közlekedés

2021.02.21. 07:00

Előnyben a gépkocsik – A felmérésben közel 30 ezer magánszemély vett részt

Az Európai Unió Mobilitási Megfigyelőközpontjának legfrissebb felmérési eredményei azt mutatják, hogy az európai polgárok az elmúlt esztendőben előnyben részesítették a személyautó használatát mind napi utazásaik, mind pedig hosszabb útjaik alkalmával.

ZH

Budapesti pillanatkép, fő közlekedési eszköz a személyautó

Fotó: Shutterstock

A Nemzetközi Automobil Szövetség, a FIA Európai Irodájának éves felmérése feltárta a közlekedési szokásokban a koronavírus-járvány és az európai kormányok különböző korlátozásai miatt bekövetkezett változásokat. Hét ország válaszadói szolgáltattak információt a 2020-as mobilitási magatartásukról, és ezeket a 2019-es adatokkal hasonlították össze.

Az EU Mobilitási Megfigyelőközpontja 2020-as felmérését az FIA I. régiójának nyolc tagklubja végezte – ACA (Franciaország), ACI (Olaszország), ACP (Portugália), AL (Finnország), MAK (Magyarország), RACC (Spanyolország), RACE (Spanyolország) és TCS (Svájc) ). A felmérésben mintegy 30 000 magánszemély vett részt, akiknek mind ugyanazon kérdéseket tették fel. A válaszadásra 2020. szeptember és december között került sor. A kérdésekre adott válaszok azt mutatják, hogy mind a napi használat, mind a hosszabb utazások során a személyautó maradt a fő közlekedési eszköz.

Budapesti pillanatkép, fő közlekedési eszköz a személyautó
Fotó: Shutterstock

Az európaiak személyautóhasználata nőtt 2020-ban, a válaszadók 74 százaléka nyilatkozott úgy, hogy napi közlekedésre autót használ, szemben a 2019-es 69 százalékkal. A válaszadók 40 százaléka nem ment nyaralni 2020-ban, míg 2019-ben csak 20 százalék volt, aki nem üdült. 2020-ban a nyaralók 84 százaléka autóval utazott, míg 2019-ben ez az arány 66 százalék volt. Míg 2019-ben a nyaralók 18 százalékának távolabbi, vagy másik kontinensen lévő ország volt az úti célja, addig 2020-ban a válaszadóknak csupán 2 százaléka utazott a szomszédos országnál távolabbra.

Laurianne Krid, az FIA I. régiójának vezérigazgatója úgy nyilatkozott: a Covid-járvány jelentős hatást gyakorolt mind a mindennapi mobilitásra, mind pedig az idegenforgalomra. A személyautó azonban a rövid távolságokra, és a hosszabb utazások alkalmával egyaránt a leginkább kedvelt közlekedési eszközként nemcsak megtartotta, hanem meg is erősítette szerepét. Míg az autó továbbra is döntő fontosságú az emberek mobilitási igényeinek kielégítésében, a politikai döntéshozók a polgárok mobilitásának korlátozása nélkül is többféle módon enyhíthetik a közúti közlekedés környezetszennyező hatásait. Ezek többek között: a fogyasztók segítése a hatékonyabb és kevésbé környezetet szennyező autók választásában például a Green NCAP tesztek népszerűsítésével;

Olyan minőségi információ nyújtása, mint például a Mobility as a Service (MaaS) javasolt mintái, amelyek alapján az emberek optimális módon kombinálhatják a különféle közlekedési eszközöket.

Az EU Mobilitási Megfigyelőközpontja az FIA I. régiójának és tagjainak közös kezdeményezése a stratégiai mobilitási kérdésekkel kapcsolatos összehangolt nemzetközi felmérések elvégzésére. A korábbi felmérések a fejlett biztonsági járműtechnológiákra (2018), az adatvédelmi kérdésekre (2019) és az okostelefonos alkalmazások használatára összpontosítottak a városi mobilitás megkönnyítése érdekében (2020).

Az 1904-ben alapított Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) világszerte 146 ország vezető nemzeti autós szervezeteit tömöríti, és a világ motorsportjának irányító testülete. A brüsszeli székhelyű FIA I. iroda pedig 103 klubból álló fogyasztói testület, amely több mint 36 millió tagot képvisel Európa-szerte, a Közel-Keleten és Afrikában. Az FIA I. régió irodájának célja: az európai tagklubok érdekeinek erőteljes képviselete az Európai Unió intézményei előtt – például a közúti biztonság, a fogyasztóvédelem, a környezetvédelem és a fenntartható autózás előmozdítása terén. Emellett kapcsolatok kiépítése és a legjobb gyakorlatok cseréjének támogatása tagklubjaink között Európában, Afrikában és a Közel-Keleten, valamint kampányok szervezése a közúti közlekedés biztonságának javítása érdekében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!