Lóerő

2009.07.24. 04:29

Több erő, kisebb étvágy

Zalaegerszeg - Múlt héten a sportkipufogók jótékony tulajdonságaival foglalkoztunk, ezúttal pedig az autós teljesítményfokozás egy másik területéről, a chiptuningról kérdezünk szakembert.

Horváth A. Attila

- Chiptuninggal elsősorban a motor teljesítményét optimalizáljuk, megváltoztatva az elektronika eredeti programját. A tömegtermelés során ugyanis a gyártók sosem hangolják finomra a motorok működését, ezt a hiányosságot viszont lehet korrigálni, így kulturáltabban jár és alacsonyabb fordulatról is jól húz a motor, a fogyasztása pedig csökken - mondja el elöljáróban Sifter József, az egerszegi BassX tuningműhely vezetője. S hogy miként lehetséges mindez? Két verziója van a chiptuningnak: vagy az autó vezérlőegységét módosítják szoftverrel (magasabb beavatkozási szinten alkatrészcserékkel is), vagy külsőleg, úgynevezett tuningboxot kötnek a motorra. Sokan az utóbbi megoldást választják, hiszen így nem kell megpiszkálni a gyári elektronikát, s az új autók esetében a garancia is megmarad.


Sifter József egy 200 lóerős Nissan Sunny Gti szoftverét módosítja
Fotó: Ohr Tibor

- Benzines szívómotoroknál 10-12 százalékos, turbómotoroknál 25-27 százalékos teljesítménynövelést lehet elérni, utóbbiaknál a turbónyomáson is változtatunk. Dízeleknél még ennél is látványosabb lehet a javulás, Hdi, Pdtdi vagy Common Rail kostrukcióknál akár 30 százalékot nőhet a blokk ereje.

A motor élettartama viszont nem csökken, mivel - hangsúlyozza Sifter József - nem esztelen túlpörgetésről, hanem a gyárilag kihasználatlan adottságok előcsalogatásáról van szó. Viszont csak olyan jármű tuningolható e módszerrel, aminek motorját számítógép vezérli (benzineseknél az injektor, dízelnél a turbó és legalább az elektronikus adagoló a feltétel). Mivel azonos használat mellett nem csak nagyobb erőt, hanem alacsonyabb fogyasztást is el lehet érni (kevésbé kell nyomni a gázt ahhoz, hogy hasonló dinamikával haladjunk), gyakran a hivatásos sofőrök is átíratják kisteherautóik, furgonjaik elektronikáját, sőt, előfordul, hogy nagy értékű mezőgazdasági gépek, traktorok tulajdonosai kérnek chiptuningot.

- Bár nagy teljesítményű sportautókat is tuningolunk, hétköznapi, 1,4-es, 1,5-os autókból jár nálunk a legtöbb. Ezeknél nagy szükség van a motoroptimalizálásra; aki kapcsolt már be klímát egy 75 lóerős autóban, tudja, miről beszélek... Tuningoláskor egyébként érdemes a papírlégszűrőt szövetalapú betétre cserélni, hiszen a nagyobb üzemanyag-nyomáshoz gyorsabb levegőáramlás kell.

Orbán Ferenc elektronikai műszerész hozzáteszi: elsősorban a fiatalok érdeklődnek a chiptuning iránt, de nyilván egy fuvarosnak sem mindegy, hogy kamionja 40, vagy csak 36 litert eszik meg száz kilométeren, s az sem mellékes, hogy egy meredekebb partszakaszon vissza kell-e kapcsolgatni a váltót, vagy szépen felhúzza magát a gép.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!