Hat évtizeden át ült a trónon

2020.03.29. 20:00

Kollár László „precíz műtéttel” keltette életre a karosszériáját

Testes, ám mégis úrias karosszériájával, lágy rugózásával, sikkes pöfékelésével már messziről „ordította” a Citroën DS szinte összes modellje a 60-as, 70-es években a Champs-Élysées sugárúton, hogy aki ilyen járgányt vezet, annak van mit a tejbe aprítani.

Szabó Zsófia

Kollár László karosszérialakatos kezei közt újabb csoda, egy Citroën DS–21 Pallas született újjá

Fotó: Szabó Zsófia

A rongyrázás királyaként tartották számon a járművet az akkori Franciaországban. Sok vajúdás után, alapos tervezői munkát követően 1955-től került a piacra a Citroën DS, amelynek azonban nem csak De Gaulle népe a szülőatyja. Az olaszoknak is – Flaminio Bertoni formatervező munkája kapcsán – köze volt a tömeghasználatra, amerikai aszfaltszaggatónak és a francia kiváltságosok játékszerének egyaránt szánt autóhoz. Merthogy nem csak a létrehozását tekintve volt jól megrágott művelet az impozáns külcsínű Citroën DS. A motor vonatkozásában is, mivel eredetileg egy Porsche-motorhoz hasonlót szántak bele. Csakhogy a számításokat felülírta a történelem, a második világháború, így az elit autókra jellemző motortípus tervezését és gyártását elvetették. Bár arra vélhetően a szülőatyák sem gondoltak, hogy a Citroën DS egy-egy eleme a mai modern, különféle országokban gyártott járművek, autók, sőt egy egyszerű bevásárlókocsi némely technikai megoldásának prototípusául fog szolgálni.

Kollár László karosszérialakatos kezei közt újabb csoda, egy Citroën DS–21 Pallas született újjá
Fotó: Szabó Zsófia

A mozivászonról nem is beszélve: Louis de Funes színész Fantomas-filmjeiben is jött, látott, győzött a kecsesnek korántsem mondható, ám mégis bikamódon közlekedő autó. Hatvan évig világrekorder járműként tartották számon. Amikor 1955-ben Párizsban bemutatták, a nap végére 12 ezren rendelték meg, tíz nap után pedig 80 ezren akartak maguknak ilyen autót. Mindezt csak a Tesla tudta überelni, 2016-ban. Addig viszont a francia mechanikájú és olasz dizájnnal rendelkező fúziós csodadoboz ült megrendelések tekintetében a trónon.

A motor mellett jut hely a pótkeréknek is
Fotó: Szabó Zsófia

Egy, napjainkban is fennmaradt, ám sokáig halálra ítélt típust, egy 1968-ban gyártott DS-21 Pallast rakott össze gyakorlatilag a semmiből a nagykanizsai Kollár László karosszérialakatos nemrég. A sors érdekessége: nemcsak örökséget hagyott világszerte több más jármű gyártásában is a Citroën DS, hanem jómaga is – sedantól a kombin át a kabrióig – a világ számos pontján ma is él, alkalmi használatú luxusjárgányként. Ami pedig az említett típust illeti: 109 lóerős, 2175 köbcentis motorral, négysebességes, félautomata (kormány felett lévő) váltóval büszkélkedik. A fék pedig nem pedálos, hanem egy apró gomb, amely a lábtérnél helyezkedik el. Játszani kell vele fékezéskor, nem nyomni: rátenni a lábat, a fék pedig teszi a magáét.

– Hosszú hónapokig tartott, amire, gyakorlatilag az enyészet széléről megmentettük a csapatommal a Citroën DS–21 Pallas egyik fennmaradt példányát – mondta Kollár László, akiről korábban már többször írtunk, szintén jármű-kuriózumok kapcsán. – Egy osztrák gyűjtő tulajdona az autó, amely ma már újra a régi, az eredetivel tökéletesen megegyező pompájában csillog. Rengeteg alkatrésze rozsdás, de a motorja szinte tökéletes volt. A legnagyobb feladatot az ajtók elkészítése jelentette. Félig újakat kellett gyártanunk, a keretektől a borításig. A karosszéria is teljes restaurálást kapott. Kisebb-nagyobb hibákat kellett sziszifuszi munkával korrigálnunk az autó testén, mielőtt megkapta volna a végleges, bordó színét. Olyan volt tehát a karosszéria életre keltése, mint egy precíz, alapos orvosi műtét – részletezte a nagykanizsai autórestaurátor, aki tárlatvezetés közben számos érdekességet mesélt az autóról.

Hihetetlen, de ez egy szervokormány
Fotó: Szabó Zsófia

– Az első olyan autó volt szériájában a Citroën DS–21, amit tárcsafékkel gyártottak – folytatta. – Mechanikusan megoldott, kanyarkövető fényszórója volt már évtizedekkel ezelőtt: mindez nagy szó, tekintve , hogy ez még ma is csak a luxusautók kiváltsága. Érdekesség, hogy Amerikába szánták anno ezt a járművet. Az USA-ban azonban akkor nem kellett, így hát maradt a franciáké. A DS pedig kezdetben minden volt, csak strapabíró nem. Önszintező, bár a hasmagassága mechanikusan is állítható, illetve a felfüggesztése hidropneumatikus, ami a nitrogéngázt tároló akkumulátorokkal közösen végzi a rugózást. Ez gyakorlatilag olyan érzést ad, mint a tenger hullámzása. Kompozit teteje, amibe eltolható napfénytető is van non plus ultraként kombinálva, arra szolgál, hogy az autó súlypontját minél lejjebb tudják vinni, ha kell. A tárcsafék pedig nem a keréknél van, hanem a váltónál. Ami még különleges, az a perec formájú szervokormány – részletezte Kollár László.

S íme némi bulváros háttér: csak néhány darab létezik napjainkban a DS–21 széria Pallasából, olyanok tulajdonában, akiknek van mit a tejbe aprítani. Mivel kuriózum a jármű, nem olcsó. Egy restaurált darab 30 ezer eurót is kóstálhat. S hogy ezért mit kap a tulajdonos? Stílusos megjelenést, ami után tekerednek a nyakak az utakon. Egy falatka múltat küllemileg, viszont előremutató technikai megoldásokkal. Ha anno nincs ez a Citroën DS, akkor a mai autógyártás nem tartana ott, ahol tart, noha pici „fogyatékossága”, hogy puritán a belső tere. Mondjuk, a valódi bőrkárpit – már amelyik modellekben még megtalálható – illata mámorító.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!