2021.05.30. 10:00
A „Kis Polák” lett Melinda hintója
Már többször találkozhattak olvasóink a korpavári Horváth Tamással és az általa felújított gyönyörű veterán autókkal. Most a párjának hozott eredeti, gyári állapotba egy Polski Fiatot, mely gazdájáról a „Melinda hintója” nevet kapta.
Nagy Melinda büszkeségével, a szépen felújított Polski Fiat 126 p-vel
Fotó: Gergely Szilárd
Nagy Melinda elmondta: Tamás öt évvel ezelőtt vásárolta meg az autót egy idős bácsitól, aki az aprócska tűzpiros járgány első gazdája volt.
– Ő csak arra használta, hogy elautózzon vele a család balatoni nyaralójához és vissza, tehát nagyon megkímélte az autót – árulta el Melinda. – Mindössze 23 ezer kilométer volt benne, amikor hozzánk került 4 évvel ezelőtt, s egészen tavalyig Csipkerózsika-álmát aludta a garázsban. Tomi tavaly nyáron támasztotta fel nekem a 600 köbcentiméteres benzinmotorral működő kisautót.
A Polski Fiat 126 a legendás olasz miniautó, a Fiat 126 licenc alapján gyártott változata, amely – mint az a nevéből is sejthető – Lengyelországban készült. A Fiat 126-ot 1972 és 1980 között gyártották, míg a Polski Fiat 126-ost (egészen pontosan Polski Fiat 126p-t) 1973-tól egészen 2000-ig. A 80-as években a 126p folyamatosan kisebb-nagyobb átalakításokon esett át. Először is erősebb fékeket és új kerekeket kapott az olasz Fiattól, 1985-től pedig az akkori műanyag hátsó lökhárítókat gyárilag ellátták hátsó ködlámpákkal és tolatólámpákkal. 1987 környékén az addig alulméretezett dinamót lecserélték egy korszerűbb generátorra, továbbá elektronikus gyújtást kapott az autó. Gyárilag a 126p-t egy mindössze 35 amperórás akkumulátorral szerelték, mely a régi dinamóval együtt használva szinte sosem volt teljesen feltöltve, kivéve, ha valaki nagyon hosszú utakra ment az autóval, megállás nélkül. Alacsony ára miatt a 126p nagyon népszerű jármű volt Lengyelországban, a hazáján kívül talán még Magyarországon volt a legkelendőbb. A kocsi nemcsak a szocialista blokk országaiban volt divatos, hanem Európán kívülre is eljutott, 1989 és 1992 között Ausztráliában árulták, FSM Niki néven. A hagyományos karosszériaváltozat mellett ott kabrióként is kínálták.
– Az én autóm egy 1977-es példány – árulta el Melinda. – Kedves, kényelmes és nagyon szép formatervezésű autó, mellyel nyilván nem lehet 130-cal hajtani az autópályán, sőt, még a 90 kilométeres óránkénti sebességet sem érjük el vele, hiszen a motorja kéthengeres, léghűtésű, 23 lóerős, de az előbb említett jellemzői miatt nagyon is szerethető. Igazi csajos autó. Természetesen, csak és kizárólag autóstalálkozókra járok vele, nincs mindennapi használatban.