2009.10.02. 06:00
Gravírozással a lopások ellen
Zalaegerszeg - Az autós biztonságtechnika fejlődésével párhuzamosan a tolvajok módszerei is finomodnak. Ezért kerül egyre inkább előtérbe a védelmi rendszerek kidolgozásakor az az elv, hogy lehetőleg ne érje meg ellopni a járművet.
A tapasztalatok szerint ugyanis az elkötött autók jelentős részét egyből szétszerelik, és alkatrészként akarják eladni a tolvajok. Ezt megelőzendő egyedi azonosító jellel lehet ellátni a jármű egyes pontjait, így - mivel a megbélyegzett alkatrészekre jól látható helyen matrica hívja fel a figyelmet - a tolvaj valószínűleg alaposan átgondolja, érdemes-e a rizikót vállalnia. A módszerről Böle Péterrel, az egerszegi Böle Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
- Az UV-lakkos, üveggravírozásos módszer lényege, hogy az autó összes karosszériaeleme jelölést kap, így alapesetben 24 alkatrészt teszünk azonosíthatóvá. Mivel a jelzést az üvegbe és a karosszériába kell bemarni, gyakorlatilag eltávolíthatatlanná válik, illetve csak csiszolással, tehát az alkatrész megrongálásával lehetne megszabadulni tőle. Ezt pedig nem érdemes vállalniuk a tolvajoknak, mivel ránézésre megállapítható, hogy ilyen beavatkozás történt.
A gravírozás technikája a következő: az autó alvázszámát egy sablonba beleütik, majd a sablont matricaként felragasztják a 24 alkatrészre. Ezután speciális lakkal átkenik, így pár perc után a matricát már le is lehet húzni, a jelölés megmarad (bár a fém karosszériaelemeken csak UV-fényben lesz látható).
- Azért az alvázszámot gravírozzuk az autóba, mert ez végigkíséri a jármű életét , míg a rendszám csere esetén megváltozhat. Az autó jelölése nem tart tovább egy óránál - tudjuk meg Böle Pétertől, aki szerint nem csak a nagy értékű járműveket érdemes a kezelésnek alávetni, hiszen gyakran a tömegautókat lopják a tolvajok - éppen azért, mert sok van belőlük, így könnyebb túladni az alkatrészeiken.
Azért, hogy a külföldi feketepiacokon se lehessen egykönnyen értékesíteni az UV-gravírral jelölt autót, a HU országazonosítót is bemarják a karosszériaelemekbe. A 24 fő alkatrészen túl a felnik, esetleg a belső burkolatok is megjelölhetők - értékesebb autóknál ezek eltulajdonítása ellen is érdemes védekezni.