Veterán motorok

2017.12.16. 11:00

A múlt két keréken – Hazai gyártmány a gyűjtemény zöme

Évtizedeket repülhetünk vissza az időben, ha ellátogatunk az egerszegi dr. Pávlics Viktorhoz, aki az elmúlt húsz évben összegyűjtött veterán kétkerekűekkel rendezett be kiállítást.

Arany Gábor

A mopedek között ott áll két legendás Panni (lent balra, középen). A Sachs SHB modellje a motorozás kezdetét idézi (lent jobbra). Dr. Pávlics Viktor a gyűjteménnyel (fent), a sort egy Danuvia kezdi

 

A kertvárosi családi ház mögötti műhelyépületben több csoportba rendezve katonás sorrendben állnak egymás mellett a régi idők egykor kedvelt, ismert közlekedési eszközei. A veterán autós és motoros körökben elsősorban a szovjet autók gyűjtőjeként számon tartott dr. Pávlics Viktor barátja, a motorok és gépkocsik művészi grafikáival ismertségre szert tett Nádaskay Zoltán segítségével állította össze a motoros tárlatot. A falakat az ő alkotásai díszítik, no meg a motorizáció kezdetén készült fotók. A működőképes járművek mellett számos apróság utal a múltra: bőr motoros sapkák, durrkalapok, gumilabdás dudák, no és egyéb műszaki relikviák. Találunk itt fényképezőgépeket, Munkácsy és Alba Regia televíziót, lemezjátszós rádiót is és számos ódon apróságot, de lássuk a lényeget:

- A jelenleg 31 darabból álló gyűjtemény közel felét a Magyarországon készült motorok teszik ki, kezdve a Bervától a Pannónia P 21-ig bezárólag – magyarázta dr. Pávlics Viktor. Megtalálni közöttük a motorkerékpár-gyártás fellegvárában, Csepelen készített kétkerekűek többségét. A kezdetet jelentő, a Weiss Manfréd Művek jelvényét viselő 125 köbcentis motorbicikli mellett ott sorakoznak Csepelek, Danuviák és a modern kivitelű Pannóniák is. A robogók között felfedezhetjük az egykor Egerben készített Bervát, a lengyel Komárt, a szovjet származású Rigát és Verhovinát, az NDK-s Simson Start.

 

A mopedek között ott áll két legendás Panni

 

A Sachs SHB modellje a motorozás kezdetét idézi

A gyors és kényelmes városi közlekedést szolgáló, a ruhát a sártól, esőtől megóvó széles térdvédővel szerelt mopedek választéka is zavarba ejtő. A legendás magyar Panni két példánnyal képviselteti magát, és találni osztrák KTM-et, Puch-ot, olasz Piaggiót, csehszlovák Jawát. A nagyobbak között ott áll a 100 köbcentis SHB Sachs, a Puch Karlsruhében gyártott Monza modellje, egy német NSU, több csehszlovák Jawa és Czetka.

A ritkaságok közül érdemes megemlíteni a 125 köbcentis Moszkva K 55-öst, amit a szovjetek a háborús jóvátételként megkapott német DKW alapján gyártottak. Csapnivaló úttartása miatt megkapta az üzbég kecske becenevet. Magyar utakon nem sok futhatott a francia Monet-Goyon-ból sem, ezt a példányt a Hollywoodban ismert, zalai származású filmestől, Paul Gyulaytól kapta ajándékba az egerszegi gyűjtő.

Mint elárulta, az autó-motor veterán találkozókra Szentes oldalkocsival fogatolt Pannonia TL 250-essel szokott járni, de a képzeletbeli oldalkocsis istállójában ott áll ugyanennek a márkának a T5H modellje és a katonai kivitelű Ural 62 is. Utóbbi a szovjet ipar remeke, igaz, az eredetije még Zündapp néven látta meg a napvilágot Németországban a második világégés előtt...

A motorok bemutatása mellett a gyűjtő a veterán autók múzeumát is szeretné hamarosan megnyitni: Volga, Moszkvics, Pobeda, Zsiguli és Lada több modellje lesz majd látható. S mi a terve a kertvárosi motorkerékpáros tárlattal?

- Szívesen venném, ha a barátok, ismerősök mellett a fiatalok is megláthatnák, hogy a magyar ipar egykor élen járt a motorkerékpár-gyártásban. Nádaskay Zolival szívesen bemutatjuk a motorokat, akár technikaórát is lehet itt tartani az iskolásoknak. Közülük talán néhányan megtalálják itt azt a kétkerekűt is, amivel nagypapa dolgozni, kirándulni járt, vagy éppen udvarolni ment a nagyihoz – mondta végezetül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!