Veteránautó

2018.05.25. 11:00

Egy igazi, rút kiskacsa: A Citroën 2CV 6 Club a szabadság élményét kínálta

Ferenczy László a lányának vette a Citroën 2CV 6 Club típusú autót, azonban neki nem tetszett a „rút kiskacsa”. A férfi azonban szívesen használja, főleg veteránautós rendezvényekre jár, de nagyobb, akár több száz kilométeres túratávokat is leküzdött már vele.

Horváth-Balogh Attila

Ferenczy László mindig szimpatizált a látványos típussal Fotó: Gergely Szilárd

Persze, a ma már ritkaságnak számító, szokatlan kinézete miatt „kacsának” is csúfolt típust úton-útfélen megbámulja a nép.

- Az autót 1978-ban gyártották, tehát idén éppen 40 éves – mondta büszkén Ferenczy László. – 2017-ben hoztam Kecskemétről a lányomnak, az ő tetszését azonban nem nyerte el, így aztán rajtam maradt. De nem bántam, mert nekem már régóta tetszett a típus – azt hittem, a lányomnak is fog. Azt mondta, nincs autóformája és lassú is, neki nem kell…

Ferenczy László mindig szimpatizált a látványos típussal Fotó: Gergely Szilárd

Ferenczy Lászlótól megtudtuk, a Citroën-t 600 köbcentis, két hengeres, 26 lóerős, léghűtéses, négyütemű, boxer elrendezésű motor mozgatja. A számlap szerint 120 kilométeres óránkénti sebességgel képes haladni, de Ferenczy László eddig még „csak” 110-et tudott belőle kihajtani.

- Azt gondolom, már ez is szép teljesítmény tőle, de lejtőkön meg csodákra képes – mondta nevetve a férfi, aki egyébként kamionsofőrként kicsivel nagyobb gépet terelget. – Hogy mi tetszett meg benne? A kinézete és hogy kis helyen elfér. Azt nem mondanám, hogy szűken is fordul, mert nem igaz, elég nagy a fordulósugara. A rugózása nagyon jó, olyan, mint egy hintó. A tetőponyva letolható, így aztán sofőr és utas együtt élvezheti a szabadságot. Nem ázik be, az egyetlen gond vele, hogy télen hidegebb a kocsi utastere, mint egy másik típusé. Pedig a fűtés nagyon jó, de hát a ponyvának ára van...

Ferenczy Lászlótól megtudtuk: a Citroën 2CV 6 Club első kerekeit korát meghazudtoló módon már tárcsafék fékezte.

- Jól fogja a gépet, nem mint ha irdatlan tömeget kéne megállítania – folytatta az autó tulajdonosa. – Négy előre és 1 hátrameneti sebességfokozat kapcsolható, az üzemanyagtank 22 literes, a kocsi fogyasztása pedig 6 liter körül alakul, ami ma sem rossz, a maga idejében pedig egyenesen fenomenális volt.

Ami pedig a helykínálatot illeti: még az alacsonynak nem mondható, 188 centis magassággal rendelkező Ferenczy László is elfér a kocsiban.

- A kormány van túl közel az üléshez, ott érzem, hogy az autó méretei mégiscsak szűkösek – jelezte a veteránautós, aki hozzátette: alapvetően a belmagassággal nincs gond, de ha lenne is, a lehúzható ponyva mindent megold...

A 2CV a francia Citroën autógyár egyik nagy sikerű modellje. A prototípus a 2. világháború első évében, 1939-ben készült el, a sorozatgyártás 1948-ben indult és egészen 1990-ig tartott. A cél az volt, hogy olyan autót gyártsanak, ami elsősorban a vidéki, kispénzű emberek számára jelenthet alternatívát. Olyan elvárásokat támasztottak vele szemben, hogy bírjon el több zsák krumplit és rugózzon olyan lágyan, hogy még földúton se törjenek össze benne a tojások. Amolyan igazi „parasztautónak” szánták, mégis sikerült meghódítani vele a városiakat is. Az 1990-ben megszűnt gyártás után is igen népszerű típus volt a művészlelkek, zsenik körében, illetve mindazok szerették, akik imádták a vászontető kínálta szabadságot.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!