prototípus

2020.02.16. 07:00

Ez egy igazán hangulatos bringásdzseki!

A hátán változtatható jelzésképű dzsekivel kívánja a biciklisek biztonságát szolgálni az elsősorban gépjárművek gyártásáról közismert Ford.

ZH

Hangulatjelekkel üzenhet a kerékpáros a többi közlekedőnek

Fotó: Ford

Az ötlet kiindulópontja, hogy az autósok és kerékpárosok közti kommunikáció sokszor nehézkes, mert a bicikliseknek el kell engedniük a kormányt az irányjelzéshez vagy ahhoz, hogy épp megköszönjenek valamit. Ha nem sikerül jelezniük, akkor balesetveszélyes helyzetbe is kerülhetnek, és kerülnek is, amit alátámaszt az Európai Bizottság Traffic Safety Basic Facts című tanulmánya, amely szerint évente mintegy 2000 kerékpáros veszti életét az európai utakon. Így minden olyan kezdeményezés érdekes lehet, amely a kerékpárosok biztonságos közlekedését segíti. A Share The Road kampányban a Ford elkészíttette az emojidzseki prototípusát.

Hangulatjelekkel üzenhet a kerékpáros a többi közlekedőnek
Fotó: Ford

Ezzel az egyedi – egyelőre nem árusított – ruhadarabbal a kerékpárosok könnyebben és egyértelműbben tudják jelezni szándékaikat (és érzéseiket) az autósok számára. Az emojik immár alapvető részét képezik a nyelvhasználatnak, akár arckifejezések, humor vagy szarkazmus kifejezésére használják őket, szerves módon hozzátartoznak azon képességünkhöz, hogy gyorsan és érzékletesen közöljük mondanivalónkat. Ez a dzseki ebben nyújt segítséget, kifejezik vele érzéseiket, szándékaikat, és ezáltal érzelmi kapcsolódást teremt a többi közlekedővel. Az alapgondolat onnan eredt, hogy egy felmérés szerint a legtöbb ember szívesebben fejezi ki érzéseit emojik révén, mint például telefonhívással. Az emojik pedig több mint 20 éve jelentek meg, és ma már úgy tekintünk rájuk, mint a digitális világ első nyelvére.

Veszélyre is figyelmeztethet Fotó: Ford

A Ford által fejlesztett dzseki hátára LED-panel került, amelyen három emoji egyike, vagy nyilak, illetve vészjelzés jeleníthető meg. A kerékpáros a három emoji, az irányjelzések és a veszélyjelzés aktiválásához a kerékpár kormányán elhelyezett, vezeték nélküli távkapcsolót használhatja. A jelzésekkel a kerékpáros a mögöttes forgalom tudtára hozhatja a kanyarodási szándékát, megköszönhet előzékenységet, vagy éppen veszélyhelyzetre is felhívhatja a többi közlekedő figyelmét. Mindezt a kormány elengedése nélkül. A Share The Road kampány célja harmóniát teremteni a közlekedők között, s emellett mindenki javát szolgálja, ha egyre több ember számára válik lehetővé a biztonságos kerékpározás – különösen a rövidebb utak megtételére.

Karjelzés helyett Fotó: Ford

Az autóipari cég létrehozott egy virtuális valóságszimulációt is, aminek segítségével az autósok és a kerékpárosok jobban átélhetik, milyen kihívásokkal szembesül a másik fél az utakon. A WheelSwap szimulációban az autósok és kerékpárosok megtapasztalhatják, hogy ők maguk is milyen figyelmetlenek tudnak lenni, súlyosabb esetben pedig akár hajmeresztően, sőt akár halálosan gondatlanul is viselkednek. Az első felmérések szerint a program majdnem összes résztvevője úgy nyilatkozott, hogy változtat majd a közlekedési szokásain.

A kormány elengedése nélkül vezérelhető Fotó: Ford

Nem tudni, elterjed-e a különleges dzseki, biztos sokan szívesen kipróbálnák hazai útjainkon is, ahol az elmúlt évtizedben nagyon sokat javult a kerékpárosok elfogadottsága. Különösen a fővárosban emelkedett robbanásszerűen a biciklizők száma. Az uniós baleseti statisztikák azt mutatják, hogy az utakon a legveszélyeztetettebb a kerékpáros, és Magyarország – ahol az Európai Unió átlagánál többen kerékpároznak – élen jár ezekben a mutatókban, hiszen a kerékpáros-balesetek aránya Magyarországon 16 százalék, míg az EU-átlag 8 százalék. Az is tény, hogy Hollandiában ez a szám 24 százalék, ám ott sokkal többen bicikliznek, mint nálunk. A magyarországi adatok szerint a közúti közlekedési balesetekben meghaltak száma 42 százalékkal csökkent 2005 és 2014 között. Ez a javulás hasonló volt a kerékpárosoknál is egészen 2011-ig, azóta viszont megfordult a trend, és növekedni kezdett.

Index jobbra Fotó: Ford

Ez egybevág azzal a nemzetközi trenddel, hogy amíg a közúti balesetek számát tekintve európai szinten számottevő javulás érzékelhető, a kerékpáros-balesetek száma egy ideje nem csökken, sőt újra növekedésnek indult.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!