130 000 forint). Magánvásárlóknak a 300 000 forintos bevezetési kedvezmény mellett 5 év/100 000 km garanciát is adnak ajándékba.
Tudta-e?
Az idei európai Év Autója szavazáson a Peugeot 208-as lett a győztes, 17 zsűritag választotta a legjobbnak, és összesen 281 pontot gyűjtött.
Összegzés
Élettel teli kisautó lett a Peugeot 208-as, egyedül azoknak van oka némi panaszra, akik alkalomadtán a második sorba kényszerülnek. Nemcsak a vezetőülés pozíciója, de az autó reakciói és képességei is sportosságot sugallnak, miközben nem kell félni az úthibáktól sem. Mindezt az élményt versenyképes áron kínálja.