Menni vagy melegíteni?

2019.01.12. 11:30

Hideg motorral kerülni kell a nagy és a kis fordulatot is

A belső égésű motorok a teljes életük alatti kopás zömét nem üzemi hőmérsékletre melegítve szedik össze.

Arany Gábor

Forrás: automotor.hu

Mivel ez az állapot, amíg nincsenek bemelegedve, rövid ideig tart, belátható, a kopás a hideg üzemben többszöröse a melegen járatott motoréhoz viszonyítva. Ezért a hidegen járatást kell minimalizálni. A legjobb, ha a hidegindítást és a hideg üzemet csökkentjük. Vagy nem megyünk rövid utakra, vagy állóhelyzeti fűtést építünk be, ami a hűtővizet 40 Celsius fok körül tartja. Ez kényelemes, óvja a motort, jó az elektromos fűtés is, hátránya, hogy ez autó közeli konnektort igényel.

Fotó: MTI

Ha mégis menni kell, benzines autónál indítás után 20 másodpercig ne nyúljunk a gázpedálhoz, ez alatt az olajnyomás felépül, a szóróolajzott alkatrészek is megfelelő kenést kapnak, hiába sűrű és hideg az olaj. Elindulás után ne adjunk nagy gázokat és 2000-es fordulat környékén utazzunk, de semmiképpen ne 3000 fordulat felett. Az álló helyzeti járatás nem jó, mert a motor lassabban melegszik, több savas víz gyűlik össze az olajban és légszennyezünk, és nem is haladunk egy métert sem.

A dízelmotornak beindítás után egy percig ne adjunk gázt, majd azután induljunk el. Ha a motort azonnal terheljük, a hideg hengerfej kis területeken, az égéstereknél kezd intenzíven melegedni, így hőfeszültségek keletkezhetnek benne. Ezért jobb, ha alapjáraton egy-két percet járatjuk, így a hengerfejnek van ideje elvezetni a termelődő hőt. Hideg motorral mindenképpen kerülnünk kell a nagy és a kis fordulatszámokat is, mert ezek fokozott terheléshez és kopáshoz vezethetnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!