Kultúra

2016.12.09. 21:50

Éjszakai ragadozók a vásznon

A divattervezőből rendezővé avanzsált Tom Ford első és idáig egyetlen filmjére 2009-ig kellett várni. Már Az egyedülálló férfival bebizonyította: a mozgóképek világában is helytáll, s az Éjszakai ragadozókkal nem vett vissza a lendületből.

Péter Zsombor

Susan (Amy Adams ismét csodás) egy galériát vezet, és az újgazdag burzsoák életét éli. Mégsem boldog, napjai üresek, a házassága romokban hever. Egy nap kap egy csomagot exférjétől, Edwardtól (Jake Gyllenhaal szokás szerint zseniális), ami a férfi még ki nem adott regényét tartalmazza. Susan az írás hatása alá kerül.

Az Éjszakai ragadozókról messziről lerí, hogy különleges. Rögtön a groteszk nyitójelenet megadja az alaphangot, s a komplett cselekmény nem különben eredeti. Lényegében három történetet látunk: az egyikben Susan mindennapjait követjük, többek közt, ahogy olvassa a könyvet, a másodikban a regény elevenedik meg a filmvásznon, a harmadik pedig Susan és Edward kapcsolatára fókuszál. Látszólag nincs vagy csak apró kapcsok vannak a sztorik közt, de Ford ügyes szimbolikája, számos feltett kérdése és a mély érzelmi töltet kapaszkodót ad a komplex kirakósban.

A film egyedülálló élmény, sokféleképpen értelmezhető remekmű

Nincs semmilyen szájbarágás, a nézőre van bízva, miként éli meg a látottakat, milyen következtetést von le belőle, hogy értelmezi a történteket. A három különálló szál ne ijesszen meg senkit, abszolút követhető a cselekmény, minden elem jól elkülöníthető. Ez többek közt köszönhető annak, hogy mindegyik szegmensnek más érzelmi síkja és atmoszférája van. A legnagyobb teret a regény tartalma kapja. Egy családról szól, amely Texasban nyaral. Autójukat útközben leszorítják az útról.

Az éjszaka tragédiába torkollik, a következményekkel számolni kell. A kies környezet, a déli hangulat egyből megfogja az embert, a végtelenül nyomasztó thriller, amibe átfordulunk, kényelmetlen élmény, a feszültség szinte tapintható. Egy afféle bosszúfilmes részt kapunk, de nagy meggondolatlanság lenne ilyen egyszerűen beskatulyázni az Éjszakai ragadozókat.

Ford sokkal inkább velős karakterdrámát alkotott, amiben az olykor sokkoló pszichológiai terror csak eszköz egy sokkal mélyebb dolog megfogalmazásához. Edward kézirata összekapcsolva exfelesége emlékeivel a modern férfi szerepkörét firtatja, miben és hogy kell erősnek lennie egy férfinak, illetve az érzékenység előny vagy hátrány az erősebbik nemnél egy kapcsolatban. Szembeötlő Susan változó jelleme, múltbéli életvidámsága és jelenkori fásultsága.

Ford nem szolgál válaszokkal, de a történetei elég markánsak ahhoz, hogy mindenki képes legyen alternatívát gyártani. A rendező ezen felül olyan hipnotikus erejű jeleneteket prezentál, amikben összemossa a fantáziát a valóssággal. A befejezéssel, ami amennyire minimalista, annyira erőteljes, felteszi az i-re a pontot. Megrág, kiköp és magadra hagy.

Az Éjszakai ragadozók egyedülálló élmény, változatos, többrétű, sokféleképpen értelmezhető remekmű. Egyszerre szól a kiüresedésről, a nemi szerepekről, a szerelemről, a múltban vétett hibákról. Hol fájdalmasan erőszakos, máskor kimért és elegáns, egy kíméletlen thriller és egy emberi dráma elegye. Kétségtelenül ott a helye az év legjobbjai közt, hála egyebek mellett a tökéletes színészi játékoknak, ragyogó operatőri munkának, de ne lepődjünk meg, ha egy nagy adag melankóliával karöltve állunk fel utána.

Én viszont ezt egyáltalán nem bántam.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!