2019.11.01. 11:30
Kéjgáz az ülés mögött, ilyen az igazi, vérbeli amerikai Shelby Cobra
Egy igazi filmsztár négy keréken, egy életérzés, amit csak azok ismernek igazán, akiknek benzinből van a vérük.
Őrült sebességre tervezve: a külső nem hazudik Fotók: Tihanyi Tamás
Én nem vagyok ilyen, erős túlzás volna ezt állítani, de a megszállottságot tisztelem – akár az indiánok az őrültet –, a szépséget és az erőt pedig szeretem. Amit a fényképeken látnak, az egy Shelby Cobra.
Az Egyesült Államokban botlottam bele, ahol elég ritka, hogy megnéznek egy autót. Mégis többeknek fennakadt a tekintete abban a minnesotai kisvárosban, ahol ezt a csodajárgányt meglátták, ezért nyilván nekünk is megér egy misét.
Ez a történet állítólag azzal kezdődött, hogy 1961 szeptemberében az amerikai Carroll Shelby felkereste az AC-t (az AC Carst, amit eredetileg Auto Carriers Ltd.-ként alapítottak), hogy egy kisblokkos Ford V8 motort használhasson. Kérése meghallgatásra talált, s így hozta létre az AC Cobrát. Shelby egyébként először a Chevrolet gyárat kereste fel, de ők attól tartottak, hogy a kocsi esetleg idővel a Corvette vetélytársa lehet, ezért nem adtak neki megfelelő motort, így aztán Carroll a Fordot választotta. Nyilván nem döntött rosszul.
Ki volt ez az ember?
Carroll Hall Shelby 1923-ban született és 2012-ben halt meg, s ezen két évszám között nemcsak álmodozott, de hajtotta, sőt, tervezte is az autókat. Persze a sebesség megszállottja lett, akit leginkább az AC Cobra és másodsorban a Mustang GT 500-as tett híressé. Vállalkozóvá vált, amikor 1962-ben megalapította cégét, hogy nagy teljesítményű járműveket állítson elő és forgalmazzon.
Nézzük az autót! Az acélcsőből készült vázra alumínium karosszériaelemeket szereltek, de szigorúan kézzel, és nem gépsoron. Ebbe került a bivalyerős V8-as Ford motor. Eleinte kétféle létezett a Cobrában, az egyik „csak” 4200 köbcentiméteres, a nagyobb 4700 köbcentis volt. Ám Shelbynek ez sem volt elég, erősebb, még gyorsabb autókat akart, 6700 köbcentis motorral is kísérletezett. Ám azt a motorváltozatot csak jóval később tudták a Cobrába szerelni, mert a vázon módosítani kellett, hogy elférjen, a kocsi meg bírja a terhelést.
Az utcai modellek 430 lóerősek voltak, és 260 kilométeres végsebességet értek el óránként, a versenyváltozat pedig már 485 lóerős lett, és 300 kilométer per órás sebességgel száguldott. (Figyelem, akkor még csak 1965-öt írtak!) Sok helyen e kocsikat forgalomba sem engedték vagy korlátozták a sebességét.
Manapság egy eredeti modellt nagyjából 1,5 millió dollárért lehetne megvenni, már ha van olyan bolond, aki eladná. Sok belőle az úgynevezett replika, BMW vagy más motorral szerelt utánzat, de egy V8-as öblös gurgulázását, amitől libabőrös lesz minden benzinvérű, semmi sem múlja felül!
Mitől lett a Shelby Cobra filmsztár? Remek külseje, bivalyereje miatt szerepelt például a Tolvajtempóban, de Robert Downey Jr. amerikai színész a Vasemberben egy ilyenre zuhant rá, ha rémlik… A mi Cobránkban, amit láttunk, ott volt a kéjgáznak nevezett nitrós palack is az ülés mögött. Sokáig azt hittem, hogy ilyesmi csak a Mad Max-szerű filmekben létezik, de nem, tényleg használják.
Hátha nem elég a hétezer köbcenti…