Lóerő

2011.01.13. 16:45

W110: a fecskefarkú Mercedes (képgalériával)

Még így, az ötvenhez közeledve is csábító: alighogy megpillantod, szíved szerint máris érintenéd ébenfekete testét, hallanád kellemesen búgó duruzsolását ahogy mind gyorsabb tempóra ösztökéled.

Horváth-Balogh Attila

Félreértés ne essék, a csodálat alanya nem élőlény, a férfiember szemében mégis vágykeltő (igaz, másfajta...): 1964-es évjáratú Mercedes- Benz W110. Boldog tulajdonosa, a nagykanizsa-palini Varga László nemrég vásárolta meg s javította fel az autót, melyen az elmúlt napokban végezte el az utolsó simításokat. Minap már büszkén gurult végig a városon a tekintélyt parancsoló járgánnyal, s közben jóleső érzéssel fogadta az elismerő pillantásokat.


– A típus magyarul fecske Mercedesként ismert, a német ajkúak pedig „Heckflosse”- nek hívták, a karosszériát meghatározó hátsó kis uszonyai miatt – bocsátotta előre az autószerelő, és a veterán járművekkel már ifjú kora óta foglalkozó szakember. – A mintát egyértelműen a korszak amerikai autói adták, melyek hátsó részükön magas fecskeszárnyakkal készültek – ám a németek konzervatívabbak voltak, nekik elegendőnek bizonyultak a sokkal kisebb „uszonyok” is. Azonban az autó így is egészen „amerikás”, igazi limuzin – persze a németektől megszokott precizitással. A vezetési élmény valódi mercis: nagy mérete ellenére könnyen kormányozható, biztosan, méltóságteljesen gurul. Műszerfalát puha, szivacsos bőrrel vonták be, akárcsak a kormánykerék közepét (légzsák gyanánt), ülései szélesek, kényelmesek. Motorja benzinüzemű, 4 hengeres, majd´ 1900 köbcentis, s gyári adatai szerint 10 litert fogyaszt százon.


A férfi Budapesten vásárolta a fekete csodát, amit a „lábán” hozott haza az autópályán, gond nélkül, ami igazán dicséretére válik egy ilyen öreg matrónának. Apropó, autópálya: a Merci még ma is tud küzdeni 130-cal, ha arról van szó – de gazdája óvja, félti. Ami nem csoda, az országban talán ha 5 működőképes ilyen van. Bár közel sem kellett az autó minden porcikáját kicserélni, azért volt vele munka bőven: belülre új kárpit került, a műszerfalra és az ajtókra egyaránt, néhol festeni kellett a kasztnit, s a szintén a tengerentúli fílinget erősíteni hivatott szépszámú króm cuccal is akadt feladat.


Varga László erről tréfálkozva jegyezte meg: aki veteránautót vesz, búcsúzzon el a családjától, mert a hétvégékre lesz programja – ugyanis egy ilyen öreg gépen mindig van valami tennivaló.
De férfitársaim, vessünk rá még egy utolsó pillantást, s tegyük a szívünkre a kezünk: ugye hogy megéri?



LÁBBAL MŰKÖDTETETT KAPCSOLÓK
A kormányváltós, 4 sebességes autó érdekes megoldásokat rejt. Ilyen a különleges , a gyorshajtást egyre pirosabb, s feljebb kúszó csíkkal jelző sebességmérő, a tekerhető gombbal nyíló pillangóablak. De említhetjük a műszerfal alatti kallantyú formájú kéziféket, a lábbal működtethető ablakmosót, az ugyanígy kapcsolható reflektort is. Az autó még biztonsági berendezések nélkül készült, így öv nincs benne. Feneketlennek látszó, 640 literes csomagtartójában pedig egy fél disznó biztosan eltűnne, de lehet, hogy egész is...

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!