Igazi csatahajó…

2019.03.10. 10:00

A híres 424-es gőzmozdonyt 95 éve állították forgalomba

Lassan száz éve, hogy először forgalomba állították, és egészen a hatvanas évekig gyártották a 424-es gőzmozdonyt a ­MÁVAG fővárosi üzemében.

Káldor András

A „mozdonykirály” egy példánya Kanizsán, a vasútállomás közelében is látható

Fotó: Szakony Attila

„Szikrák a szélben, szikrák szállnak, óh, az én apám fűt, sivít a fekete mozdony, száll a 424-es” – hangzott Cseh Tamás és Bereményi Géza már-már kultikussá vált dalában a hetvenes évek végén.

Manapság leginkább az ötvenesek, és a még idősebb korosztály emlékszik ezekre a gőzmozdonyokra, melyek gyártását az első világháború után, 1918-ban rendelte meg a MÁV. A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak 1924-től gyártotta a 424-es sorozatú, 2’D tengely elrendezésű, univerzális, túlhevítős gőzmozdonyát. Az előzményekről csupán annyit, hogy a világháború kirobbanása után néhány hónappal már nyilvánvalóvá vált a MÁV vezetése számára, hogy a katonai szállítási igények teljesítése mind nagyobb feladatot jelent a vasút számára, már csak azért is, mert az ország akkori méreteihez képest is jelentős, 23 ezer kilométer kiterjedtségű vonalhálózat döntő többségét ilyen vagy olyan formában, mintegy nyolcvan százalékban a MÁV kezelte.

A nehézségek orvoslására a MÁV 1916-ban nagyszabású fejlesztési tervet készített „Javaslat a Magyar Királyi Államvasutak hálózatán a háború lezajlását követő legközelebbi években szükséges beruházásokról és a hálózat tovább fejlesztéséről” címmel. Tette ezt kettős indokkal: elsősorban az állandósult forgalmi zavarok megszüntetésére, továbbá abból a meggondolásból, hogy a háború befejezése utáni forgalmat akadályok nélkül le lehessen bonyolítani. A mozdony próbaútját 1924. április 22-én tartották Budapest és Nagymaros közt, Kertész Béla mozdonykonstruktőr, tervező irányításával.

A „mozdonykirály” egy példánya Kanizsán, a vasútállomás közelében is látható Fotó: Szakony Attila

A 424-esnek komoly tekintélye volt hazánkban, ami korántsem a véletlen műve, hiszen 14 bar gőznyomással 1350 lóerő teljesítményre volt képes, 21 köbméter vízkészlettel, 9 tonna tüzelőkészlettel rendelkezett, és 90 km/óra volt a megengedett csúcssebessége. Ez az ötvenes, hatvanas, sőt még a hetvenes években sem volt lebecsülendő egy mozdonytól.

Az első 424-esek robusztus megjelenésűek voltak, univerzális mozdonyként egyaránt továbbítottak gyors-, személy- és tehervonatokat. A vasutasok hamar megszerették a 424-est, általában Bivalyként becézték, a Dunántúlon pedig Nurminak hívták a finn csodafutó, Paavo Nurmi olimpiai bajnokhoz hasonlítva, míg a környező országokban Vitéz volt a becenevük.

Az utolsó 424-est 1958-ban gyártották a MÁVAG-ban. 1924 és 1958 között összesen 514 darabot készítettek belőlük, ebből 149-et külföldi, főként jóvátételi megrendelésre. A régebbi gyártású mozdonyokat az 1950-es évek végén, illetve a hatvanas évek elején korszerűsítették, valamennyit átépítették, és szélterelő lemezzel látták el. Ezzel egységes lett a megjelenésük, a fiatalabb vasútrajongók már csak ebben az állapotában láthatták. A 424-esek az 1920-as évektől a személyvonati gőzvontatás 1984-es megszűnéséig szolgáltak. Később kiállították őket (a mozdonykirály egy példánya más vasúttörténeti emlékekkel együtt Nagykanizsa vasútállomása közelében is megtekinthető), egy részüket kiselejtezték, de voltak, amelyekből guruló gőzkazánt csináltak. Az 1985-től induló nosztalgiavonatok biztosították a feltámadást a 424-esek néhány példányának, a hétvégi esztergomi és balatoni nosztalgiaszerelvényeket általában ezekkel vontatták. Mindenképpen meg kell jegyezni, hogy az utoljára gyártott 424-es 2004-ig a gárdonyi vasútállomáson állt, ahonnan azonban a pályaudvar felújítása során végül elszállították.

A legendás LGT együttes is méltón tisztelgett dalában a járgány előtt az 1997-ben kiadott albumán: „A radarok hiába lesnek ránk, ha kék is, zöld is a stop-lámpánk, és szárnyakat ragasztunk mindenhová, a kémény fölé és a sínek alá, és lesz, aki tudja, hogy mire való a 424-es csatahajó.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!