Lóerő

2010.02.26. 03:27

Borotvaéles késekkel vágja a nádat

Rezi - Óriási, hordószerű gumikerekeivel kihajt minden évben a Kis-Balaton vastag jegére a kétéltű nádarató gép, a Seiga. A furcsa külső ellenére a nádaratók járgánya még a legláposabb területen sem akad el.

Benedek Bálint

A dán gyártmányú, hatkerekű Seigát 90 lóerős motor hajtja, az abroncsok pedig egyenként 140 centiméter szélesek. Ezek a speciális méretű kerekek segítik csökkentik a felületi nyomást, javítják a súlyeloszlást, így a jégen könnyebb kormányozni a szerkezetet és nehezebben süllyed meg. A gyár mindenre gondolt, ugyanis mind a hat kereket differenciálzárral látták el, ezzel is biztosítva a zökkenőmentes haladást. A Seiga elején olasz gyármányú BCS kasza teljesít szolgálatot, mely a borotvaéles késeivel vágja le a nádat. Itt viszont még nem ér véget a folyamat, ugyanis a gép a szálakat kévékbe kötözi, s ezeket a jármű platóján emberi erővel egymásra rakják. Egy fordulóval általában 1200 darab kévét szállíthat a nádarató.

A dán gyártmányú, hatkerekű Seigát 90 lóerős motor hajtja, az abroncsok pedig egyenként 140 centiméter szélesek. Ezek a speciális méretű kerekek segítik csökkentik a felületi nyomást, javítják a súlyeloszlást, így a jégen könnyebb kormányozni a szerkezetet és nehezebben süllyed meg. A gyár mindenre gondolt, ugyanis mind a hat kereket differenciálzárral látták el, ezzel is biztosítva a zökkenőmentes haladást. A Seiga elején olasz gyármányú BCS kasza teljesít szolgálatot, mely a borotvaéles késeivel vágja le a nádat. Itt viszont még nem ér véget a folyamat, ugyanis a gép a szálakat kévékbe kötözi, s ezeket a jármű platóján emberi erővel egymásra rakják. Egy fordulóval általában 1200 darab kévét szállíthat a nádarató.

- A három méter széles, s közel nyolc méter hosszú járművet a jó menettulajdonságok ellenére olykor extrém körülmények között is uralni kell - folytatta Hűse László. - A jég alá nem látunk be, ezért érdemes óvatosan és roppant körültekintően közlekedni a nádasban. Előfordult már, hogy hiábavaló volt minden elővigyázatosság, ugyanis az egyik pillanatban még sima talajról olyan mocsárba keveredtünk, ahol a Seiga az oldalára dőlt. A pánik ilyenkor nem segít, tudtuk a dolgunkat, s helyére billentettük a gépet.

Hűse László, a Seiga tulajdonosa hozzátette: az országban összesen tizenegy üzemképes nádarató gép működik, ám ezek közül csak a zalai és egy a velencei tavaknál dolgozó hatkerekű készült Dániában. Természetesen a többi is elvégzi a feladatát, de a megbízhatóságban ez a járgány viszi a prímet. Néhány éve abroncsokat is gyártanak Magyarországon, ám a precíz dániai minőséggel egyelőre nem tudta felvenni a versenyt.

A vállalkozó és csapata évek óta 200 hektárnyi nád learatásáért felel. Ennek egy része a Fertőtavat, másik része pedig a Kis-Balatont szegélyezi. De mint az előbbi példa is jól mutatja olykor a megfelelő minőségű nádért érdemes beljebb hatolni a vízen.

- A három méter széles, s közel nyolc méter hosszú járművet a jó menettulajdonságok ellenére olykor extrém körülmények között is uralni kell - folytatta Hűse László. - A jég alá nem látunk be, ezért érdemes óvatosan és roppant körültekintően közlekedni a nádasban. Előfordult már, hogy hiábavaló volt minden elővigyázatosság, ugyanis az egyik pillanatban még sima talajról olyan mocsárba keveredtünk, ahol a Seiga az oldalára dőlt. A pánik ilyenkor nem segít, tudtuk a dolgunkat, s helyére billentettük a gépet.

