Ha elszökött a levegő

2019.08.18. 07:00

Gumikukac, defektjavító folyadék, speciális abroncs

Sokáig elképzelhetetlen volt autó pótkerék nélkül, sőt kezdetben kettő is járt a drágább járgányokhoz, de a világ viszont nagyot változott. Ma már az új személyautók mind nagyobb részéből hiányzik a pótkerék, helyette ajánlanak különféle defektjavító készleteket.

Arany Gábor

Van olyan sérülés, amikor már csak a pótkerék segíthet Fotó: Shutterstock

Sok autógyár ebbe az irányba tereli az ügyfeleket. A kínálat óriási, az egyik termék az úgynevezett gumikukac, amely egy-két ezer forintos beruházás, de gyors és aránylag tartós megoldás. Némi fizikai igénybevételt jelent, hölgyek számára ezért legalább annyira kihívást jelenthet, mint a kerék cseréje. Különösen, ha leszerelés nélkül nem sikerül a sérüléshez hozzáférni. A javítás lényege ugyanis, hogy a szabályos méretűre tágított, közel 6 milliméteres lyukba bele kell tömni célszerszámmal a nedves tömítőtüskét, amely aztán megszilárdul. Előnye, hogy normál tempóban lehet vele továbbhaladni, és abban az esetben, ha a lyukas abronccsal nem sokat mentek és nem sérült meg, akkor nem kell feltétlen az abroncsot leváltani, de a szakember általi ellenőrzését ne mulasszuk el. Az abroncs szerkezeti sérüléseit ugyanis ezzel a módszerrel nem lehet javítani, kontroll nélkül ezért nem ajánlott tartósan közlekedni vele.

Van olyan sérülés, amikor már csak a pótkerék segíthet Fotó: Shutterstock

Használatos még az abroncsokba fújt vagy töltött tömítőanyag. Ezek jellemzője, hogy csak kisebb, legfeljebb 5 milliméteres lyukhoz lehetnek jók, ha roncsolódott az abroncs, akkor nem segít. Tehát amint észrevettük, hogy defektünk van, minél előbb álljunk meg. Csak akkor használjunk defektjavító spray-t, ha az abroncs nem szenvedett nagyobb kárt. Ha a felni vagy a szelep sérült, vagy a gumin vágás található, ne próbálkozzunk vele. Azt, hogy a sérülést okozó szöget vagy egyéb tárgyat el kell-e távolítani a gumiból, a defektjavító használati utasításában találjuk. Annak útmutatásait követve végezzük el a reparálást, mert az eljárás termékenként eltérő lehet. A gumiba juttatott anyag kezdetben a lyukon kismértékben szivároghat, de ez a ragasztó megszilárdulásával abbamarad. Szintén típustól függ, hogy a spray teljes tartalmát fel kell-e használnunk, illetve hogy a spray használata után mennyire kell a kereket felpumpálnunk. Ez utóbbi nem minden esetben egyezik az egyébként használt keréknyomással. Abban ne bízzunk, hogy a flakon képes lesz a megfelelő nyomást beállítani, ezért indulás előtt, majd azt követően néhány kilométerenként ellenőrizzük a kereket, emiatt pumpa, nyomásmérő is legyen nálunk. Egy dolog közös, az így életre keltett kereket csak ideiglenes megoldásnak lehet tekinteni. A gumit minél előbb meg kell javíttatni szakemberrel, addig is csak visszafogott tempóval és a lehető legrövidebb távon szabad haladni. Nagyon fontos, hogy a kerék a defektspray-zés után a hagyományos módon is javíttatható, tehát a ragasztó maradványai nem akadályozzák a gumis szakembert az abroncs helyrehozatalában, de nem nagyon szeretik, mert macerás, időt rabló a ragacsos anyag eltávolítása.

Bár azt hihetnénk, hogy a defekttűrő abroncs megment a bajtól, ez nincs így. Az is kilyukadhat, csupán a megerősített oldalfalú abroncsnak köszönhetően levegőt veszítve is többé-kevésbé még használható marad csökkentett tempóval, pár tíz kilométerig. Ez a megerősített oldalfal az, amitől a hagyományos szerkezetűhöz képest kilókkal is nehezebb ez a fajta abroncs, de ezekkel legalább nem akadunk el. Defekt esetén ezt is minél előbb cserélni, javítani kell, de sérüléstől és a megtett távolságtól függően az abroncs még menthető, nem kell feltétlenül kiselejtezni. A defekttűrő abroncsokhoz különleges felnit kell használni, amely extra peremmel óv attól, hogy a levegőjét vesztett gumi a kanyarban leforduljon róla. A nehezebb, merevebb abroncs különleges futóműhangolást igényel, hogy a merevebb falú abronccsal komfortos legyen az autózás. Megfelelően hangolt futómű nélkül a defekt­tűrő abroncsok érezhetően kényelmetlenebbek lehetnek a hagyományos társaiknál. Nagyon fontos tudnivaló: defekt­tűrő abroncsot csakis olyan autóra szabad felszerelni, amelyiket eleve így gyártanak, és ezeken már kötelező a keréknyomás-figyelő rendszer.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!