Lóerő

2011.04.08. 05:08

Fiat: újra száguld a szuper Mirafiori (fotókkal)

Tudják mi a közös Markku Alenben, Timo Salonenben és Walter Röhrlben? Mindhárman egy a maga korában egyeduralkodónak számító autó, a Fiat Abarth 131-es volánja mögött ülve lettek világbajnokok.

Szalabán Attila

Ilyen raliautó birtokosa lett most a kanizsai Bánkuti Krisztián, akinek a neve nem ismeretlen a technikai sportok szerelmeseinek körében.

– Édesapám kedvenc típusa volt a Fiat Abarth 131, gyerekkoromban az számított a csúcsnak – magyarázta vonzalmát az autó iránt Bánkuti Krisztián, az ismert egykori kanizsai szlalomversenyző, Bánkuti László fia. – Nem csoda tehát, hogy mindig vágytam egy ilyen autóra. A közelmúltban Zalaegerszegen kínáltak eladásra egy Fiat Abarth 131-es. Kell mondani? Lecsaptam a lehetőségre.


A jármű azonban komoly restaurálásra szorult. A munkát Krisztián szakemberekre bízta, szerencsére barátja, Németh Szabolcs már több versenyautót épített, így nála jó kezekbe került a kocsi.

Az első akadályok azonban máris ott tornyosultak a lelkes tulajdonos és segítői előtt: mivel a versenyteljesítmény érdekében az eredeti Fiat 131-es szinte minden porcikáját megváltoztató Abarth időközben megszűnt, az újjáépítéshez szükséges alkatrészek külföldi magángyűjtőktől voltak beszerezhetők. Ez persze jelentősen emelte a restaurálás költségeit is, ám a végösszegről kérdezve Bánkuti Krisztán csak mosolygott, mondván: inkább fedje jótékony homály.


Versenyautónál persze a karosszéria rejtette elemek dominálnak, s ebből a szempontból Bánkuti Krisztián kocsiját érdemes alaposan megvizsgálni. A motorháztető alatt dohogó kétezer köbcentis, Bajor Zoltán tuningmester által többek között 2 Weber versenykarburátorral felszerelt erőmű nagyjából 160 lóerő leadására képes – ekkora erővel mozdítja a mintegy 800 kilogramm súlyú autót. Mindezt hagyományos 5 fokozatú sebességváltó is közvetítheti a futóművekhez, de a versenyautótól elvárt szekvenciális, 5 gangos váltó is Krisztián rendelkezésére áll, percek alatt cserélhető a két elem.


Amúgy a Fiat Abarth 131-et eleve úgy építették meg, hogy mindene gyorsan cserélhető, hiszen a raliversenyeken ez létfontosságú. Igaz ez az futóműre is, mely egyike a nem korhű elemeknek. A gépkocsi független, „A” lengőkaros hátsó futóművet, HKS lengéscsillapítókat kapott, így hiába is próbáljuk a laikustól megszokott módon meghintáztatni a karosszériát. A legkorszerűbb technológiát képviseli még az ATL biztonsági gumitank, s az AP-Racing fékrendszer.

– Sikerült úgy megépítenünk, ahogy terveztük. Küllemben ugyanaz, mint a ´70- es évek vége versenyautója, még az Alitalia matricákat is felragasztottuk – mutatott a kocsijára Bánkuti Krisztián.

A Fiat Abarth 131-est Nagykanizsán láthatja először a nagyközönség, Krisztián édesapja, Bánkuti László emlékére április 16-án rendezendő szlalomversenyen.



VILÁGBAJNOKI AUTÓ SZÜLETETT
Az olasz Fiat művek 1974-ben új, kis-közép kategóriás családi autóval lepte meg a világot. A torinói autószalonon bemutatott modell a Fiat 131-es nevet kapta, bár a köznyelv Torinó egyik városrésze után Mirafiorinak, szabad fordításban „virágvadásznak” hívta. Nem kellett sokat várni, és a ralivilágbajnokságon is megjelent az új típus, melyből az Abarth cég varázsolt sikeres versenyautót: 1977-ben, 1978-ban, 1980-ban egyaránt ilyen kocsi sofőrje lett világbajnok.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!