Hűse László, a Seiga tulajdonosa hozzátette: az országban összesen tizenegy üzemképes nádarató gép működik, ám ezek közül csak a zalai és egy a velencei tavaknál dolgozó hatkerekű készült Dániában. Természetesen a többi is elvégzi a feladatát, de a megbízhatóságban ez a járgány viszi a prímet. Néhány éve abroncsokat is gyártanak Magyarországon, ám a precíz dániai minőséggel egyelőre nem tudta felvenni a versenyt.

A vállalkozó és csapata évek óta 200 hektárnyi nád learatásáért felel. Ennek egy része a Fertőtavat, másik része pedig a Kis-Balatont szegélyezi. De mint az előbbi példa is jól mutatja olykor a megfelelő minőségű nádért érdemes beljebb hatolni a vízen.

- A három méter széles, s közel nyolc méter hosszú járművet a jó menettulajdonságok ellenére olykor extrém körülmények között is uralni kell - folytatta Hűse László. - A jég alá nem látunk be, ezért érdemes óvatosan és roppant körültekintően közlekedni a nádasban. Előfordult már, hogy hiábavaló volt minden elővigyázatosság, ugyanis az egyik pillanatban még sima talajról olyan mocsárba keveredtünk, ahol a Seiga az oldalára dőlt. A pánik ilyenkor nem segít, tudtuk a dolgunkat, s helyére billentettük a gépet.

Hűse László, a Seiga tulajdonosa hozzátette: az országban összesen tizenegy üzemképes nádarató gép működik, ám ezek közül csak a zalai és egy a velencei tavaknál dolgozó hatkerekű készült Dániában. Természetesen a többi is elvégzi a feladatát, de a megbízhatóságban ez a járgány viszi a prímet. Néhány éve abroncsokat is gyártanak Magyarországon, ám a precíz dániai minőséggel egyelőre nem tudta felvenni a versenyt.

A vállalkozó és csapata évek óta 200 hektárnyi nád learatásáért felel. Ennek egy része a Fertőtavat, másik része pedig a Kis-Balatont szegélyezi. De mint az előbbi példa is jól mutatja olykor a megfelelő minőségű nádért érdemes beljebb hatolni a vízen.

Hűse László, a Seiga tulajdonosa hozzátette: az országban összesen tizenegy üzemképes nádarató gép működik, ám ezek közül csak a zalai és egy a velencei tavaknál dolgozó hatkerekű készült Dániában. Természetesen a többi is elvégzi a feladatát, de a megbízhatóságban ez a járgány viszi a prímet. Néhány éve abroncsokat is gyártanak Magyarországon, ám a precíz dániai minőséggel egyelőre nem tudta felvenni a versenyt.

A vállalkozó és csapata évek óta 200 hektárnyi nád learatásáért felel. Ennek egy része a Fertőtavat, másik része pedig a Kis-Balatont szegélyezi. De mint az előbbi példa is jól mutatja olykor a megfelelő minőségű nádért érdemes beljebb hatolni a vízen.

Hűse László, a Seiga tulajdonosa hozzátette: az országban összesen tizenegy üzemképes nádarató gép működik, ám ezek közül csak a zalai és egy a velencei tavaknál dolgozó hatkerekű készült Dániában. Természetesen a többi is elvégzi a feladatát, de a megbízhatóságban ez a járgány viszi a prímet. Néhány éve abroncsokat is gyártanak Magyarországon, ám a precíz dániai minőséggel egyelőre nem tudta felvenni a versenyt.

A vállalkozó és csapata évek óta 200 hektárnyi nád learatásáért felel. Ennek egy része a Fertőtavat, másik része pedig a Kis-Balatont szegélyezi. De mint az előbbi példa is jól mutatja olykor a megfelelő minőségű nádért érdemes beljebb hatolni a vízen.

A vállalkozó és csapata évek óta 200 hektárnyi nád learatásáért felel. Ennek egy része a Fertőtavat, másik része pedig a Kis-Balatont szegélyezi. De mint az előbbi példa is jól mutatja olykor a megfelelő minőségű nádért érdemes beljebb hatolni a vízen.

A vállalkozó és csapata évek óta 200 hektárnyi nád learatásáért felel. Ennek egy része a Fertőtavat, másik része pedig a Kis-Balatont szegélyezi. De mint az előbbi példa is jól mutatja olykor a megfelelő minőségű nádért érdemes beljebb hatolni a vízen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!