2021.04.18. 07:00
Az elmúlt év harmadik negyedévében az eladott új autók tizede már e-jármű volt
Az Európai Unió luxemburgi székhelyű számvevőszékének friss jelentése szerint az unió messze van attól a céljától, hogy 2025-ig egymillió töltőpontot alakítson ki, és nem rendelkezik az elektromobilitásra vonatkozó átfogó stratégiai ütemtervvel sem.
A töltőhálózatok kiépítése nem követi az e-gépkocsik számának növekedését
Fotó: Shutterstock
A hazai baleset-megelőzési bizottság honlapján is közzétett megállapítások szerint az elektromos járművekkel való közlekedés az unión belül továbbra is akadályokba ütközik. A nyilvános töltőállomások elérhetősége tagországonként jelentősen eltérő, a fizetési rendszerek nincsenek harmonizálva. Noha tavaly kevesebb új járművet vettek nyilvántartásba, az elektromos és a hálózatról tölthető hibrid elektromos járművek piaci részesedése jelentősen nőtt. A töltőhálózatok kiépítése azonban nem követi ezt az ütemet.
A számvevők szerint nem készült átfogó hiányelemzés a szükséges, nyilvánosan hozzáférhető töltőállomások számáról, helyéről és teljesítményének meghatározásáról, illetve jelentős eltérést mutatnak a fizetési és információs rendszerek. A különböző hálózatok között például csak korlátozott mértékben folyik összehangolt információcsere a valós idejű rendelkezésre állásról, a töltési adatokról, a díjszabási feltételekről.
A jelentéstevők mindezek alapján egyebek között azt javasolták, hogy az Európai Bizottság dolgozzon ki stratégiai ütemtervet a töltési infrastruktúrára vonatkozó célértékek eléréséhez, valamint szabjon meg minimumszabványokat és -követelményeket. Az Európai Unió 2019 decemberében bejelentett célja, hogy a klímasemleges gazdasággá válást célzó törekvés részeként 2050-re az 1990-es szinthez képest 90 százalékkal csökkentse a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátást. Az üvegházhatást okozó gázok uniós kibocsátásának mintegy egynegyede a közlekedésből, ezen belül túlnyomórészt, 72 százalékban a közúti szállításból származik.
Az Európai Unióban újonnan forgalomba helyezett autók közel tizede konnektoros – azaz plug-in hibrid vagy elektromos. Ez az arány rekordnak számít, és jórészt a Covid-járvány hatása.
Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adatai szerint 273 809 plug-in hibrid és elektromos autó került újonnan forgalomba az Európai Unióban 2020 harmadik negyedévében.