Lóerő

2017.03.02. 14:45

Minden századik külföldi autó megbukik az eredetiségvizsgálaton

Zalaegerszeg - Az elmúlt pár évben külföldről behozott használt autók akár egy százaléka is fennakadhat az eredetiségvizsgálaton.

Arany Gábor

Ezt a véleményt Komáromy Zsolt József igazságügyi gépjárműszakértő fogalmazta meg érdeklődésünkre. A zalaegerszegi szakembert annak kapcsán kérdeztük, hogy kormányzati szinten felvetődött, a külföldről behozott használt gépjárművek magyarországi honosításának kötelező részéve teszik az eredetiségvizsgálatot. Tegyük hozzá: megint, mert volt már ilyen. Épp húsz éve, hogy ezt hazánkban bevezették a külföldről behozott használt gépjárművekre, többek között a Nyugat-Európában elharapódzott autólopások hozzánk begyűrűző hatását kivédendő.

Komáromy Zsolt József: tisztul a kép az eredetiségvizsgálatoktól Fotó: Arany Gábor

Anno csak Németországban évente 200 ezernél több autót kötöttek el és ezek jó részét Európa keleti felében adták el. Az eredetiségvizsgálat olyannyira bevált, hogy két évvel később már minden gépjármű hazai adásvételének kötelező elemévé tették.

Eredményeként öt év alatt felére csökkent az autólopások száma hazánkban is, jelenleg évi 4-5 ezerre tehető. Ez a rend tíz év után, 2009-ben változott meg, eltörölték a külföldről behozott járművek esetében. Vélhetőleg az adminisztráció csökkentése volt a cél, az országba így bekerülő járművek egyszerűsített szemlén, valamint a közlekedési hatóságnál lefolytatott műszaki vizsgán esnek át.

- Ha megfelelnek a károsanyag-kibocsátási előírásoknak és a többi feltételt is teljesítik, szabad az út. Ez nem is nehéz, mert műszaki szempontból általában nincs velük gond. Emiatt viszont rengeteg idős autó állt forgalomba, amivel a gépjárműpark hazai átlagéletkora folyamatosan nő, elérte a 14 évet - mutatott rá az egyik nem kívánatos következményre Komáromy Zsolt József.

Alfa Romeo nem gyári és gyári alvázszám beütése Fotó: Arany Gábor

Tény, a külföldről behozott járművek külleme, műszaki állapota többnyire jó, különösen magyar szemmel tekintve, ám a futásteljesítményük nagyságrendekkel nagyobb, nem ritka az évi 100 ezer kilométer. Ha ezt hosszú utakon teszik meg rendszeres szervizelés mellett, akkor ez kisebb igénybevételt jelent, mint a hazai rövid utakon teljesített évi 25-30 ezer kilométer. Különösen, ha a hazai üzemanyag minőségét, a "költségtakarékos" karbantartást is hozzászámoljuk. A magyarok többsége azonban jellemzően már 5-10 ezer kilométert sem autózik újévtől szilveszterig.

A dömping pár éve lendületet kapott, a korábbi többszörösére nőtt az import, most évente 150 ezer használt gépjármű érkezik a határon túlról. Arról is beszélt a szakértő, hogy gyakoriak a kilométeróra-visszatekerések és a járművek eredete se tiszta mindig. Különösen azok a márkák veszélyesek, amelyeknél könnyű hozzáférni az alvázszámhoz és ezért egyszerű kicserélni. Nem mindegyik márkánál figyelnek erre, de talán nem is érdekük, hiszen az ellopott autó helyett másikat kell venni.

A motorszám sorozatszámát kicsiszolták és újraütötték Fotó: Arany Gábor

- A német gyárak többféle azonosítót alkalmaznak, ezeket komolyabb feladat megváltoztatni - tette hozzá. A szakértő úgy látja, az eredetiségvizsgálat nélküli évek hatására felhígult a gépkocsipark, sok az ellenőrizetlen jármű, ami akár lopott is lehet. A vevők szinte sosem kérik a származás ellenőrzését, ám ha mégis fény derülne rá, hogy lopásból származik az autó, a vevő akkor is hiába megy a kereskedőhöz, mert általában nincs vele szerződéses kapcsolatban. A gyakorlat szerint ugyanis vásárláskor az eladó és a vásárló nem találkozik. Ez jogi szempontból is aggályos, okirat-hamisítás, mert nem a valóságot tükrözi a szerződés. Nem feltétlen a gyanús eredet elleplezését szolgálja ez a módszer, sokkal inkább az adózást lehet így elkerülni.

- Az elmúlt pár évben behozott járművek mostanában kerülnek megint eladósorba, esetükben már kötelező lesz az eredetiségvizsgálat. Ezért fontos, hogy a használt autók importjára is újra bevezessék ezt, tisztuljon a kép. Úgy számolom, hogy egy százalék körüli lehet azok aránya, ahol gond lesz majd a származással. Ez több ezer gépkocsit jelent. A hazai adásvételek kapcsán tavaly lefolytatott félmillió eredetiségvizsgálatban 1600 jármű akadt fenn valamilyen manipuláció miatt. Ez ennyi becsapott tulajdonost jelent és több milliárd forintos kárt - összegezte.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!