Lóerő

2012.01.13. 09:29

Chopperből fenevad: egyedi tervezésű motor (képgalériával)

A bobber motorépítési stílus egykor a letisztultságról szólt. Jellemző volt rá az egyszerű külső, jó és praktikus használhatóság. A szempontok az évek múlásával sem változtak túl sokat.

Benedek Bálint

Tatár Csaba matt fekete choppere mégis feltűnő jelenség. A Nagykanizsai Fúvószenekar vezetője imádja a kétkerekűeket, sőt, mint azt elárulta, a háromkerekűeket is.

- Sokáig igazi ritkasággal, az 1956-os oldalkocsis Pannónia TLT-vel hasítottam - folytatta Csaba. - A motort hátsókerék defekttel sem könnyű megfogni, nemhogy elsővel. Szerencsére normál sebességgel haladtam, amikor kidurrant a gumi, s irányíthatatlanul vágódtam az előttem haladó autóba. A párommal sérülés nélkül megúsztuk a kalandot, ám az oldalkocsi olyan félelmetes táncot lejtett az ütközéstől, ami eléggé megrémített.


A zenekarvezető ekkor eldöntötte: ha fájó szívvel is, de eladja az egyedi Pannóniát. Motor nélkül viszont nem bírta sokáig, így testvérével, a Sárbogárdon autógépészként dolgozó Zoltánnal különleges tervet eszeltek ki. Eldöntötték: a II. világháború után divatossá vált, bobber stílusban építenek motorkerékpárt. Az első bobbereket a frontról visszatérő katonák használták, akik a könnyebbség kedvéért megváltak a felesleges alkatrészektől. A sárvédők megkurtításával érték el a rövid és sportos formát. Ezt fejezi ki a név is, ugyanis a bob szó magyarul kurtított farkat jelent.

- Véletlenül akadtam rá egy jó állapotban lévő, ám motorikusan kissé hibás, 1986-os évjáratú Suzuki LS 650-es példányra - mesélt tovább Tatár Csaba. - Láttam, hogy váznak tökéletesen megfelel majd, hisz külsőleg semmit nem akartam megőrizni belőle. Túra chopperhez képest túlságosan magas volt, s az ülés kialakítása is csúnyára sikerült.

Tatár Zoltán a motort atomjaira szedte, s az érdekes bobber stílusban rakta össze. Ami azt jelentette, hogy teljesen új konstrukciót kellett építenie, olyat, amit aztán levizsgáztatva a forgalomban is használni lehet.

- Tökéletesen eltalálta az ízlésemet, külsőleg egyszerre lett vad és visszafogott - így Csaba. - A fekete matt fényezés kitűnően illik hozzá, nem beszélve a könnyített magnézium kerekekről. Talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy mindkettő sportabroncs, az első egy Yamaha FZR 1000-ről származik, a hátsó pedig egykor a GSX-R 1100-as típus tappancsa volt.

A fúvószenekar vezetője hozzátette: a kisebb finomságok, mint a lepke alakú kormány, a lehajtott visszapillantó tükrök, a saválló kiegészítők és a különleges bandázs kötéssel burkolt kipufogó csak még tovább emelik az egyedi kétkerekű fényét.

A tulajdonos Tatár Csaba érthetően büszke, amint egy tábla is jelzi, Chaby-KJ típusú motorjára. A leültetett váz miatt a chopper az úton valódi ragadozóvá változik. Minden gázadásnál öblös, de bobberesen recsegő-ropogó hangon adja a közlekedők tudtára, hogy fenevad közeledik.


ÖREG PUCHOK ÉS MODERN ROBOGÓ
A Nagykanizsai Fúvósok vezetője, Tatár Csaba oldalkocsis Pannóniáját szombaton viszik el. A férfi viszont így sem marad ritkaságok nélkül, hisz´ otthon őriz az osztrák Puch gyárból kikerült kétkerekűekből két típust. Az 1961-es évjáratút szinte szó szerint kosárban kapta és egyedül szerelte össze. Az 1965-ben készült másik példány viszont jobb állapotban került hozzá. A képzeletbeli istállóban ezek mellett a mindennapi használatra még egy modern robogó is készenlétben áll.



Lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!