Lóerő

2011.10.14. 05:49

Póni 125: difi nélküli a hajtás (fotókkal)

Csettegő, Robi így nevezik azokat a géperejű szörnyeket, amelyekkel a gazdák életüket könnyítették meg. A háztáji, a hobbikertek terjedésével jött fel ezeknek a házilag barkácsolt masináknak a csillaga. Egyszerűségében szellemes megoldásával vívta ki a figyelmet anno a Póni 125, amelyet az egerszegi Végh István tervezett, épített.

Arany Gábor

A közlekedés-műszaki tanár végzettségű, már nyugdíjas, de műszaki ellenőri munkákkal manapság is foglalkozó férfi a szülői házuknál, Csehiben mutatta be a Pónit.


- A szőlőhegyi munkákhoz volt szükségünk kistraktorra és ilyet annak idején nem lehetett kapni - kezdte a 71 éves férfi. Az annak idején ugyanis a 70-es évek végét jelentette. Akkora érdeklődés mutatkozott az ilyenfajta gépek iránt, hogy a kedvelt barkácslap, az Ezermester 1979 derekán pályázatot is kiírt a kerti izgő-mozgó szerkezetekre. Ezen Végh István Pónija is elismerést aratott. Az értékelésben kiemelték, hogy a tervező differenciálmű nélkül oldotta meg a hátsó kerekek hajtását. Ezzel jelentős költséget és súlyt takarított meg.


A megoldás mondhatni pofonegyszerű és ezért szellemes. A lánchajtással középen forgatott 3/4 collos vízvezetékcsőből leszabott hátsó tengelybe két oldalról csúsznak be a 1 collos szintén vízvezetékcsőbe a féltengelyek. Az erőt a külső palástjukra hegesztett pálcák, körmök adják át. Kanyarodáskor azonban a két oldal között fordulatkülönbség lép fel, ilyenkor csak az egyik oldal kap hajtást. Ezzel a megoldással 3 méteres átmérőjű körön képes fordulni a Póni. Arra figyelni kell, hogy legkésőbb a hajtott tengely közel egy fordulata után az addig nem hajtott körmök is újra összeakadnak, ilyen-kor az a kerék már elkapar. A megoldás azonban átlagos körülmények között tökéletesen bevált, a mai napig szolgálja gazdáját a Póni.

- Sokak érdeklődését felkeltette, a terveiből huszonnégyet vettek meg tőlem, került belőlük az ország minden tájára - mesélte Végh István.


TATRAN, DANUVIA, MOSZKVICS
A létraalvázas Póni 125 hátsó tengelyét 1:7-es lassítással az ülés alá beépített önindítós, 125 köbcentis, turbó-levegőhűtéses Tatran moped motor hajtja lánccal. A 1,5 köbméteres rakterén 3 mázsát vihet a 240 kilós önsúlyú gép. Kormányzása a Moszkvics játékautóéval azonos megoldású. A kerekek rendsodróról valók, a hátsók fékezettek, a dobok Danuvia motorról érkeztek.



Lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!