Lenti

2015.01.02. 15:41

Végigtekerné az Egyenlítő hosszúságát ötször?

Lenti – Elkényelmesedett világunkban, mikor két utcányi távolságot is gyakran autóval teszünk meg, szinte különcségnek számít, ha valaki hosszabb távú közlekedéshez is a kerékpárra ül.

Korosa Titanilla

Jobbágy Ferenc fehér hollónak számít a felgyorsult mindennapok forgatagában azzal, hogy kerékpárral jár munkába. Többen felkaphatják a fejüket, hogy mi ebben a furcsa, megszokott dolog másoknál is, viszont az úszómester a Lentitől mintegy húsz kilométerre lévő Csertalakosról jár munkahelyére biciklivel. Több mint húsz éve már, hogy néhol kalandosan, néhol ázva, kulcskészlettel, pótgumival, váltóruhával felpakolva, mindenképpen sportosan és egészségesen, de semmiképpen sem divatból rója nap mint nap a kilométereket a harminc lakosú kistelepülés és Lenti között.

– Még 1982-ben kezdtem dolgozni az akkori Dózsa Filmszínházban Lentiben – meséli az egyébként művészember Jobbágy Ferenc, aki többször is jelentkezett anno a Képzőművészeti Egyetemre, bár bekerülni nem sikerült, de anno a moziban és művelődési központban dekoratőrként dolgozott. Kiállítása is volt a településen és később is készített tájképeket, portrékat, csendéletet és oltárképet is. – Plakátokat festettem, majd hetente kétszer jegykezelőként tovább kellett maradnom és este nem tudtam hazamenni busszal és vonattal sem, így jött a kerékpár, aztán a felismerés, hogy így gyorsabban hazaérek, mintha megvárom az állomáson a vonatot.

– Eleinte csak tavasztól őszig közlekedett biciklivel, naponta közel 40 kilométert, majd 1992 óta télen-nyáron, esőben, hóban, fagyban biciklizik, nemcsak munkába, hanem szabadnapokon is így megy a dolga után.

Jobbágy Ferenc 1992 óta télen-nyáron, esőben, hóban, fagyban biciklizik, nemcsak munkába, hanem szabadnapokon is. Fotó: Kósa Róbert

2003 óta a gyógyfürdőben dolgozik, heti váltásban három, illetve négy napot, ami durván számolva 160 kilométer hetente, és több mint 600 havonta. Merthogy a kerékpár állandó tényező Jobbágy Ferenc életében, nincs más variáció.

– Télen előfordulnak csúszások, esések, de nagyon praktikus is, míg az autók elakadnak a hóban, addig én csak a hátamra kapom a biciklit és továbbmegyek. Persze előfordulnak technikai balesetek is, a bicikli is meghibásodik. A tengelytörésre és a defektre számítani kell, ezekre a javításokra rászámolok negyedórát, annyival indulok el korábban – mondta.

Elmesélte azt is, hogy alapvetően rossz alvó, így nem esik nehezére, hogy fél ötkor keljen, negyed hétkor induljon és háromnegyed óra alatt beérjen Lentibe.

– Tíz év alatt egyszer fordult elő, hogy félúton olyan defektet kaptam, amit nem tudtam kijavítani. Felhívtam a főnököm, hogy merre induljak, haza, vagy eltoljam a fürdőig a biciklit? Azt mondta menjek inkább haza – folytatta.

Számításai szerint több mint 200 000 km van a lábában, ami – az Egyenlítőt mértékegységnek véve – ötször annak a hosszúsága. Több kalandos történet is kapcsolódik a sok-sok megtett kilométerhez, illetve találékonyságból is jól vizsgázott.

– A kutyák elleni önvédelemhez egy botot rendszeresítettem. Egyszer egy kiállításra szállítottam a rajzokat, képeket, de elvesztek útközben, sajnos. De vittem haza biciklivel festőállványt és hat méteres betonvasat is, amiből másfél méter csúszott az úton, ennek csodájára járt, aki látta – meséli nevetve. – Érdekes módja ez a mindennapi testmozgásnak és az egészséges életnek, ami nem is biztos, hogy minden esetben egészséges. Sokan furcsának találják, van aki becsüli, van aki megszól érte, akad negatív megnyilvánulás is. Huszonöt évesen azt hittem negyven évesen már nem bírom majd, de aztán tekertem tovább és még ma is képes vagyok rá.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!