Biztonsági öv

2017.12.23. 14:00

Öv, amely millió életet mentett meg

Egy egyszerű mozdulattal megmenthetünk egy életet: meg kell fogni, ki kell húzni, és a helyére kell kattintani. A biztonsági öv egy ütközésnél 50 százalékkal növeli a túlélés esélyeit. Bevezetése óta milliók életét mentette már meg.

Kelemen Attila

A hetvenes években az ausztrál Victoria államban foglalták először törvénybe a hárompontos biztonsági öv használatának kötelező jellegét. Hatására a közúti baleset miatti halálozások száma tizennyolc százalékkal csökkent már az első évben Fotó: Shutterstock

Az elmúlt hetekben is több halálos közlekedési baleset történt országszerte. A szakemberek megállapították, hogy egyik esetben sem volt bekapcsolva a biztonsági öv. Nem elég hangsúlyozni használatának fontosságát.

Így teszünk most mi is. 1959. augusztus 13-a mérföldkő volt a közlekedésbiztonság történetében. Lassan 60 éve a svéd Volvo autógyár megváltoztatta az autózást, amikor bevezette tervezője, Nils Bohlin által kifejlesztett hárompontos biztonsági övet: az emberiség történetének egyik legfontosabb életmentő újítását. E napon adtak el először biztonsági övvel ellátott autót, egy Volvo PV544-est a svédországi Kristianstadban. A svéd gyártó fejlesztése azóta az autózás legáltalánosabb és legfontosabb biztonsági megoldásává vált, és az elmúlt fél évszázadban több millió ember életét mentette már meg. Bohlin a repülőgép iparból került az autógyártásba, és egész karrierje a biztonságtechnikához fűzte. Egyetemi tanulmányai és katonai szolgálata után 1942-től Saab repülőgép-tervezőként dolgozott. 1955-ben a pilóták katapultülésével, ejtőernyők és biztonsági övek fejlesztésével foglalkozott. Bohlin látta, milyen sérüléseknek van kitéve az emberi test, ha nagy sebességgel ütközik, és tudta, korlátozottak az utasbiztonsági berendezések, amelyek sokszor kényelmetlenek, nehezen használhatók voltak.

A hetvenes években az ausztrál Victoria államban foglalták először törvénybe a hárompontos biztonsági öv használatának kötelező jellegét. Hatására a közúti baleset miatti halálozások száma tizennyolc százalékkal csökkent már az első évben Fotó: Shutterstock

A V alakú, hárompontos öv lényege a mai napig ugyanaz: az utas az ülésben maradjon, ezzel akár 50 százalékkal csökkentve a baleseti sérülések veszélyét. Bár a Volvo szabadon hozzáférhetővé tette a szabadalmát, a hárompontos öv csak a hatvanas évek végére kezdett igazán elterjedni. Azóta előfeszítővel és överőelosztóval tudták növelni az eredeti forma hatékonyságát az öv továbbfejlesztői.

A közlekedésbiztonsági statisztikák szerint a balesetek során az autóból kirepülő emberek 75 százaléka életét veszti. Már óránként 50 kilométeres ütközéskor olyan hatásnak van kitéve az autós, mintha egy épület harmadik emeletéről esne le.

A biztonsági öv használatának szokásai eltérnek a világ egyes területein. Az oroszországi Szahalin-szigeten például alig 3,8 százalékos a biztonsági öv használati aránya. A legmagasabb mutató a nagyobb jövedelemmel rendelkező országokra jellemző, mint például Franciaország, Németország, Svédország, Ausztrália és Kanada. Ezekben az országokban az első ülésen ülő utasok 90-99 százaléka, és a hátsó ülésen utazók 80-89 százaléka használja a biztonsági övet. A világon 1971-ben hozták meg az első olyan törvényeket, amelyek kötelezővé tették az öv használatát. Ez először az ausztráliai Victoria államban történt, és hatására a közúti halálesetek száma tizennyolc százalékkal csökkent már az első évben. Magyarországon is kötelező a menet közbeni használata – mind az első, mind a hátsó üléseken.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!