Jelentős csökkentés a cél

2022.05.08. 07:00

Vissza kell szorítani a balesetekhez vezető leggyakoribb jogsértéseket

A közúti balesetek halálos áldozatainak száma jelentős mértékben csökkenjen hazánkban, ne érje el a 400 főt – ez az elmúlt évek átlaga szerint 600 körüli.

Arany Gábor

Elsőbbség meg nem adása és az eredménye

Forrás: ZH-Archívum/Pezzetta Umberto

Elsőbbség meg nem adása és az eredménye

Forrás: ZH-Archívum/Pezzetta Umberto

Az ittasan okozott, személyi sérüléssel járó balesetek aránya 8 százalék alatt maradjon – ez most 10 százalék –, míg a biztonsági öv használatának mértéke haladja meg a 95 százalékot, ami jelenleg 93 százalék az elöl és 58 százalék a hátul utazók esetében. 

Ezeket a célokat az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Baleset-megelőzési Bizottság tűzte ki, ezek eléréséhez vissza kell szorítani a közúti balesetek okai között meghatározó szerepet játszó jogsértéseket. Ilyen a sebességtúllépés, az elsőbbségi jog figyelmen kívül hagyása, a kanyarodásra vonatkozó szabályok be nem tartása, valamint az ittas járművezetés, illetve a vasúti átjárókra vonatkozó szabályok semmibevétele. 

Mindez szóba került a Zalaegerszegi Városi Baleset-megelőzési Bizottság minap tartott évértékelőjén, ahol a megyeszékhely és térsége baleseti helyzetképét Soós Szabolcs alezredes ismertette. A városi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője arról számolt be, hogy 2021-ben 143 balesetben 189-en sérültek meg és két ember életét vesztette, míg a megelőző évben 138 balesetben kilencen haltak meg. A korábbi években többnyire 5–7 halálos áldozatról szólt a statisztika. Kiugróan rossz év volt 2014, amikor 191 balesetről, 265 sérültről, 10 halálos áldozatról szóltak az adatok. 

Mondhatni, az okok évek óta változatlanok, a balesetek felénél a sebesség helytelen megválasztása, minden ötödikben pedig az elsőbbségi jog megsértése játszott főszerepet. A kanyarodás szabályainak figyelmen kívül hagyása a személyi sérüléssel járó balesetek 7,7, míg a nem megfelelő követési távolság 7 százaléknál volt ok. Szintén megmaradt a sorrend a baleset okozói között, tehát 75 százalékban a személygépkocsi-vezetőknek volt felróható, a kétkerekű járművek vezetői pedig 14 százalékkal vették ki a részüket. Az alkoholos befolyásoltság 15 személyi sérüléssel is járó balesetnél volt kimutatható. 
 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!