Lóerő

2014.04.30. 19:55

Klíma; télen-nyáron

A gépkocsikban ma már szinte kötelező felszerelés a klímaberendezés, ám megfelelő működése érdekében a rendszeres ellenőrzése sem maradhat el.

Arany Gábor

Legfontosabb, hogy a klímát minden évszakban használjuk. Nyáron a fáradságot okozó meleg ellen, hűvösebb időben pedig az utastér, az ablakok bepárásodása ellen. Emiatt a rendszeresen használt gépkocsiban évente legalább kétszer tanácsos cserélni a pollenszűrőt, ugyanis fokozatosan telítődik nedvességgel, emiatt egy idő után nem tudja ellátni feladatát. Emellett a levegő beömlőnyílásainak kitisztítása se maradjon el, mert ezeket könnyen eltömik az összegyűlő falevelek.

A klímarendszer azonban kedvező körülményt teremthet a baktériumok, penészgombák, vírusok és egyéb mikroorganizmusok számára is. Ezek belélegzése viszont panaszokat okozhat: fejfájás, fáradékonyság,nyálkahártya irritáció, hörghurut, allergia vagy más légúti megbetegedés lehet a következmény.

A Magyar Autóklub szervizpontjain olyan korszerű, eljárást használnak, amivel a fertőtlenítés vegyszer nélkül történik és ehhez nincs szükség a klímarendszer megbontására. A baktériumok, gombák elpusztítását ózonnal végzik a klímarendszerben és a jármű teljes belső terében. Az ózon rendkívül erős oxidáló szer, amely a tisztításkor elbomlik. Ez kiszűri a kellemetlen szagokat, így szinte teljesen megszűnik például a cigaretta okozta kellemetlen illat is. Mindehhez alig fél óra szükséges.

Amíg ez lezajlik, a klíma működését is ellenőriztethetjük. A rendszer ugyanis gázt veszíthet, ami rontja a berendezés hatásfokát és előbb-utóbb meghibásodásához is vezet. A berendezésben keringő gáz ugyanis a forgó alkatrészek kenéséről is gondoskodik, ha nyomása csökken, akkor levegő és ezzel pára kerülhet be, károsodnak a tömítések is. A megfelelő töltöttség ellenőrzése a nyomás, illetve az utastérbe belépő levegő hőmérsékletének mérésével történhet. Ha már ezen túljutottunk, akkor a klíma kondenzátorára, hőcserélőjére is vessünk egy pillantást, mert a bogarakkal, levelekkel telítődött felületek nem tudják feladatukat ellátni, azaz a klíma nem hűt. Ha jól működik, akkor pedig sok párát kiszűr a levegőből, ezért a kondenzátum kivezető csövét is rendszeresen tisztítani kell. Ha ez elmarad, az utastérban megjelenő víz, vagy a klíma bekapcsolása után a szélvédőn kicsapódó pára lehet a figyelmeztető jelenség.

Címkék#klíma

Ezek is érdekelhetik