Lóerő

2017.07.15. 11:50

Autókkal a terepen - Az off-road inkább hobbi, de versenysport is lehet

AUTÓVERSENY - Akit egyszer megcsapott a benzingőz, az többé nem tud szabadulni a hatása alól - mondják azok a fiatalok, akik jellemzően saját építésű autóikkal elsősorban nem a kiépített országutakat járják, hanem az aszfaltcsík helyett inkább a dimbes-dombos területeken próbálgatják járműveiket és saját vezetési képességeiket.

Gyuricza Ferenc

Az Őrség déli nyúlványán található, mintegy 420 lakosú zalai faluban, Szentgyörgyvölgyön, a helyi sportegyesület keretein belül önálló szakosztályt is létrehoztak az off-road hívei. Elnökük, Könye-Balla Sándor elmondása szerint egyre nő a számuk, akit kivittek a pályára egy bemutatóra vagy próbavezetésre, az jó eséllyel pár hónapra rá már a saját autójával jelent meg ugyanott.

- Olyan ez, mint a járvány, emberről emberre száll a fertőzés - mondja a szakosztályelnök. - Mi is így kaptunk rá, van a faluban néhány veterán off-roados, akik 15-20 éve járják a terepet az autóikkal, általuk tudtunk beletekinteni a sportba. Egy idő után azt vettük észre, hogy itt ragadtunk mellettük.

Az off-road lényegét nehéz lenne mindössze egy mondatban érzékeltetni, Könye-Balla Sándor is úgy fogalmaz, a sofőr és az autó próbája is egyben, amikor olykor még a fizika törvényeit is meghazudtolóan küzdenek le terepakadályokat.

- Létezik verseny ága is az off-roadnak, s vannak a tagjaink között olyanok, akik el is járnak versenyezni - folytatta tovább az elnök. - A többség azonban a vezetés élménye miatt ül a terepjáróba.

 

A 20 éves Kovács Martin is a szakosztály tagja, s bár jogosítványa még nincs, de egy saját terepjáróval már rendelkezik. Amikor ez a riportunk készült, akkor vitte ki először az autót a község melletti erdőbe, arra a területre, ahol az egyesület pályája található.

- Kell egy olyan alap terepjáró, amit aztán a saját elképzelései szerint tovább építhet az ember - sorolja az off-road alapkövetelményeit. - Erre a célra tökéletesen alkalmas lehet egy Lada Niva vagy egy Suzuki Samurai, előbbi azért, mert akár 100-150 ezer forintért is hozzá lehet jutni, utóbbi pedig nagyon jól építhető. Innen már tényleg csak a fantázia és a pénztárca jelöli ki a határokat.

Ami az autót illeti, célszerű azt úgy megemelni, hogy nagyobb legyen a hasmagassága, hiszen akkor kisebb rá az esély, hogy fennakad a terepakadályokon. Igen ám, de ezzel a jármű súlypontja is magasabbra kerül, vagyis borulékonyabbá válik, ezt viszont a tengely szélesítésével lehet ellensúlyozni, hogy az oldalsó kitámasztás jobb legyen. A megfelelő gumik kiválasztása is elengedhetetlen, s persze a terepváltó, a bukócső vagy a csörlő is praktikus tartozék.

- Akadnak olyan off-roadosok is, akik a fokozottabb élmény miatt az autójuk motorjának teljesítményét is megnövelik, vagy akár teljes motort is cserélnek - egészítette ki az elhangzottakat a szakosztályelnök. - Egy biztos, a városi terepjárókat itt el lehet felejteni, vagy legalábbis nagyon mélyen beléjük kellene nyúlni a műhelyben.

Könye-Balla Sándor szerint mindez akár több millióba is kerülhet, vagyis az off-roadozás nem olcsó sport. Az autó kialakítása után is lehet jócskán költeni, például az üzemanyagra, hiszen ha valaki túráztatja, azaz sokat pörgeti a járművét, annál a fogyasztás alaposan megemelkedhet, ám ennek ellenkezője is igaz, az off-roadozás nem jelent alapból benzinpazarlást .

- Ami még nagyon fontos, az a jó terep - árul el további tudnivalókat a szakosztályelnök. - Nekünk ebben a tekintetben is szerencsénk van, hiszen a község határában van egy régi, már teljesen beerdősült homokbánya, ennek a tulajdonosa engedélyezte, hogy bármikor kijöhetünk. Ez egy olyan remek terep, ami teljesen kielégíti az igényeket. Az off-roadosok egy része egész évben csak simogatja az autóját, s aztán három napra elmegy Somogybabodra, hogy ott aztán kiélje a vágyait. Nekünk itt az egész év, bármikor kijöhetünk erre a terepre.

Könye-Balla Sándor hozzáteszi azt is, vannak az off-roaddal kapcsolatosan téves be-idegződések, amik ellen azért folyamatosan küzdeniük kell. Ilyen többek közt az is, hogy károsítják az erdőt, a természetet. Az elnök azt mondja: a pálya kialakítása miatt egyetlen fát sem vágtak ki. A fákat ugyanis kikerülik, a mélyedéseket, vizenyős területeket azonban nem, ott az a cél, hogy leküzdjék őket. A másik téves sztereotípia, hogy a hölgyek nem tudnak autót vezetni, a szentgyörgyvölgyi offroad csapatnak több olyan női tagja van, aki bármilyen terepen megállja a helyét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!