Frissen Zalából

2021.05.30. 10:00

A „Kis Polák” lett Melinda hintója

Már többször találkozhattak olvasóink a korpavári Horváth Tamással és az általa felújított gyönyörű veterán autókkal. Most a párjának hozott eredeti, gyári állapotba egy Polski Fiatot, mely gazdájáról a „Melinda hintója” nevet kapta.

Horváth-Balogh Attila

Nagy Melinda büszkeségével, a szépen felújított Polski Fiat 126 p-vel

Fotó: Gergely Szilárd

Nagy Melinda elmondta: Tamás öt évvel ezelőtt vásárolta meg az autót egy idős bácsitól, aki az aprócska tűzpiros járgány első gazdája volt.

– Ő csak arra használta, hogy elautózzon vele a család balatoni nyaralójához és vissza, tehát nagyon megkímélte az autót – árulta el Melinda. – Mindössze 23 ezer kilométer volt benne, amikor hozzánk került 4 évvel ezelőtt, s egészen tavalyig Csipkerózsika-álmát aludta a garázsban. Tomi tavaly nyáron támasztotta fel nekem a 600 köbcentiméteres benzinmotorral működő kisautót.

Nagy Melinda büszkeségével, a szépen felújított Polski Fiat 126 p-vel
Fotó: Gergely Szilárd

A Polski Fiat 126 a legendás olasz miniautó, a Fiat 126 licenc alapján gyártott változata, amely – mint az a nevéből is sejthető – Lengyelországban készült. A Fiat 126-ot 1972 és 1980 között gyártották, míg a Polski Fiat 126-ost (egészen pontosan Polski Fiat 126p-t) 1973-tól egészen 2000-ig. A 80-as években a 126p folyamatosan kisebb-nagyobb átalakításokon esett át. Először is erősebb fékeket és új kerekeket kapott az olasz Fiattól, 1985-től pedig az akkori műanyag hátsó lökhárítókat gyárilag ellátták hátsó ködlámpákkal és tolatólámpákkal. 1987 környékén az addig alulméretezett dinamót lecserélték egy korszerűbb generátorra, továbbá elektronikus gyújtást kapott az autó. Gyárilag a 126p-t egy mindössze 35 amperórás akkumulátorral szerelték, mely a régi dinamóval együtt használva szinte sosem volt teljesen feltöltve, kivéve, ha valaki nagyon hosszú utakra ment az autóval, megállás nélkül. Alacsony ára miatt a 126p nagyon népszerű jármű volt Lengyelországban, a hazáján kívül talán még Magyarországon volt a legkelendőbb. A kocsi nemcsak a szocialista blokk országaiban volt divatos, hanem Európán kívülre is eljutott, 1989 és 1992 között Ausztráliában árulták, FSM Niki néven. A hagyományos karosszériaváltozat mellett ott kabrióként is kínálták.

Belső szellőzőnyílás
A kormány és a műszerfal nem túl bonyolult
A motorból 23 lóerőt lehet kisajtolni

– Az én autóm egy 1977-es példány – árulta el Melinda. – Kedves, kényelmes és nagyon szép formatervezésű autó, mellyel nyilván nem lehet 130-cal hajtani az autópályán, sőt, még a 90 kilométeres óránkénti sebességet sem érjük el vele, hiszen a motorja kéthengeres, léghűtésű, 23 lóerős, de az előbb említett jellemzői miatt nagyon is szerethető. Igazi csajos autó. Természetesen, csak és kizárólag autóstalálkozókra járok vele, nincs mindennapi használatban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!